Jump to content

Kostnad för matinköp per månad för LCHF:are i ensamhushåll?

Guest

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken att se lite siffror/summor på hur mycket (eller hur lite) pengar ni LCHF:are spenderar och kommer undan med på matinköp per månad i ett ensamhushåll?

Skiljer det sig i matkostnaden i ett ensamhushåll per månad mellan män och kvinnor som äter LCHF?

Och skiljer det sig i matkostnaden i ett ensamhushåll per månad mellan de som är fysiskt aktiv ofta eller inte är fysiskt aktiv som äter LCHF?

Jag gör av med 1500 - 2000 kronor per månad på mat, men då ska det sägas att jag odlar en hel del grönsaker själv. Är kvinna, 51 år och inte särskilt fysiskt aktiv.

Jag roade mig med att titta på konsumentverkets kostnadsberäkning för mat. Enligt den bör en kvinna i min ålder som bara äter hemlagat, lägga 1810:-/månad på mat, räknat på icke-ekologisk mat. Jag köper en del, men inte allt, ekologiskt/KRAV-märkt. Så jag är väl rätt genomsnittlig i mina matkostnader.

• Like 2

Maken och jag lägger runda slängar 4000 per månad. MED ishavsräkor och annan lyx. Det var vad vi gjorde av med per månad också när vi hade 2 tonårssöner hemma fast på den tiden var det mycket utfyllnad typ pasta och pizza för det var så poppis. Fast jag lagade alltid MAT från grunden.

Maken och jag lägger runda slängar 4000 per månad. MED ishavsräkor och annan lyx. Det var vad vi gjorde av med per månad också när vi hade 2 tonårssöner hemma fast på den tiden var det mycket utfyllnad typ pasta och pizza för det var så poppis. Fast jag lagade alltid MAT från grunden.

Jag snittar runt 3500-4000 själv... äter i och för sig inte LCHF längre men känns ändå illa att jag gör av med så mycket trots väldigt sparsamt med restaurangbesök m.m. För övrigt så är jag man med en aktiv livsstil.

1500-2500 kr/mån.

Har mer pengar över nu än innan. Och då räknar jag inte in den ekonomiska (och framförallt hälsomässiga) vinsten på saker jag inte behöver köpa/skaffa. Är av den sorten som kallas man, tränar styrketräning, kampsport samt tar mig ut på en del promeneder.

Är de gånger jag "fuskat", som kostnaden kan dra iväg. D.v.s. skräpmat/godis som triggar större hunger tillsammans med energiförlust. Ju nyttigare/hälsosammare och godare kost jag köper och äter - ju mer mätt och energifylld blir jag. Äter 1 till 2 måltider per dag (brukade vara 5 till 6 måltider) och min "frukost" på morgonen/förmiddagen har ofta blivit ett kort men intensivt pass på gymmet med dagens första måltid mellan 13:00 och 18:00 (har tidigare "alltid" annars varit en "frukostmänniska" som kunnat äta frukost motsvarande en genomsnittlig middag - och haft upplevelser av att implodera, vid försök att träna innan kl 13 på dagen).

Jag skulle nog vilja byta ut "kostnad" i TS rubriktitel, med ordet "vinst".

Edited by -Lenny-

Jag snittar runt 3500-4000 själv... äter i och för sig inte LCHF längre men känns ändå illa att jag gör av med så mycket trots väldigt sparsamt med restaurangbesök m.m. För övrigt så är jag man med en aktiv livsstil.

Jag räknar i nte restaurangbesök i matkostnad. Det gå på kontot Onödor... det som man kan lättast göra sej av med om behovet uppstår

• Like 1

Jag har budgeterat 2000 kronor. Det går åt. Skulle behöva mer. Är kvinna, 25. Tränar kampsport, promenerar långt och länge, löpning, styrka. Köper en del ekologiskt, inte allt, men det är bara riktig mat och bara det jag behöver. Inget extra. Kött på halva priset och billig fisk ( utan att göra avsteg från mina etiska och kvalitetsprinciper) är det som räddar mig.

Vet inte vad som hände den här månaden, men det blir 700 kronor kvar trots att jag ätit som en häst. Sommaren är tacksam, äter mycket vilt grönt. Odlar lite själv.

/SvartaSara

Hushållskassa i snitt ca 2 200 kr, ganska stadigt, då inte familjemedlemmar/vänner "snyltat"

Äter alla måltider hemma

Köper en del kött via Internet, typ Gröna gårdar, Norrbete (det räcker länge)

Passar på att köpa bra varor med kort datum, igår lövbiff drygt 500 gr för 50 kr, det blir många portioner (rullader), Änglamark Coop.

Är noga med extra erbjudanden och kampanjer om det är bra produkter

Prismedveten

Jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket jag lägger på mat varje månad.

Jag är så van vid att spendera så lite jag kan hela tiden. 

Det jag kan säga är att även fast jag äter betyyydligt mindre mängd mat nu än jag gjorde innan jag började gå ner i vikt så betalar jag mer. 

Vet inte riktigt hur mycket mer, men några hundralappar i månaden är det.

Klart är det iaf att kvalitet kostar mer, vilket såklart alla redan vet. 

Även svårare att hitta nedsatta priser pga kort datum när man, som jag, är så strikt.

Tidigare var det sällan jag gick från affären utan något, som jag såg det, fynd.