Petra183 Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Jag har ofta svårt att sova, även om det blivit bättre det senaste året. Antingen har jag svårt att somna, vaknar mitt i natten och har svårt att somna om eller också vaknar jag tidigt, innan jag är riktigt fullsövd. Vissa nätter sover jag riktigt hyggligt, även om jag känner att jag skulle vilja sova fler timmar än de 6,5 - 7 timmar som jag vanligtvis sover. Mat, meditation och motion fungerar tillfredsställande, så där tror jag inte det finns så mycket att göra. Jag äter LCHF, upp till 20 gram kolhydrater per dag, promenerar ca 1 timme och gör diverse meditations- och avslappningsövningar, läser tills jag blir trött och försöker ha skärmfria kvällar, för att att sova bättre. Jag misstänker att mina sömnproblem bl a har med binjurar och kortisolnivåer att göra, samt att obalansen i kortisolproduktionen också leder till bukfetma och svårigheter att gå ner i vikt. Det är svårt för mig att varva ner och jag har problem med inre stress, som jag inte lyckas lösa. För ett par månader sedan började jag med L-glycin. Hittills har jag tagit vid behov, ca 2 gånger per vecka, antingen när jag märker att jag inte kan somna eller när jag vaknar mitt i natten och inte somnar om omedelbart. L-glycine är en aminosyra som sänker kortisolnivåerna. Martinas.nu har en del information om den på sin blogg. L-glycine ser ut som och smakar som strösocker. Nu funderar jag på att ta L-glycin varje kväll under en period, förslagsvis 3 veckor, och se vad som händer. Utsätter jag mig för några risker? Kommer jag att gå ner i vikt om jag faktiskt också sover mer och djupare? Tankar kring det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Pröva du och rapportera för här har du en till som har problem med sömnen! Inte så svårt för att somna utan vaknar flera gånger per natt helt svettig, ont i kroppen och varm! För mig funkar det bättre att trötta ut sig med Internet.. för går jag och lägger mig utan att vara helt svintrött så ligger jag bara och vrider mig som en visp.. och då blir det ännu svårare att somna/sova! För det mesta är jag inte trött på dagarna men en lågintensiv huvudvärk som inte vill ge med sig! Senaste månaderna har jag haft några episoder med ögonmigrän och ansträngningsutlöst åskknallshuvudvärk. Försökte få en tid till min vårdcentral.. de kunde erbjuda en i slutet av Augusti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Koffeinfritt kaffe: Sen ca 3 år tillbaka så somnar jag inom en kvart och vaknar inte alls på nätterna. För min del handlar det om koffeinfritt kaffe. Jag dricker enbart koffeinfritt kaffe förutom enstaka gånger när jag blir bjuden eller enstaka gång vid sällsynta restaurangbesök. Känner direkt av kaffe med koffein, då blir det besvärligt att somna. En gammal bra regel är - drick inte koffeinkaffe efter kl 14. Det här med att dricka kaffe på maten är ett modernt påfund, så gjordes aldrig i den arbetarklass jag kommer ifrån, åtminstone inte till vardags. Jag tänker ibland på att man får betala 25 kr för en kopp kaffe på ett fik! Det är snudd på vad ett paket kaffe kostar i affären. Jovisst, dom ska hålla med kopp i bästa fall, men det är inte ovanligt med en stadig pappersmugg som inte behöver diskas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Känslan jag får när jag läser din fråga är att frågan kanske snarare gäller orsaken till obalansen? Det finns säkert massor av samverkande faktorer men du verkar ha full koll på vad du behöver göra fysiskt (meditation, mörkt rum, promenader, LCHF...) men kanske är det snarare det mentala du ska fokusera på? Det finns vissa saker man inte vill diskutera i ett forum och det behöver man inte göra heller men mitt tips är att lyssna inåt, gräva i det lite jobbiga som finns där inne. Det finns många olika skolor förstås, samtalsterapi, KBT, Bara Vara, Resan... men vad som passar dig avgör förstås du. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 För mig funkar det bättre att trötta ut sig med Internet.. Du använder väl F.lux på datamaskinen? https://justgetflux.com/ Ever notice how people texting at night have that eerie blue glow? Or wake up ready to write down the Next Great Idea, and get blinded by your computer screen? During the day, computer screens look good—they're designed to look like the sun. But, at 9PM, 10PM, or 3AM, you probably shouldn't be looking at the sun. f.lux fixes this: it makes the color of your computer's display adapt to the time of day, warm at night and like sunlight during the day. It's even possible that you're staying up too late because of your computer. You could use f.lux because it makes you sleep better, or you could just use it just because it makes your computer look better. Man ställer in var man är någonstans så färgtemperaturen på skärmen justeras automatiskt. Det kan möjligtvis kännas lite konstigt i början när skärmen blir rödare. Sen när man vant sig är det så obehagligt blått ljus för ögonen om man slår av det. Det är bland det första jag installerar på datorn. Kör man Ubuntu eller något som baseras på Ubuntu i datorn finns "Redshift" i förrådet. Fungerar på samma sätt. Tillägg: Och kom ihåg. Installera aldrig något i datorn utan att själv kolla så att programmet är säkert att använda. Edit: Ändrade sista meningen så att det blev något bättre. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Det där med att vakna mitt i natten och svårt att somna om, eller att vakna alltför tidigt är något jag känner så väl igen. Ibland känns det som om jag aldrig har fått ordning på min sömn sedan första barnet, han fyller 20 i sommar. Jag såg något program hur man sov förr innan elektricitetens intåg. Då gick man och lade sig när det blev mörkt, var vakna och aktiva en stund mitt i natten (kanske en förklaring till de stora barnkullarna) och sedan efter en stund somnade man om och sov till det ljusnade. Efter att ha sett det programmet har jag accepterat mer mitt i dagsläget icke optimala sömnmönster även om jag skulle önska att jag kunde få sova åtminstone 7 timmar i sträck. Angående L-glycin är det väl en essentiell aminosyra. Om du känner att du inte blir överstimulerad eller får magproblem tror jag inte det ska vara problem att köra en längre period. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Ett tips är att gå in på 4HEALTH med Anna Sparre. Hon förklarar många saker på sin blogg. Jag vill minnas att hon har ett podavsnitt om sömn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Vilken mat/kost äter du generellt sett? (att t.ex. säga "jag äter LCHF" kan tyvärr vara för luddigt) Vad är du noga med att undvika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 24, 2015 Author Share Posted May 24, 2015 LCHF = max 20 gram kolhydrater per dag, 60-70 g protein och fett så det blir ca 2000 kalorier. Undviker kaffe och sådant som man ska undvika när man äter LCHF. För övrigt så mådde jag inte så bra av mitt experiment efter ca 1 vecka, så jag lade ner det. Nu får det bli L-glycine vid behov, som tidigare. Dessutom har jag periodisk fasta med minst 16 timmars fasta per dygn. Vanligtvis äter jag inte efter kl 16.30, eftersom jag tycker det fungerar bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Som sagt, det kan bli lite luddigt... T.ex. äter du någon form av nötter? Får du i dig mejerier, isf vad för mejerier? Exakt vad för något, är det som du får i dig, som innehåller de där 20g kolhydrater? Äter du fisk som t.ex. lax? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 24, 2015 Author Share Posted May 24, 2015 Jag äter nötter någon gång ibland, inte dagligen. Vanligtvis blandar jag dem i maten, så max 20 g nötter per vecka, som det ser ut nu, samt 25 g fröknäcke per dag. Fröknäcket är bakat på kärnor och frön. Ibland har jag i nötter, ibland inte. Dessutom äter jag kosttillskott i form av magnsium (motsvarande RDI av -at sorterna, dvs magnesiumcitrat mfl), så jag tror inte mina sömnproblem beror på magnesiumbrist. Vid behov använder jag även magnsiumolja. Mejeri = grädde eller creme fraiche som sås till maten, 3-4 dgr per vecka, 0,5 - 1 dl per dag. Tzatziki på 10 % eller 17 % yoghurt någon gång per månad sommartid. Känner att jag är tvungen att äta mejerisåserna för att maten ska smaka. En hel del smör, också förstås. Fisk = lax eller torsk, 2 ggr per vecka, samt 1-2 burkar tonfisk eller makrill per vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannapanna Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Magnesium strax innan sänggåendet kan hjälpa en att slappna av. Resistent stärkelse, t.ex. en matsked potatismjöl i kallt vatten hjälper kroppen att ta upp magnesiumet. Zinktillskott kan också vara bra vid samma tidpunkt, då det sänker kortisolet. Även kolhydrater kan visst ha den inverkan, så lite mer av den varan på kvällen kan också vara ett tips! Många nötter innehåller ju både lite extra kolhydrater och mineraler som zink och magnesium (t.ex. cashewnötter), så varför inte släppa loss lite på kvällen? Hoppas att du hittar tillbaka till skönhetssömnen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Är det nån som tycker glycin funkar bra har jag 8 påsar från MM Sports som jag kan sälja till halva priset. Mina blodvärden gick bananas så min läkare rekommenderar starkt att jag låter bli att använda det längre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koff Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 Har i tre kvällar använt silvervatten med msm i näsan och i svalget innan läggdags. Har sovit som en stock jag undrar varför men vill inte dra förhastade slutsatser, givetvis blir det en dos snart och läsa mig till sömn. Sov gott. Ganymedes f.lux är väldigt bra. Sen inget kaffe sent på eftermiddagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 http://martinajohansson.se/nytt-biohack-muntejp-forbattrad-somn/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Martina Johansson har ofta oväntade vinklingar på saker och ting, vilket jag verkligen gillar. Någon som provat detta med att tejpa för munnen och få bättre nattsömn? Själv är jag förhindrad pga hårväxt kring munnen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 På ett träningsforum jag också hänger var detta uppe för något år sedan men då i första hand i samband med träning... och i samband med träning blev det helt utdömt av 95% av "experterna" på det forumet. Det blev aldrig någon diskussion om sömnaspekten tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 På ett träningsforum jag också hänger var detta uppe för något år sedan men då i första hand i samband med träning... och i samband med träning blev det helt utdömt av 95% av "experterna" på det forumet. Det blev aldrig någon diskussion om sömnaspekten tyvärr. Det hörde jag också för nåt år sedan men hade glömt. Fann denna artikel som menar att syresättningen är bättre genom näsan än genom munnen, och den förklarar varför: http://www.yoga.se/Artiklar/Alla-nummer-av-Bindu/Bindu-11/Andas-genom-naesan! Kanske samma skäl till att nattsömnen blir bättre vid näsandning? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Tar inget ansvar för någon på sidan... men detta startade debatten på andra forumet... http://www.medvetenandning.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Anders Olsson var gäst hos Carolina Werling i podden Hälsosant den 28 mars i år och berättade om andningen. Ett mycket intressant avsnitt som är väl värt att lyssna på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders126 Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 Petra183, eftersom många saker i ditt liv verkar fungera bra, kanske det kan vara så att du har andningsvanor som har utrymme för förbättring!? Eftersom vi andas ca 1 000 andetag per timme har våra andningsvanor en stor påverkan på vår hälsa och vår sömn. En bra andning börjar i näsan. Jag brukar rekommendera mina klienter och kursdeltagare att tejpa munnen på natten för att säkerställa att munnen är stängd och de bara andas genom näsan. Vi är ju alla unika individer och att tejpa munnen på natten passar säkerligen inte för alla. Men många som testat har fått väldigt positiva resultat. I en studie med en grupp fullt friska personer täpptes näsborrarna till så att försökspersonerna bara kunde andas genom munnen när de sov. Alla deltagare började snarka redan första natten. En person fick sömnapné (andningsuppehåll). Samtliga upplevde också att de hade sovit sämre. Jag har skrivit en artikel "Andas bättre, sov bättre" som kanske kan ge några tips - http://www.medvetenandning.se/artiklar/andas-battre-sov-battre/ Angående kommentaren om att det inte funkar att tejpa om man har mustasch eller skägg så går det faktiskt utmärkt. Vet flera som gör det, här är ett exempel, scrolla längst ned för en bild - http://www.medvetenandning.se/kundberattelser/jd-dunphy/ Lycka till ! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 13, 2016 Author Share Posted August 13, 2016 Petra183, eftersom många saker i ditt liv verkar fungera bra, kanske det kan vara så att du har andningsvanor som har utrymme för förbättring!? Eftersom vi andas ca 1 000 andetag per timme har våra andningsvanor en stor påverkan på vår hälsa och vår sömn. En bra andning börjar i näsan. Jag brukar rekommendera mina klienter och kursdeltagare att tejpa munnen på natten för att säkerställa att munnen är stängd och de bara andas genom näsan. Vi är ju alla unika individer och att tejpa munnen på natten passar säkerligen inte för alla. Men många som testat har fått väldigt positiva resultat. I en studie med en grupp fullt friska personer täpptes näsborrarna till så att försökspersonerna bara kunde andas genom munnen när de sov. Alla deltagare började snarka redan första natten. En person fick sömnapné (andningsuppehåll). Samtliga upplevde också att de hade sovit sämre. Jag har skrivit en artikel "Andas bättre, sov bättre" som kanske kan ge några tips - http://www.medvetenandning.se/artiklar/andas-battre-sov-battre/ Angående kommentaren om att det inte funkar att tejpa om man har mustasch eller skägg så går det faktiskt utmärkt. Vet flera som gör det, här är ett exempel, scrolla längst ned för en bild - http://www.medvetenandning.se/kundberattelser/jd-dunphy/ Lycka till ! Tusen tack för uppmärksamheten. Ska tänka på det där med tejpat mun nattetid. Kommer jag ihåg det, så brukar jag sova bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Jag har ofta svårt att sova, även om det blivit bättre det senaste året. Antingen har jag svårt att somna, vaknar mitt i natten och har svårt att somna om eller också vaknar jag tidigt, innan jag är riktigt fullsövd. Vissa nätter sover jag riktigt hyggligt, även om jag känner att jag skulle vilja sova fler timmar än de 6,5 - 7 timmar som jag vanligtvis sover. Mat, meditation och motion fungerar tillfredsställande, så där tror jag inte det finns så mycket att göra. Jag äter LCHF, upp till 20 gram kolhydrater per dag, promenerar ca 1 timme och gör diverse meditations- och avslappningsövningar, läser tills jag blir trött och försöker ha skärmfria kvällar, för att att sova bättre. Jag misstänker att mina sömnproblem bl a har med binjurar och kortisolnivåer att göra, samt att obalansen i kortisolproduktionen också leder till bukfetma och svårigheter att gå ner i vikt. Det är svårt för mig att varva ner och jag har problem med inre stress, som jag inte lyckas lösa. För ett par månader sedan började jag med L-glycin. Hittills har jag tagit vid behov, ca 2 gånger per vecka, antingen när jag märker att jag inte kan somna eller när jag vaknar mitt i natten och inte somnar om omedelbart. L-glycine är en aminosyra som sänker kortisolnivåerna. Martinas.nu har en del information om den på sin blogg. L-glycine ser ut som och smakar som strösocker. Nu funderar jag på att ta L-glycin varje kväll under en period, förslagsvis 3 veckor, och se vad som händer. Utsätter jag mig för några risker? Kommer jag att gå ner i vikt om jag faktiskt också sover mer och djupare? Tankar kring det? Sömn är viktigt för energiomställning, människan kan inte starta upp sin energidepot utan att ha sorterat - man kan likna det vid källsortering. Vid en viss tids sömn är energiomvandlingen i ämnet x färdigställt men återstår ämnen y somkanske behöver en minut till och så för vart och ett ämne som ju biokemiskt sett, jobbar för fullt, enbart i viloläge eller i sömn och för vissa sorteringar av svårare ämnen i kroppen t.ex transfetter eller mycket avancerade sammansättningar som under lång tid ackumulerats till att utgöra blockeringar där upplösning av ämnen inte ens kan aktiveras, så är din fråga en fråga för doktorn som förstår din fråga, om det verkligen är så att du ska sova mer än 7 timmar, istället för att etablera vilostunder över dagen? Sk mikropauser.. eller införa kanske siesta, så din energiomvandling kan försiggå med mindre stressmoment, en kropp under stress kan ju inte samtidigt hantera maten i magen utan kan rubbas så det uppstår problem med magen. Det kan vara att du behöver jobba färre/fler timmar, inte sova fler timmar över dygnet. För att kropp ska kunna känna den "naturliga längtan efter vila och sömn" behövs fysisk aktivitet för både blodomlopp att syrestätta de celler och enzymer och nyproduktion som sker, så länge du inte är typ 80+ , för ålder spelar sin lilla roll och är du låt säga 70+ så är det inte givet att en sömn på 7 tim eller ens 6 timmar är att förvänta sig, men det finns hjälpmedel att få , för att balansera upp om det är så du t.ex behöver äta särskild diet avsett för hjärtproblematik eller annan organsvikt, som kan ge effekter som får dig att sova oroligare och därför sakna sovbeteende på te.x 7 timmar inkl mornande på 1/2 tmme och långsam start ifrån liggande läge, beror på, har man ryggproblem har man smärtor i kroppen och av nöd behöver 9 timmar för att komma upp i stående läge, så är det doktorn som kan behöva ge dig hjälp i om det är smärtstillande eller insomningshjälp eller enbart om du börjat äta för mycket glass chips eller öl eller annan "mat" som inte ger den där naturliga känslan av trötthet, utan att du kan somna av dådighet, iställt för av trötthet. Sover man för att man är utsjasad eller för att man är trött och utsjasad av i så fall vad, och trött över vad för aktivitet? Det har betydelse. En aktivitet för en person kan inom en timme få den helt slutkörd och känna att den behöver 9 timmars sömn, eller uppdelade sovtimmar över tygnet, annan person med samma aktiviteter kan hålla på dag efter dag år efter år - det är ju enormt beroende på så många omliggande faktorer eller hur? Sover man för att man är orolig över nästkommade dag, så ger det en slags stress, ja. Sover man dåligt trots att man har det "strukturellt perfekt" , så kan det vara annat, är man insjuknad i någonting där man fått upplysning utöver det vanliga, så är det ju en annan diskussion.. man kanske behöver mer "lyx" och inte alls vila, du behöver kanske resa och äta andra sorts kolhydrater än dem som fått dig att leva lchf ? Eller om man vill sova mer, vill man det för att man inte klarar en fastställd diet som givits via diagnosticerande proffessioner och vaknar man då för tidigt kan en timmes väntan på att hålla dietplanen, bli jobbig. För att sitta och t.ex vänta på en stol, det är något jag föreställer mig vara oerhört jobbigt. Jämfört med att ha meningsfull aktivitet och så det där med mänsklig interaktion, är vansinnigt avgörande beroende på hur man är som människa och hur det bemötts. Det är vad jag tycker, att om man sover 6 immar, så är det fantastiskt. Har du lidit av insomnia? Har du det, så är 6 timmars nattsömn en bra tid för reparation, och inte allsså säkert att 8 timmar skulle vara bättre , för vissa är 10 timmar nödvändigt, men livsfaktorerna runt omkring.. hur avskärmat om avskärmad sömn över huvud taget? Äter du utan att omvärlden kollar så du verkligen äter vad du ska, eller har du ynnesten att slippa omvärldens kontroller avv din sttus? mycket som spelar in. 7 timmars sömn skulle inte jag klaga på alls, om jag utgår ifrån att det inte finns rörelsehinder med i dygnsprogrammet, så är ju 7 timmar helt ok, för känns det lite, kan du istället ta det lugnt vid frukosten och köra halvfart mot den arbtsintensiva farten du har som referens och då har du fått en halvtimmes passivitet exra ändå. Jag förstår att 10 timmar kan kännas rimligt, med tanke på hur man speedat upp och slimmat tidsåtgång för olika arbetsmoment och livsmoment över huvud taget.Men det är ju katastroftider, att inte känna sig optimalt utsövd beror på i vilket klimat man lever i och vilka dömandeinstrument som flyger runt ens huvud. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Inatt sov jag som ett barn, fantastiskt! Jag fick för mig att sova i rymliga pyjamasshorts, utan kalsonger, istället för endast kalsonger - tycker att kalsongerna knölar och bråkar när man sover, speciellt när man ligger på mage. Jag borde tänkt på detta tidigare, vad man har på sig när man sover har stor betydelse! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Inatt sov jag som ett barn, fantastiskt! Jag fick för mig att sova i rymliga pyjamasshorts, utan kalsonger, istället för endast kalsonger - tycker att kalsongerna knölar och bråkar när man sover, speciellt när man ligger på mage. Jag borde tänkt på detta tidigare, vad man har på sig när man sover har stor betydelse! Därför sover jag helt naken! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Sov bättre med grönt ljus? http://4health.se/sov-battre-med-gront-ljus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 18, 2016 Share Posted September 18, 2016 With Polyphasic Sleep, You Can Thrive on as Little as Two Hours per Night http://bigthink.com/philip-perry/want-more-hours-in-the-day-heres-how-to-thrive-on-as-little-as-two-hours-sleep-per-night Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 18, 2016 Share Posted September 18, 2016 Två timmar per natt?? Men varför? Det är ju underbart att sova! Jag sover gärna 10tim, något kortare på sommaren pga ljuset. Det vore ju förskräckligt att vara vaken 22tim per dygn! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts