Jump to content

Kosttillskott för äldre

Angelico
 Share

Recommended Posts

Undrar om någon kan ge ett tips här eller vet hur man hittar tidigare tråd om detta. Jag har en äldre släkting som numera äter matlådor från sjukhuskök och inte har samma koll längre på vad hen får i sig av näring. Det blir absolut mindre av näringsämnen från grönsaker, bra fetter och mer av tillsatser, stor mängd ris och "potatismos" på tallriken vid lunch. Jag har ingen möjlighet att hjälpa till att fixa med extramat till vardags. Däremot tänker jag att det kan vara till nytta att hitta rätt kosttillskott.

Vad behöver man i ett sådant läge? Och hur gör man för att det inte ska bli för mkt piller i en liten svag kropp?

• Like 1

En multivitamin om dagen låter lämpligt och lätt hålla reda på. Sedan kan jag inte låta bli att rekommendera de två tillskott jag räknar som viktigast: D3 och K2.

Kan magnesium behövas också då? Har du något tips på bra multi?

En multivitamin om dagen låter lämpligt och lätt hålla reda på. Sedan kan jag inte låta bli att rekommendera de två tillskott jag räknar som viktigast: D3 och K2.

Vad rekommenderar du för variant av K2?

Den dag jag passerar 40 kommer jag börja kontrollmäta pregnenolon och även D-vitamin i blodet. Vid 70 års ålder har man tappat nästan hälften av sin pregnenolonproduktion vilket är ett prohormon till bland annat progesteron, östrogen och testosteron. I övrigt håller jag med ovanstående, D-vitamin och K2. Pregnenolonet sänks även av kolesterolsänkande mediciner, kronisk stress och kroniska inflammationer.

Min käraste kom hem med en burk multivitaminer igår. Förra gången var det multivitamin Man; den här gången erkände han fakta och kom hem med multivitamin Man 55+. Jag jämförde burkarna, och undrade om det var någon tanke bakom skillnaderna. Mer a-vitamin, samma pyttemängd d-vitamin, mindre selen, inget K-vitamin alls...typ. Och det varierade från 20% RDI till 400%RDI (nu citerar jag ur minnet) mellan de olika vitaminerna/mineralerna.

Någon som har en tanke om detta?

• Like 1

Jag puffar lite här för skulle verkligen vilja ha ett råd om vilken multivitamin man ska välja till en liten tunn 80+ are. Är det ingen som har bra tips på testad bra multi?

Och jag undrar också om det kan bli för mycket med både 2500 D3 och en multivitamin som kanske innehåller lite D3, för de gör de väl oftast.

Kan det bli för mycket/onödigt att även  komplettera med D3 och magnesium (ser att de ingår här). Alltså just med tanke på liten svag kropp och kanske inte så rätt mat i övrigt.

Funderar... En liten svag kropp lär väl kanske inte få i sig så mycket D3 genom solbestrålning, eller?.. Personligen tar jag 5000 IE D3, från september och normalt till april. I år har jag fortsatt då jag fick en förkylning...

Magnesium är väl vattenlösligt vad jag har förstått, så då kissar man ut det man inte behöver.

• Like 3

Funderar... En liten svag kropp lär väl kanske inte få i sig så mycket D3 genom solbestrålning, eller?.. Personligen tar jag 5000 IE D3, från september och normalt till april. I år har jag fortsatt då jag fick en förkylning...

Magnesium är väl vattenlösligt vad jag har förstått, så då kissar man ut det man inte behöver.

Ja, låter troligt. Jag reagerade mest på att det brukar stå på multivitamin-burkar att man inte ska komplettera med andra kosttillskott som D3 . Men det är väl kanske för att de följer de allmänna rekommendationerna.

Sen är det ju också bra att ej behöva hålla reda på en massa pillerburkar som man kan ta fel på om man ser dåligt.

• Like 1

• 2 weeks later...