Gå till innehåll

Efterlysning Uppsala

Jalle

Recommended Posts

Hej, någon som känner till någon duktig läkare i Uppsala som vet vad de pysslar med?

Min gamla mor har precis fått besked av sin husläkare att hon har högt (total)kolesterol och hon är nu livrädd. Läkarna vill att hon ska gå till en dietist (och få fettskrämda kostråd) samt sätta henne på statiner.

Tips emottages tacksamt!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be om alla värden och skriv dem här så får du en utvärdering av flera!

Är man gammal och speciellt kvinna skall man ha högre totalkolesterol det ger bäst överlevnad!

Länk till inlägg

Be om alla värden och skriv dem här så får du en utvärdering av flera!

Är man gammal och speciellt kvinna skall man ha högre totalkolesterol det ger bäst överlevnad!

Ja, jag ske be henne att få dem av läkaren. Men oavsett så har jag inget förtroende för den läkare hon går till.  Jag vill inte att hon ska gå till en läkare som råder henne att äta Becel, minska på mättat fett, äta mindre ägg osv osv .. Jag vill att hon ska gå till en läkare med koll. Därför ber jag om tips på duktiga läkare i Uppsala, om nu någon vet.

Länk till inlägg

Ja, jag ske be henne att få dem av läkaren. Men oavsett så har jag inget förtroende för den läkare hon går till.  Jag vill inte att hon ska gå till en läkare som råder henne att äta Becel, minska på mättat fett, äta mindre ägg osv osv .. Jag vill att hon ska gå till en läkare med koll. Därför ber jag om tips på duktiga läkare i Uppsala, om nu någon vet.

Jag har oxå hur mycket statiner som helst att hämta ut.. fast jag lär alldrig göra det!

Och jag blev oxå skickad till dietist för mitt dåliga kolesterol.. jag kunde gett henne några råd, men jag avstod, för hon var vänlig, aningen rundnätt och helt felutbildad.. man skall inte trycka ner folk på grund av att de gått igenom en undermålig utbildning!

Hur som helst så slängde jag broschyrerna om medelhavskost på vägen ut, hon hade inget att tillföra!

Mitt kolesterol har blivit bättre med LCHF.. dock alldrig perfekt.. på den övre gränsen hela tiden.. det är antagligen en stor del genetik och felaktig livsstil.. livsstilen är f*n så svårt att göra något åt.. lika gäller det genetiska!

En del läkare jag mött är krassa, de medger att statiner är skitmedeciner men de är mer eller mindre tvungna att skriva ut dem.. andra har noll koll!

Sen så, högt totalkolesterol är ingen ko på isen, egentligen för någon utan det kan tillomed vara som så att det beror på svinhögt HDL.. det för de flesta bra!

Oså har vi sådana som mig som svårligen får upp HDL, där kan ett lägre totalkolesterol vara sämre än när någon annan har högre.. om de har högt HDL!

Ta kvoten Tot/HDL det är bästa utvärdering av en vanlig lipidpanel!

Ju lägre den blir desstobättre.

Länk till inlägg

Jag måste ha varit väldigt otydlig med mitt ursprungliga inlägg. Jag ber om ursäkt för det.

Det är alltså inte JAG som är rädd för höga kolesterolvärden. Det är inte JAG som behöver övertygas om vare sig lchf-kost eller att högt totalkolesterol är ofarligt. 

Jag vet att det är blodfetternas förhållande som är det som är intressant. Jag vet skillnaden på triglycerider, VDL, LDL och HDL.

Jag skrev denna "efterlysning" eftersom jag inte vill att min gamla mor ska bombarderas av okunniga läkare som förespråkar Becel, statiner och fettsnål kost. Jag vill att min mor ska gå till en duktig läkare som är uppdaterad på modern vetenskap och ger min mor de råd hon behöver, oavsett vad det gäller.

Jag finns inte alltid till hands och gamla människor har en tendens att ha en övertro på läkarkåren ...

Så efter att ha förtydligat detta så frågar jag igen. Kan någon rekommendera en kunnig och duktig läkare i Uppsala? Gärna en som förespråkar LCHF.

Länk till inlägg

Det har ju pratats många gånger om att vi borde ha en lista med läkare som begriper sig på Lchf-kost och inte är fellärda och fettskrämda

Jag har för mig att det gjordes nåt försök till det på Annika D:s blogg men hittar inget idag

Kanske är det ännu för stigmatiserande för en läkare att öppet stoltsera med sitt namn och stå där som en tydlig måltavla i snålblåsten även om det måste finnas drösvis idag som begriper sig på sambanden och omfamnar konceptet :unsure:

Länk till inlägg

@dufva, det är precis vad jag är ute efter! En sådan lista skulle vara otroligt bra. Människor har naturligtvis en större benägenhet att tro på en "utbildad läkare" än på en intresserad lekman som en själv. Att kunna rekommendera en bra läkare är ett betydligt lättare sätt att hjälpa sina medmänniskor än att själv försöka hamra in ett budskap som strider mot allt som mottagaren har lärt sig.

Länk till inlägg

Hej, nu har min mor fått detaljerad information om sina blodvärden.

Om någon vänlig och kunnig själ kan ge sitt utlåtande så vore jag mycket tacksam! :-)

B--Hemaglobin        122

B--EVF                        0,35

B--Erytrocyter         3,8

( B) Erc--MCV        91,7

( B) Erc--MCH         32

( B) Erc--MCHC     349

B--Leukocyter         5,7

B--Trombocyter     184

Kreatinin                  87

Pt-eGFR                     54

ALAT                       0,46

Glukos                      5,5

Kolestero                 8,8

HDL-kolesterol      1,6

LDL-kolesterol       3,3

LDL/HDL                 2,1

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Jag tror att några av skribenterna menade var att du inte kommer att få se en sådan lista, ej heller ett namn. Du får nog själv vara den där dietisten för din mamma, ge råd och vara kritisk/ifrågasättande - Var en riktigt jobbig son helt enkelt.

Tyvärr kan jag inte ge dig råd angående provsvaren.

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...