Jump to content

Hur börjar jag med LCHF?


Piwie
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Helt ny på detta, och hoppas inte det är ett inlägg som många hunnit tröttna på men min hjärna är helt mosig nu.

 

Bakgrund:

Jag har alltid varit överviktig, ända sedan barnsben. Jag har, som många andra, jojobantat och gått ner lite för att sedan gå upp.

 

För 1-2 år sedan startade jag med Viktväktarna och det gick ju bra, jag gick ju ner i vikt, men jag var så hungrig HELA tiden, och det hatade jag.

 

Efter det bestämde jag mig för att ta saken i egna händer och äta lågt till noll kolhydrater och istället trycka i mig protein, och träna, och det gick ju bra, ett tag.

 

Efter det bestämde jag mig för att köra Hälsocoacherna, och det kändes lite som att gå på pulver-diet (been there done that), förutom att allting var kontrollerat. Ex: 30 min innan frukost - drick detta, drick vitaminer 30 min efter, och så var det till varje måltid, man fick inte dricka under maten men skulle dricka massa tillskott på vissa tider innan och efter maten samt man fick inte hoppa en måltid utan maten skulle intas med 4 timmars mellanrum. Det var otroligt jobbigt att behöva kontrollera tider, reglera maten och äta när man inte var hungrig.

 

Pasta, ris, bröd, potatis äter jag inte mycket av idag, utan jag tror mitt problem ligger i att jag gillar fet mat, i kombination med MYCKET mat och små tillskott av det dåliga, så som socker, tillsatser, lite kolhydrater etc som gör att jag inte får igång någon viktminskning.

 

För ca 5 år sedan testade jag LCHF eftersom flera kollegor hade otroliga resultat. Jag kollade allt som fanns på nätet, köpte böcker men gick ÄNDÅ upp i vikt, jag blev helt galen. En kollega berättade då att det berodde på att jag åt "fel" LCHF. Jag åt ost, grädde, nötter osv som man egentligen inte skulle äta. 

 

Jag tror att LCHF är det som skulle passa mig bäst, jag är bra på att följa någonting om jag vet vad det är jag skall följa.

 

Vissa forum säger; ät fett, ost, mejeriprodukter, nötter osv, medan vissa säger att man absolut inte skall äta mejeri och nötter eller för mycket protein.

 

HUR vet jag med vad och hur jag skall börja för att jag inte skall falla i gropen och gå upp i vikt eller inte gå ner alls.

Jag har läst allt på denna sida, och det är den som känns mest rimlig och sund, men jag blir ändå inte klok på exakt vad jag skall och inte skall äta, hur mycket osv.

Jag tänker mig en strikt diet för en viktnedgång med fart där jag någon gång i månaden kan unna mig ett glas rött?

 

OTROLIGT tacksam för svar och om någon erfaren vill anmäla sig som mentor så skulle jag ju gråta av lycka..  :D

 

 

Tack!

 

//Vilsen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man säger som så.. LCHF för viktminskning är en sak.. och fokuserar på att bara äta riktig mat.. 2-3 gånger om dagen.. inget eller väldigt lite annat däremellan!

 

Egna barns födelsedag, makes/makas/egen födelsedag, bröllopsdag, jul, midsommarafton, surströmmingspremiär är de få tillfällen då man får lov att slira lite!

 

Man får faktist äta lite vad man vill på LCHF så länge kolisarna hålls nere och fettet uppe.. fast då handlar det mer om definitioner.. och inte så mycket om vad som är lämpligt och nyttigt.

 

Hela iden.. eller iallafall en stor del av den är att man skall klara sig på 2-3 måltider om dagen.. och då skall man få i sig inte bara energibehovet utan oxå all näring.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hjärligt välkommen Piwie.

Börja enkelt:

Socker och mjöl gör oss sjuka. Fett ger oss energi. Protein bygger våra kroppar. Glöm inte att salta maten.

 

Du ska köra fakir. Inga mjölkprodukter eller nötter alls. Det finns en familj i Australien de kör med fettinsprängt kött - endast. Leta efter fakir och vad det innebär. Nolla kolhydrater. Och du kanske ska använda dig av periodisk fasta 16:8 eller 5.2, men ta det senare när du fått ordning på rätt mängd mat och av rätt sort.

 

Lägg på D-vitamin, Omega 3 och magnesium (Fast det ska alla göra så det har inget med LCHF egentligen att göra).

 

Du hittar mycket info på denna site. 'Den som söker skall finna'  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Piwie, flera av mina vänner har haft väldigt bra hjälp av boken "LCHF på riktigt" av Monique Forslund. Den är inriktad på viktminskning och hälsa. Väl värd att köpa, men finns kanske också på bibliotek?

 

Lycka till och välkommen hit!

 

/Honung

Link to comment
Share on other sites

Hej. Om det är gå ner i vikt du är ute efter och inte "lchf livsstilen" som många pratar om här så kan jag dela med mig av vad jag har gjort än så länge.

Jag gör det nämligen inte så mycket för att jag tror att LCHF är bättre för mig (vilket det mycket väl kan vara och det finns en del övertygande bevis för det).

Utan jag kör LCHF som en del i att tappa vikt först och främst.

Du verkar vara i samma sits, så därför jag skriver.

Den 28e Januari vägde jag 150kg. Nu väger jag 113kg. Alltså över 35 kg på ca 4 månader. 

 

Jag kombinerar:

Strikt LCHF. Max 20 gram kolhydrater per dag, oftast under 15 gram

16:8 metoden. Allt jag äter under en dag äter jag under 8 timmar. Vanligtvis frunch vid 10-11 och middag 18-19. Men är inte stenhård med denna. Ibland blir det 15:9 metoden om jag inte är hungrig än till vanlig middagstid

Räkna kalorier. Jobbigaste delen såklart. Men även den som känns bäst att klara av. Jag väger allt och skriver upp på kostbevakningen.se. Sen sparar jag varje dag i bookmarks i en mapp. 

Jag räknade ut hur många kalorier jag förbränner vid vila och bestämde mig för att äta en bra bit under det. I mitt fall satte jag först gränsen vid 2000 kcal om dagen. Efter bara någon vecka blev det 1500. Sedan jag kom under 120kg har min gräns varit 1300kcal om dagen.

Jag förespråkar inte att du nödvändigtvis gör det såhär hårt. Men räkna iaf ut hur mycket du bränner på en dag, antingen i viloförbränning eller hur mycket du bränner sammanlagt med din aktivitetsnivå och välj att ligga en bra bit under. Hur mycket under beror på hur snabbt du vill gå ner i vikt.

För mig är det mycket att om jag inte ser det som svårt att göra är det inte lika motiverande att lyckas. 

Promenader. Lite avsides och inte helt vetenskapligt bevisat tror jag. Men innan varje måltid går jag en promenad. I mitt fall med min hund. Att få upp pulsen lite och gå i rask takt verkar få igång förbränningen och den håller i sig även när man kommer in i en eller ett par timmar. Så man brännar maten mer effektivt.

 

Med denna metoden är jag nästan alltid hungrig. Men sällan våldsamt hungrig. Allt handlar om vad man äter. Man lär sig snabbt var ens gränser är och hur man bygger ihop en så effektiv måltid som möjligt utan överflöd av kolhydrater eller kalorier.

 

Min typiska frunch är:

2 kokta ägg med lite majonnäs på

ca 50g salami eller brie ost eller liknande

ca 50g gurka eller 20g spenat

En stor kopp kaffe med 1.5-2msk kokosolja i.

ca 550-600 kalorier, ca 25g protein, ca 55g fett, och ca 3g kolhydrater

 

Skulle säga jag äter ungefär den frunchen 4 av 5 dagar. Ibland skojjar jag till det med en omelett eller ost och korv bricka.

Men måltiden ovan är så bra för att det är såå lite kolhydrater, vilket öppnar upp så många fler möjligheter för middagen

 

Middag är betydligt mer vidspritt. Men har en handfull favoriter för strickta LCHF rätter som inte måste vara helt galet mycket kalorier.

 

Med allt det sagt. Hur man kommer igång. Mja, jag är absolut ingen expert på LCHF. Men jag lyckades iaf komma igång med viktminskningen genom att vara bestämd och ge fan i att fuska.

Jag skriver sällan där längre. Men första par månaderna skrev jag varje dag om hur och vad jag gjorde här på forumet. http://forum.kostdoktorn.se/topic/6248-nyb%C3%B6rjartjockis-k%C3%B6r-lchf-v%C3%A4lkomnar-%C3%A5sikter-och-tillr%C3%A4ttningar/

Det kanske kan hjälpa.

 

Lycka till. Hjälper gärna om du tycker min metod låter intressant.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hej Piwie!

 

Kosten ska hålla dig mätt och nöjd och du ska bli mätt på fettandelen och inte på att frossa protein eller mejerier :)

 

Dom flesta som misslyckas missförstår ovanstående

Det är lätt att fatta att kolhydraterna ska hållas lågt men många missar att fettandelen också måste öka... tills mättnad infinner sig

...och som sagt att man inte ska "bomba i sig" protein till mättnad ;)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...