Rickard Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Is sitting damaging our health? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Bullshit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Det ligger nog en hel del i detta men det är förstås bara en av många faktorer som påverkar Det är ju inte så svårt att tänka sig att det kan påverka hjärtat och kärlen negativt om kroppen är väldigt still i ett och samma läge många timmar i sträck Blodflödet blir rubbat dvs ständigt förhöjt och försvagat på precis samma ställen Det skulle kunna göra det lättare för plack att bildas på specifika platser i kärlen där det ofta råder konstiga förhållanden En del tycks ju tro att det är mycket bättre att stå men sanningen är nog snarast att det bästa är att ständigt byta position Vi är gjorda för rörelse och inte för att vara stilla och statiska 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Har alltid sagt att det är livsfarligt att gå och lägga sig,de flesta människor dör i sömnen. Att ständigt vara i rörelse är nog bäst,stanna aldrig upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 "Det växer ingen mossa på en rullande sten" Bob Dylan (tror jag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Kan det vara denna du menar? https://vimeo.com/20289762 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Mitt blodtryck är i alla fall mycket högre på morgonen/förmiddagen innan jag kommit igång. På morgonen/förmiddagen kliver jag bara upp, kokar kaffe och sätter mig vid datorn. Det är då jag testar trycket. Då är det högt. Efter dusch, promenad och andra sysslor gående och stående är det nere på normala nivåer när jag testar igen. Mycket möjligt att kroppen inte mår bäst av att sitta för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 @jala Tydligen gott om musikaliska kopplingar till uttrycket som menar att det är bra att inte stagnera eller fastna i samma mönster Brian Jones was inspired by Muddy Waters's lyrics when he called the band he founded with Mick Jagger, Keith Richards and Ian Stewart The Rolling Stones in 1962/63.Bob Dylan's 1965 song "Like a Rolling Stone", which appeared on his album Highway 61 Revisited, may refer to the original proverb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Mythbusters testade den tesen om mossa och rullande stenar. Jodå det växer mossa på rullande stenar också men det tar väldigt mycket längre tid.... Så fortsätt rulla, då har du chans att dö ung i hög ålder, som någon i forumet har dom devis. Ett annat känt begrepp är att ombyte förnöjer, så det finns goda chanser att detta fallet förena nöje med nytta och växla position ofta under dagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Jag varierar mellan att halvligga i soffan och att sitta på en balansboll, och undviker alltså det farliga stolsittandet! Ligga i sängen, hur farligt är det? Jag har hört att statistiskt sett så dör de flesta i sängen, dvs det är en synnerligen farlig plats... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Det farliga ligger väl mest i om någon sätter sig på dig. Bokstavligt och bildligt. Nja. Allvarligt så är stillasittande antagligen inte bra. Muskler och leder koksar igen. Jag tror i alla fall att mer rörelse är bättre än mindre. Därmed inte sagt att man ska springa ett marathon i veckan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted June 24, 2015 Author Share Posted June 24, 2015 Viktigare att inte sitta still, än att tränahttp://4health.se/viktigare-att-inte-sitta-still-an-att-trana "När man reser sig använder man stora muskelgrupper i lår och säte och denna aktivitet ger bl.a. en bättre insulinkänslighet, bättre blodcirkulation mm" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts