Jump to content

Cyklotronen har anlänt!

patrix

Recommended Posts

I dagens GP stod att läsa att Sahlgenska Universitetssjukhuset valt att lägga nio miljoner av våra skattepengar på en s.k. cyklotron för cancerbehandling. Den kostnaden avser endast själva maskinen. Totalkostnaden ligger på tiotals miljoner. Ett avskärmat cyklotronrum under jord har byggts där maskinen häromdan hissades ner under stort pressuppbåd, pompa och ståt. 

Men vad gör en cyklotron och på vilket sätt hjälper den till i att bekämpa den nya folksjukdomen cancer? Får den oss att cykla mer? Det jag läst mig till är att det finns två typer. En typ används för att lokalisera tumörer. En annan är terapeutisk och används för strålbehandling av tumörer. Skillnaden jämfört med traditionell stålbehandling är att cyklotronen har högre precision och skadar i mindre omfattning omkringliggande vävnader. Det framgår inte glasklart vilken typ av cyklotron Sahlgrenska köpt men priset på terapeutisk cyklotron verkar ligga på närmare en miljard, så man kan rimligen anta att det inte är en sådan. Så läkarna på Sahlgrenska kan nu efter denna mångmiljoninvestering bättre diagnostisera cancer. Dvs den här utrustningen kan tala om var problemet ligger men inte åtgärda det. Det är alltså inte fråga om någon ny revolutionerande behandling av cancer.

Cancer är en sjukdom som ökat explosionsartat. Hudcancer har mångdubblats på bara några decennier (både räknat i diagnoser och antal döda). Eftersom våra gener inte ändrar sig nämnvärt på så kort tid måste förklaringen ligga hos förändringar i vår miljö. Solen har varit en populär förklaringsmodell, och man har kunnat konstatera att blir man kraftigt solbränd så ökar risken för cancer. Problemet med den förklaringen är dock att vi inte vistas i solen mer än vi gjorde för 30 år sedan. Snarare tvärt om. Hudcancer uppstår heller inte i större omfattning på det ställen på kroppen som utsätts mest för solen, så förklaringen haltar betänkligt. Inga positiva effekter har kunnat ses i t ex Australien där man hårt propagerat för solskydd och mindre solande.

Cancer är en sjukdom som kan uppstå när kroppen utsätts för något som skadar dess celler. De delar av cellen som är känsligast kallas för mitokondrier och är cellens energiverk. Om vi t ex utsätts för joniserande strålning (radioaktivitet eller solens UV-strålar) så skadas mitokondrierna. Om dosen är kraftig, blir skadan så allvarlig att cellen har svårt att få den energi den behöver eftersom allt för många mitokondrier har slagits ut. För att överleva ändrar då cellen sin ämnesomsättning till s.k. fermentering. Vid fermentering behövs färre mitokondrier, men ett annat problem uppstår eftersom fermentering ger giftiga biprodukter vilket skadar cellen och omkringliggande celler ytterligare. Mitokondrierna reglerar också hur ofta en cell ska dela sig och slås dessa ut i stort mängd börjar cellerna dela sig okontrollerat, d.v.s. cancer. Immunförsvaret spelar också en avgörande roll här. Dess uppgift här är att oskadliggöra de celler som blivit cancerogena av mitokondriebrist. Men om immunförsvaret är försvagat och cellskadorna stora kan cancer utvecklas.

Andra saker förutom joniserande strålning som skadar våra celler och därmed gör att cancer kan utvecklas är olika miljögifter. Man har faktiskt kunnat konstatera att det finns en koppling mellan i stort sett allt som är giftigt för oss och cancer. Något man dock inte pratat tillräckligt om är att det finns en process i vår kropp som skadar våra celler på detta cancerframkallande sätt och det är nedbrytningen av kolhydrater. De flesta människor kan hantera ett normalt kolhydratintag men i vissa fall kan det bli problem. Kolhydrater ökar sockerhalten i blodet. Ett för högt blodsocker är skadligt. Därför reglerar kroppen blodsockernivån noggrant med hjälp av hormonet insulin. Men om den processen inte fungerar så kan blodsockret stiga till skadliga nivåer, vilket ger omfattande cellskador på samma sätt som joniserande strålning eller miljögifter. Faktum är att våra celler skadas dagligen på detta sätt men om skadorna inte är omfattande och vårt immunförsvar fungerar så reparerar kroppen sig löpande. Goggla på Thomas Seyfried om du vill veta mer om hur cancer uppstår och kan behandlas effektivt.

Så vad har vi ändrat mest på i vår miljö? Solexponering, miljögifter eller blodsockerhöjande mat i form av snabba kolhydrater som socker och mjöl?

Om jag fick några tiotals miljoner till mitt förfogande och uppgiften att minska uppkomsten och dödligheten i cancer skulle jag utforma terapier i enlighet med Dr Seyfrieds rön samt finansiera en informationskampanj som 
* Tydligt klargör sambandet mellan högt blodsocker och cancer.
* Pekar på den forskning som visar ett samband mellan industriellt framställda fetter och cancer.
* Ger råd om att hålla nere intag av kolhydrater
* Ger råd om att äta naturligt mättat fett eftersom de är en mindre problematisk energikälla jämfört med kolhydrater och för att det stärker kroppens immunförsvar.
* Ger råd om ökad fysisk aktivitet eftersom det förbättrar kroppens förmåga att reglera blodsockret.

Jag tror faktiskt i min arrogans att jag hade räddat fler från lidande och död genom att spendera miljoner av våra skattepengar på det sättet istället för att som Sahlgrenskas doktorer köpa en ny maskin som säger ping.

Det var dagens "rant" Tack för mig! :-) 

Länkar:

• Like 4

Cyklotronen du skriver om är ett nationellt samarbete mellan alla landets universitetssjukhus, inkl Sahlgrenska. Det är alltså inte enbar Sahlgrenska och den är inte placerad vid Sahlgrenska utan i Uppsala. Den ska användas för behandling av cancer med protonstrålning, och det är alltså den dyrare varianten det handlar om. Det är Nordens enda så upptagningsområdet lär vara hela norden. Det gör att kostnaden kanske blir mer rimlig. Info finns här http://www.skandionkliniken.se/index.php?page=startsida .

• Like 1

Cyklotronen du skriver om är ett nationellt samarbete mellan alla landets universitetssjukhus, inkl Sahlgrenska. Det är alltså inte enbar Sahlgrenska och den är inte placerad vid Sahlgrenska utan i Uppsala. Den ska användas för behandling av cancer med protonstrålning, och det är alltså den dyrare varianten det handlar om. Det är Nordens enda så upptagningsområdet lär vara hela norden. Det gör att kostnaden kanske blir mer rimlig. Info finns här http://www.skandionkliniken.se/index.php?page=startsida .

Tack för informationen men jag undrar i så fall vad det var dom hissade ner i källaren på Sahlgrenska om det är som du hävdar.

Edit:

Vad gäller om jag tycker kostnaden är rimlig så ställer jag mig mycket, mycket tveksam. Stålningsterapi överlag har ruskigt dåligt track record. Man använde det tämligen hämningslöst under 70- och 80-talet, och med facit i hand åstakom man ofta mer skada än nytta. Protonterapi (Cyklotronens uppgift) ska ge mindre oönskade vävnadsskador men när jag läser mer hittar jag läkare som är skepiska. Det tycker jag gör att man borde avvakta med en sån gigantisk investering i ett litet land som Sverige.

Grundproblemet och det visar Seyfrieds forskning tydligt, är att det inte finns en rimlig förklaringsmodell i botten kring de cancerterapier som används idag. Och om man inte förstår problemet är det svårt att lösa. Något liknande har vi ju sett vad gäller hjärtkärlsjukdomar. Uffe Ravnskov blev utskrattad när han hävdade att mättat fett är ofarligt på 90-talet.

Tyvärr är ju debatten kring cancerforskning i belagd med munkavle, eftersom om någon inom sjukvården uttalar sig på ett sätt som kan tolkas som att man förespråkar alternativ behandling av cancer riskerar man repressalier sanktionerade i svensk lag. Jag ogillar kvacksalveri och tycker det är fruktansvärt att det finns människor som utnyttjar sjuka och desperata, men tyvärr förefaller det mig som att det här hindrar en kritisk granskning av cancervården och forskningen. Och vi ska inte glömma i sammanhanget att det här är en mångmiljardindustri med "goda" framtidsutsikter eftersom cancer ökar epidemiskt. Och samma läkemedelsbolag som fått oss att tro att medicinsk kolesterolsänkning skulle bota hjärtkärlsjukdomar är inblandade.

Edited by patrix

Fan.

Det MÅSTE ske något snart.

Jag är något så ovanligt som en ganska glad skattebetalare. Men. Det finns inte en möjlighet på jorden att ekonomiskt system kan bära de kostnade vår civilisations livsstil för med sig. Då pratar jag bara om den ekonomiska kostnaden. Det HELT ONÖDIGA lidandet ska vi inte ens börja diskutera.  :angry:

Jag såg någonstans siffran 75% av all sjukvårdskostnad beror på livsstilsrelaterade sjukdomar. Det är GARGANUANSKA siffror vi pratar om och TROTS det går var och varannan människa jag känner runt och mår tjyvtjockt, trots piller och läkarbresök.

Jag är kring 50-strecket. De flesta jag känner medicinerar hej vilt; metformin, allergimediciner, blodtrycksänkande, kolesterolsänkande (jag vet men vad kan jag göra när läkarna hotar folk med ond bråd död om de äter smör och inte tar sina tabletter??) och f*n vet vad mer. Ett par vägrar men bara för att de hellre mår pyton än tar medicin eller träffar en läkare. (Jag var sån innan, hade ledont och magproblem och ryggont och... men inte fasen åt jag medicin inte)

Jag är praktiskt taget ensam om att vara nästan i normalvikt OCH frisk som en nötkärna.

Jag får väl börja äta mjöl och socker och otäcka oljor så jag har något gemensamt med mina jämnåriga igen.. Som det nu är känner jag mig ofta utanför när de diskuterar mediciner, krämpor och läkare.  :wacko:

• Like 6

Fan.

Det MÅSTE ske något snart.

Word! Men det är ju svårt att påverka när man inte har någon som helst "medicinsk kredibilitet". Om jag börjar prata om sånt här i sällskap börjar folk undra vem fan man tror att man är. Skönt att man kan gå hit och pladdra på ibland :-)

Sen får man väl mestadels vara glad och tacksam att man har kvar det mesta av sin hälsa och tror sig veta hur man verkligen ska göra för att behålla den så länge som möjligt. Tänk att man för bara några år sen hade dåligt samvete för att man tog Bregott och inte margarin på smörgåsen...

Men de skenande sjukvårdskostnaderna gör ju en upprörd och i min mening har läkemedelsbolagen förbrukat ALLT förtroende. INGEN forskning finansierad av läkedemelsindustrin bör respekteras tills vidare enligt mig. Man får göra "reset" helt enkelt och bygga upp något slags nytt system och regelverk kring medicinindustrin som naturligtvis också kommer korrumperas vad det lider. Men den tiden den sorgen. Något måste göras NU! :-)

• Like 2