Jump to content

Träning och Lchf (varning, innehåller sött)

PatrikValler

Recommended Posts

Disclaimer: Efter upplysning byt sockret i denna tråd mot dextros. Kände inte till att dextros innehåller främst glukos till skillnad från sockrets 50/50.

Först vill jag nämna socker lite snabbt. Socker i sig är inte en bov som skall undvikas till varje pris. Jag är väl medveten att detta kan ge en hel del gliringar i Lchf kretsar men precis som att man kan ta en frukt ibland kan man även stoppa i sig socker vid behov.

Förstår varför socker utpekas som den stora boven och håller med i mångt och mycket särskillt om man har ett socker beroende.

Men för de som kan kontrollera sitt sötsug eller kanske inte har något sötsug alls på grund av balanserat blodsocker finns det ingen anledning för totalskräck mot socker.

Det dolda sockret är en större bov än det socker som man medvetet och kontrollerat stoppar i sig.

Jag pratar inte om några stora mängder socker. Då energi innehållet i socker är 100% behövs ytterst små mängder för boost.

När och varför skall socker användas. Finns det inte bättre allternativ?

Min personliga åsikt är att socker kan användas vid träning för att bygga styrka och för explosivitet.

Det bör användas i blandning med fett (exempel kommer ges) då fettet kappslar in sockret och gör att det utsöndras långsammare varför det inte påverkar blodsockret på samma sätt som om du tog det utan fett.

Det finns egentligen inte så mycket bättre alternativ än socker till det syfte jag hänvisar till.

Trenden visar på att fruktsockret är värre än vanligt socker som är 50/50, varför jag inte rekommenderar att använda ex dextrosol pulver.

Visst kan du planera in mer långsamma kolhydrater som ex potatis. Men för syftet som jag kommer visa på är socker optimalt.

Vid explosiv träning eller allternativt vid muskel byggande kan man boosta sina gains med små kontrollerade doser av socker.

Görs det på rätt sätt kommer det påverka ketosen minimalt och man får det bästa av två världar.

Jag använder denna metod olika. Före träning om jag känner mig seg o låg. Under träning om jag känner att jag behöver boosta återstoden av mitt pass. Men främst använder jag det som en återhämtare.

Jag nyttjar inga tillskott utom ett sockerfritt proteinpulver när jag har tidsbrist. Men det recept jag kommer dela med mig av är det jag använder mig av främst.

Recept, Choklad smoothie (med socker):

50gr smör

1mtsk kokosolja

2ägg

1mtsk snabbkaffe

1mtsk cacao

Lite rårörsocker

Lite vaniljsocker (gjort på rårörsocker och äkta vanilj)

Lite vatten (ca en halv deciliter)

Smält smör och kokosolja, blanda i socker, kakao, kaffe, vaniljsocker och mixa med stavmixer, ta bort från värmen och tillsätt äggen när det slutat bubbla. Mixa kraftigt och tillsätt vattnet vid behov.

9cbe33fd9011e796635cdef85c2a139b.jpg

Jag använder detta främst som post workout för att snabbt fylla på glycogen till musklerna.

Äggen är inte främst där för proteinet även om jag även ser till att nå en del av mina proteinkrav per dag (som för övrigt är låga i förhållande till många andra muskelbyggare, detta då jag endast drygar på whos minimum på 56gr för en ca 90kg tung vuxen man, jag håller mig till ca 60-70gr protein per dag som en marginal, jag väger 80kg).

Äggens huvudsakliga uppgift är konsistens, smak samt att binda fetterna så det inte mest simmar runt. Viktigt att inte värma på extra då det skär sig. Häll i äggen endast när vätskan slutat bubbla o mixa hårt.

Jag är ingen expert med nån form utav utbildning. Inga diplom på väggen. Det är ren empirisk kunskap. Trial and error. Så länge som sockerintaget hålls under kontroll samt blandas med fett går man inte ur ketos.

Jag tror inte heller på att små kontrollerade mängder skulle försämra hälsan.

Men det återstår att se ;)

Dock tror jag det är helhetsbilden som är av vikt.

I träningssyfte varierar jag även mitt totala kolhydratsintag med jämna mellanrum. Alltifrån 0-100gr/dag. Min syn på saken är att det gör att kroppen svarar bra på både fettförbränning men även på nyttjandet kolhydrater. Men blanda med rikligt med fett. Samt använd inte socker för att täcka hela kolhydratsdosen när det är 100gr dag ^^

(Ps. Jag är inte en erfaren skribent. Var snälla och var konstruktiva om ni kommenterar. Det gör mig inget om man påpekar stavfel eller liknande, jag rättar gärna, men håll det på en hög nivå om ni vill få svar.)

• Like 1

Jag håller inte med dig. Socker kan vara bra om det används rätt.

Det är lite av ett tabu när det gäller socker i Lchf kretsar. Som om sockret i sig är boven. Det handlar snarare om överkonsumptionen av socker som är boven.

Det beror också på om man är en slöande soffpotatis eller någon som håller igång hela dagen och även tränar på hög nivå. Eller allt därimellan.

Tycker det är lite mycket demonisering som pågår. Jag förstår mycket väl att de som är sockerberoende måste hålla sig undan helt. Men det inbegriper inte alla.

Vill dock tillägga att jag aldrig skulle rekommendera konsumption av socker utan att blanda det med fett först dock. Då är risken stor att man kommer ur ketosen.

Dextrosol måste ju vara bättre än socker då det enbart består av glukos, dvs ingen fruktos alls. Kan kanske tolkas som att det innehåller fruktos eftersom man kallar det druvsocker i dagligt tal.

Tack för tippset. Hade inte koll på att dextros enbart bestod av glukos. Kommer byta ut socker mot dextros pulver istället. ^^

(Detta är exempel på konstruktiv feedback, tackar för det)

Hur mycket socker är lite socker? Det är skillnad om man tar en knivsudd eller anser att 1 msk socker är lite. :)

Har i tidigare meddelande svarat att jag byter sockret mot dextros. Detta då jag mer än gärna byter ut fruktos delen i socker.

Ser man ur träningssynpunkt och med tanke på blandning med fett samt hur och när "sockret" intas är inte en matsked något att va rädd för dock.

Jag är diabetiker kan inte äta socker så förstår fortfarande inte vad du menar

Då var inte inlägget heller riktat till dig. Det är inte enbart diabetiker som håller sig till Lchf.

Jag vet att Lchf är en räddning för en massa diabetiker som funnit svaren i Lchf för ett medicinfritt liv med perfekta värden. Vilket är underbart.

Bara att fortsätta på vad som fungerar för dig och din diabetes.

Jag funderar i samma banor :)

Sockerintaget bör förstås alltid hållas så lågt som möjligt..

..Men ibland är det ju så att man beslutar sig för att nåt ändå behöver lite sötma :rolleyes:

Då står ju valet mellan något slags socker eller ett sötningsmedel som säkert även det är mindre bra för kroppen

För att minimera eländet väljer jag då oftast ett socker med så liten fruktosmängd som möjligt

Som jag förstått det så tar musklerna upp sockret då deras glykogendepåer är tömda efter ett hårt träningspass. Man får då inte för högt blodsocker och därmed inte den negativa hälsoeffekten av socker.

Det här gäller dock människor som tränar hårt och ofta, i annat fall har man ingen större glädje av "återställaren".

Vet inte vad syftet är med inlägget men socker är totalt onödigt att inmundiga överhuvudtaget, det ger sötma.. det är främst en smaksättare!

Kolhydrater eller skall vi säga glukos.. som är något annat än socker kan fungera som energikälla.. socker bör undvikas till alla pris förutom som smaksättare!

Vi har främst tre källor till energi för ansträngning, fett, glukos och vissa aminosyror.

Vi har i huvudsak två metabola processer för detta, glykolys och betaoxidation.

Är man något så när frisk står betaoxidation för merparten av ens ATP försörjning medans glykolys står för den anaeroba försörjningen under syreunderskott!

Oså kommer man till vardagen.. glykolys är sällan något problem i dag om man äter normalkost.. en nedreglerad betaoxidation är betydligt vanligare!

För att inte tala om en nedreglerade lipolys och karnitinnivå!

• Like 3