Maggan A Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 jag är idag 50+ gammal och har sedan jag var tonåring av och till drabbats av vårtor på fingrarna. Ett normalt vårtutbrott brukar visa sig genom att först uppstår små knölar under huden som också blir lite röd på utsatt ställe. Efter ett tag (från några dagar till veckor) uppstår sedan de karaktäristiska äckliga fula vårtorna med flikar ovanpå huden som man sedan kan få dras med i flera år och som även kan blöda mycket ymnigt och man misshandlar dem för mycket. Nu till saken - jag drabbades för ca två månader sedan av det jag brukar kalla "första varningen" att nya vårtor är på väg... små knölar under huden och rodnad. Men till min förvåning har det denna gång inte blivit mer än så. Det där som skulle/brukar bli vårtor kom liksom av sig och blev inget mer,... de håller sig under huden fortfarande och lever en ovanligt blygsam tillvaro,,,, Jag VET inte om det har att göra med att jag numera äter LCHF och att det är en mathållning som inte gynnar vårtbildning på huden - även om det är det jag TROR. Det skulle vara intressant att veta om fler delar denna erfarenhet :-) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Inga vårtor men däremot ett födelsemärke som jag höll koll på under några år eftersom det mörknade och växte både på höjd och bredd Efter Lchf stannade det upp och idag har det även börjat blekna och minskar synbart år efter år 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Avsaknad av socker skulle kunna vara en orsak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 Avsaknad av socker skulle kunna vara en orsak. ja det är vad jag tror också - när jag har läst på om vårtor så kallas de tumörer - och tumörer gillar ju socker,,,, 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Högt blodsocker gör att de vita blodkropparna fungerar sämre, dvs immunförsvaret försvagas. Om man stabiliserar sitt blodsocker stärks alltså immunförsvaret. Det kan göra att vårtvirusen inte lyckas föröka sig lika bra som eljest. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts