Thyroidea

Veganerna igång igen, men är det någon som kan bedöma den här studienen?

Recommended Posts

Det handlar alltså om att människor som äter lchf får förträngingar i kärlen trots att deras kolesterolvärden är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det faktiska blodflödet mätts eller bara beräknats/skattats på "omväg"?

Någon "officiell" läkare/expert som kommenterat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe det var inte fejk.. det är vad som händer när man äter!

Det händer en massa saker när man äter/tillför näring, varför man helst mäter olika submarkörer vid fasta!

Det säger oftast mer om hur din metabola homeostas fungerar!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättebra bok som visar vad som snurrar i omloppen är 'Charmen med Tarmen' av Giulia Enders. Underbart roligt skriven också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns även artikeln i videoform, för dem som gillar videoformatet bättre.

Det här är en ganska gammal studie och kanske förstod man inte riktigt vid den tidpunkten vad det var man mätte egentligen

Vilken studie menar du är gammal?
Metaanalysen är från 2013 och studien där man mätte blodflöde till hjärtat är från 2000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skriver Michael Greger att den ena kosten som studerades var "low carb"? I abstracten står ingenting om kh, men väl att den var "high protein".

Som jag ser det är detta helt irrelevant som inlaga för eller mot LCHF och även paleo. Både LCHF och paleo utgår som jag ser det från att man ska få i sig behovet av aminosyror (protein), vilket torde vara lätt för alla grupperingar att enas kring.

En annan sak som gör studien tvivelsam är att aterosklerotiskt plack kräver inflammation i blodbanan för att utvecklas. Hur proteinintag i sig skulle kunna orsaka systemisk inflammation är i alla fall för mig en biokemisk gåta...

EDIT: Nu ser jag att där var en studie från 2013 som specifikt nämner low carb: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22850317 

Här finns begrepp jag inte känner till så den kan jag inte omedelbart kommentera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skriver Michael Greger att den ena kosten som studerades var "low carb"? I abstracten står ingenting om kh, men väl att den var "high protein".

Som jag ser det är detta helt irrelevant som inlaga för eller mot LCHF och även paleo. Både LCHF och paleo utgår som jag ser det från att man ska få i sig behovet av aminosyror (protein), vilket torde vara lätt för alla grupperingar att enas kring.

En annan sak som gör studien tvivelsam är att aterosklerotiskt plack kräver inflammation i blodbanan för att utvecklas. Hur proteinintag i sig skulle kunna orsaka systemisk inflammation är i alla fall för mig en biokemisk gåta...

EDIT: Nu ser jag att där var en studie från 2013 som specifikt nämner low carb: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22850317 

Här finns begrepp jag inte känner till så den kan jag inte omedelbart kommentera.

Kolla på http://nutritionfacts.org/video/low-carb-diets-and-coronary-blood-flow/och klicka på "Source cited" till höger så kan du läsa abstracts på studierna som refereras. Fyra av sju innefattar begreppet "low carbohydrate" antingen i titeln eller i abstract.

Subjekten i studien från 2000 som lade om kosten till en högproteindiet visade ökade inflammationsmarkörer, bland annat steg C-RP med 61%. Så visst kan en högproteindiet leda till ökad inflammation. Det finns en uppsjö möjliga förklaringar till detta, bland annat endotoxiner i köttet, "denaturerade" proteiner till följd av upphettning, AGE:s, HCAs (heterocyclic amines), förändrad tarmflora osv. Men det känns som det inte finns någon idé att diskutera detta eftersom du ändå är fast övertygad att man inte kan drabbas av CVD ifall man äter vår "naturliga" diet. ;)

Den första metaanalysen som nämns i videon handlar ju t ex om FMD (flow mediated dilation), vilket inte har så mycket med just kolesterol och plack att göra, utan snarare blodkärlens förmåga att utvidgas (som styrs till stor del av endotelium).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan lova dig att det är fullt möjligt att drabbas utav CVD om man äter "vår naturliga diet", oavsett om den sen är LCHF eller vegansk!

Frågan som uppstår handlar mer om huruvida incidensen ökar med olika dieter?

Endotoxiner och andra toxiner är.. och förblir toxiner, dvs toxiska, dvs gifter på svenska.. tror rent ut sagt att toxiska substanser är mer frekvent förekommande i växter, än i animalier?

Om de förekommer i animalier är de tillförda utifrån alternativt uppkommna utav dålig behandling/förvaring av animalierna!

Mest kända exemplet är nog mejerier.. som hur lätt som helst infekteras.. och därmed är det en väldigt strikt lagstiftning kring mejerihantering!

Fast det är väl onödigt att diskutera detta här.. när vi vet att om man bara äter veganskt så blir man helt immun från alla sjukdomar och lever i evighet?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Veganerna är väl alltid igång :-)

Personen bakom "nutritional-propaganda" har en förmåga att hänvisa till studier som inte riktigt visar det han hävdar att de gör. Nedan är två studier på samma tema som är randomiserade och kontrollerade som inte alls stämmer överrens med påståendea från low-fat propagandan.

Effects of dietary carbohydrate restriction versus low-fat diet on flow-mediated dilation. Metabolism. 2009.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19632695

Dietary intervention to reverse carotid atherosclerosis. Circulation. 2010 Mar.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/20194883/

Faktum är att jag fått så mycket frågor om vegan påståenden sista tiden (via jobbet) att jag gjort en video som sammanställer vegan studier, både de som visar att vegan diet ger lägre mortalitet och sjukdom samt de som visar det omvända. Därefter har jag dissekterat dem (eller snarare en kraftfull mjukvara för dataanalys har gjort det) för att finna vilka faktorer som är gemensamma resp olika mellan studierna. För den som inte orkar se en 40 min lång video med alla detaljer kan man sammanfatta det hela med att veganförespråkare enbart hänvisar till studier där kontrollgruppen åt fast food, rökte, tränade inte, brydde sig inte om sin hälsa alls medan vegangruppen åt naturlig mat (dock utan kött/fisk), inte rökte, inte åt skräpmat, tränad, yoga, hela paketet. Medan de stuider som visar att veganer dör tidigare än köttätare var de icke diet relaterade faktorerna mellan grupperna mer likvärdiga. Dvs det var bara köttet och fettet som skiljde dem åt.

Videon heter paleo vs vegan helt enkelt för de flesta jag jobbar med går på paleo diet (i USA är paleo betydligt större än LCHF) men det är lika relevant för LCHF vs vegan. I själva verket finns ingen studie som exakt jämfört paleo vs vegan diet men jag försöker lägga det pusslet i alla fall och har hitentills fått väldigt positiv respons både från läkare/forskare och allmänt hälsointresserade personer.

http://blackbeltnutrition.org/lm/paleo-vegan/

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter mycket logiskt. En hälsosam vegansk kost är naturligtvis mycket bättre än västerländsk skräpmat. Lägger man bara till kött o fisk så blir den optimal, Vilket skulle bevisas...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg