Jump to content

Min ketodagbok


Soppslev
 Share

Recommended Posts

Här kommer jag skriva mina erfarenheter av min ketogena kosthållning. Jag påbörjade i fredags. Känner inte så stor skillnad på något ännu mer än att jag känner mig sugen på sött och lite seg.

 

Har hållit under 50g kolhydrater sen i fredags. Proteinet ligger på 150g så kanske måste sänka det, det beror på. Fettet är 200g+.

 

Jag kommer främst skriva hur det påverkar mig mentalt, hälsomässigt och min träningsprestation. Samt min fett och muskelmassa. Siktar inte på att gå ned i vikt men har redan tappat 2kg (vätska). Spännande är det iaf. Upp till 30 dagar ska jag köra. Känns det väldigt bra så kommer jag så klart fortsätta.

 

För övrigt är jag en 27 årig man på 182cm. I fredags vägde jag 76.8kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är jag igång igen. Kolhydratsfritt sedan i fredags. DÄREMOT så har jag ej uppvisat ketoner i urinen ännu. Konstigt, förra gången gick det på en dag!

 

Jag är en ung kille som har träning som största intresse. Jag är normalviktig. 

Detta ketoexperiment syftar till att se hur ketosdiet påverkar mig:

 

* Mentalt

* Prestation på träning

* Vikt, fett och kroppssammansättning

* Allmänhälsa (jag har mått si och så rent fysiskt en längre tid nu)

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag igång igen. Kolhydratsfritt sedan i fredags. DÄREMOT så har jag ej uppvisat ketoner i urinen ännu. Konstigt, förra gången gick det på en dag!

 

Jag är en ung kille som har träning som största intresse. Jag är normalviktig. 

Detta ketoexperiment syftar till att se hur ketosdiet påverkar mig:

 

* Mentalt

* Prestation på träning

* Vikt, fett och kroppssammansättning

* Allmänhälsa (jag har mått si och så rent fysiskt en längre tid nu)

 

Att kolla ketoner i urinen säger inte så mycket, det är missvisande. Om du vill ha koll på om du är i ketos ska du ha en ketosmätare (glukos/ketosmätare) & ketosstickor så kollar du blodvärderna.

Link to comment
Share on other sites

Att kolla ketoner i urinen säger inte så mycket, det är missvisande. Om du vill ha koll på om du är i ketos ska du ha en ketosmätare (glukos/ketosmätare) & ketosstickor så kollar du blodvärderna.

 

Så är det säkert. Kanske köper jag en sådan senare. 

Nyss uppvisades låg till moderat mängd ketoner i urinen.

 

Hittils inga omställningsbesvär alls egentligen.Eventuellt lite mer trögtänkt.

Link to comment
Share on other sites

Dag 5. Vaknat klockan 7 två dagar i rad nu. Brukar annars sova till 9-10 och vara seg. Jag är inte super pigg när jag vaknar nu men inte heller sådär seg och svårstartar som jag brukar. Vaknar tidigare och kommer igång snabbare. Det är ju bra.

 

Ska träna tung styrketräning senare idag och i samband med träning kommer jag köra en s.k. riktad ketogen diet, vilket innebär att jag äter ca 40g kolhydrater från naturliga källor 30 minuter före passet. I mitt fall blir det russin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 13

 

Inte så mycket att orda om just nu. Livsstilsmässigt så tycker jag detta funkar bra, förutom att man aldrig kan köpa något "onyttigt" att gotta sig med t.ex. chips eller godis. Har inget fysiskt sug efter sånt men däremot ett mentalt sug då jag minns hur skönt det är att köpa chips och läsk och bara grisa ner sig. Men det verkligt roliga är att jag inte alls fysiskt är sugen på socker eller kolhydrater. Förut när jag var hungrig/gick på diet och gick förbi godisdisken så kände jag lukten av allt och kunde aldrig stå emot, jag var tvungen att köpa något. Nu kan jag stå där och lukta på godiset, jag känner inget okontrollerbart sug.

 

Vikten går väldigt försiktigt nedåt, men det är för tidigt för att säga något ännu. Utöver de 2kg jag tappade i början (vatten) har inte mycket hänt. 

 

Rent generellt så tycker jag att jag är något piggare/klarare i huvudet och har lite jämnare energi än förut. Att äta och fixa mat går också mycket fortare än förut och det känns som att jag helt enkelt har mer tid över nu.

Link to comment
Share on other sites

Dag 15

 

VIkt 75,3 fett% 14,7

 

Märkligt, idag har jag för första gången helt sjuka kolhydratscravings. Det enda jag gjort annorlunda är att jag drack ett glas rött vin ute igår! Men det är märkligt om det skulle påverka, för jag tar ju 40g kolhydrater i samband med mina styrketräningspass, och det har inte gett några cravings alls hittils.

Kanske kommer cravings för att jag nu tappat lite i vikt? Vem vet.

 

Jag tycker det här upplägget är skönt, men jag kommer bara köra det en begränsad tid just nu för det är fruktansvärt dyrt med den här kosthållningen.

Link to comment
Share on other sites

Sammanfattning.

 

Jag avbryter nu ketoupplägget av den enkla anledningen att det är för dyrt för mig som student. Jag kan tänka mig att börja äta mer så här i framtiden när jag är examinerad.

 

I mitt fall bestod dieten av de flesta dagar under 10g kolhydrater. Träningsdagar åt jag dock 40g kolhydrater precis före träningen. Annars har jag inte räknat kalorier utan har ätit mig mätt på god mat.

 

Jag rekommenderar strikt lågkolhydratskost till alla som vill må bra, kort och gott. Jag har känt mig pigg, fräsch, sovit bra och mått allmänt något snäpp bättre än förut.

 

Vikten slutade på -3,9kg av vilket mycket förmodligen är vätska. 79-75,1kg har jag gått ner på 21 dagar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...