Tobbz Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Hej! Jag har en fråga som jag har funderat på ett tag nu, jag hoppas någon här har svar på den. Jag som många andra, har laktosintolerans och får biverkningar av produkter med laktos.Dock så kan jag äta Enzymtabletter som hjälper till med nedbrytningen av laktosen i min kropp, vilket jag ibland får göra när inte andra alternativ finns. Jag har börjat med LCHF igen och undrar om dessa Enzymtabletter för nedbrytning av laktosen är insulinhöjande?den består till mesta del av polyoler, vilket inte ska påverka kroppen energimässigt om jag har förstått det rätt.Enzymtabletterna jag tar heter : Lactrase GO Laktasenzym(den tas innan eller i samband med måltid) antalet tabletter varierar men ligger omkring 1-3 st per måltid.Näringsvärde per: 100 g Energivärde............. 1090 KJ / 260 Kcal Protein...................... 5 gKolhydrater............... 93 g av vilka polyoler...... 93 gFett........................... 2gNäringsvärde per tablett (0,5g) Energivärde............. 5,5 KJ / 1,3 Kcal Protein...................... 0,02 gKolhydrater............... 0,47 g av vilka polyoler...... 0.47 gFett........................... 0,01 g Eftersom jag äter LCHF så blir det en del feta mejeriprodukter i min kost. Just nu kör jag med laktosfria produkter, har dock läst att dessa ersättande ämnen för laktosen höjer insulinet i kroppen mer än vad laktosen själv gör (tyvärr ingen källa på detta).Jag har letat runt en massa på olika forum men kunde inte hitta svaret på min fråga någonstans. Jag hoppas att någon här har lite kunskap kring ämnet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Kan du inte titta mer på paleorecept i stället? T ex Birgitta Hödlunds paleoblogg. Inte för att jag vet nåt men jag skulle nog undvika sånt som jag inte tål så mycket som möjligt och är ingen fan av ersättningsprodukter vad det vara månde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 När man producerar laktosfri grädde t.ex. så tillför man enzymet laktas vilket spjälkar mjölsockret (laktos) i glukos+galaktos. Det är samma som sker om du äter laktas samtidigt med grädde. Vi som inte är laktosintoleranta (=laktaspersistenta, dvs fortsätter produceras laktas efter amning) delar upp laktosen "själva". Så i den meningen är det insulinhöjande att glukos frisätts. Hade du som laktosintolerant inte tillfört laktas till grädde med laktos blev det ingen insulinhöjningen men i stället kanske lite trubbel nere i tarmen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Är oxå laktosintollerant.. så jag äter inte så mycket med laktos helt enkelt.. problem solved! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbz Posted May 24, 2015 Author Share Posted May 24, 2015 När man producerar laktosfri grädde t.ex. så tillför man enzymet laktas vilket spjälkar mjölsockret (laktos) i glukos+galaktos. Det är samma som sker om du äter laktas samtidigt med grädde. Vi som inte är laktosintoleranta (=laktaspersistenta, dvs fortsätter produceras laktas efter amning) delar upp laktosen "själva". Så i den meningen är det insulinhöjande att glukos frisätts. Hade du som laktosintolerant inte tillfört laktas till grädde med laktos blev det ingen insulinhöjningen men i stället kanske lite trubbel nere i tarmen. Tack för ditt svar. Jag pratade med min svärmor om detta idag och fick svaret på min fråga (samma dag som inlägget skrevs). Det som enzymerna gör i kroppen är att de bryter ner födan till molekyler. Själva enzymerna i sig ger ingen insulinhöjning eftersom enzymerna inte är någon form av sockerart. Blir det ingen insulinhöjning så kan inte cellerna öppnas upp och ta emot energi, vilket är bra under LCHF. Här kommer det roliga. Är man som jag, laktosintolerant, så kan min kropp, precis som du säger, inte bryta ner laktosen på egen hand. Detta innebär också att mjölksockret laktos inte kan tas upp av min kropp eftersom det inte blir nerbrutet, varav man får symptomen vid laktosintolerans (uppsväld mage, gaser, magont, etc) Tar man laktostablett (med enzymer) i samband med laktos så hjälper enzymerna kroppen att bryta ner laktosen (mjölksockret) och detta i sin tur gör att mitt insulin höjs eftersom kroppen nu kan ta åt sig sockret från laktosen. Rolig slutsats : Skulle jag absolut inte vilja ha i mig mjölksocker, men fotfarande äta mejeriprodukter med laktos i, så skulle jag kunna låta bli att ta dessa enzymtabletter eftersom kroppen inte kan bryta ner laktosen på egen hand, kan kroppen inte bryta ner laktosen så blir det inte heller någon insulinhöjning. Men, jag får istället en himla massa biverkningar. Lite ironiskt att man som laktosintolerant helt plötsligt "kan välja", haha. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Det är sötningsmedel som inte ger någon blodsockerhöjning men man får ta med insulineffekten, dvs att kroppen utsöndrar insulin redan när den känner smaken av sött i tron att det kommer socker ner i systemet som måste tas om hand. Man vill inte ha för mycket insulin i omlopp. The eight polyols currently available for use are erythritol, hydrogenated starch hydrolysates (including maltitol syrups), isomalt, lactitol, maltitol, mannitol, sorbitol and xylitol. These ingredients may be found in a wide range of products, including chewing gums, candies, ice cream, baked goods and fruit spreads. They are also used in toothpastes, mouthwashes, breath mints and pharmaceuticals such as cough syrups or drops and throat lozenges. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts