Popular Post Niclas-E Posted May 24, 2015 Popular Post Share Posted May 24, 2015 Ni som har läst mina tidigare inlägg vet att jag är ny på lchf och att jag är förvånad över hur bra det funkat så här långt. Jag inser att jag fortfarande är nyförälskad i dieten, och nog inte ser riktigt nyktert på den. Det måste väl finnas något som är dåligt med den också, men vad är det? Vilka problem brukar dyka upp med tiden? Jag känner flera som provat lchf, med gott resultat, men som lagt av med den efter ett par månader. Jag har dock inte haft möjlighet att fråga dem varför. Några idéer om vad det kan bero på? Än så länge har vikten gått ner ett par kilo, jag har fått dra in bältet ett hål och jag känner mig mer jämnstark när jag springer. Jag har inte upplevt att jag behöver vara hungrig, utan snarare måste jag tänka på att äta så jag får i mig tillräckligt med näring. Mackarnas små chokladkakor lockar inte längre, fastän jag hade svårt att handla kaffe utan att ta några Snickers, Twix eller Japp för bara några veckor sedan. Jag har loggat maten under ca en vecka för att försöka få kläm på hur jag ska äta för att få till förhållandet mellan kolhydrater, protein och fett. Det visade sig att jag spontant åt mindre mängd kalorier än jag gjorde tidigare på en vegetarisk, fettsnål diet. Ska det fortsätta så här kommer jag bli rent odräglig för min omgivning. Snälla hjälp mig. Ta mig tillbaka till verkligheten igen [emoji6] 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted May 24, 2015 Popular Post Share Posted May 24, 2015 Ja sanningen är att du kommer att bli ett UFO i omgivningens ögon! För du äter/dricker inget av det de gör! Och så pratar du bara om kost/blodsocker och insulin. I slutstadiet så föreslår du att skaffa en egen ko att ha i garaget.. men då hotar frugan med skilsmässa och begränsad umgängesrätt till de ekologiska hönsen som bor i badrummet! 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 De två jag känner som har slutat med LCHF gjorde det på grund av att de kände att de blev deprimerade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Jag undrar också hur folk tänker när de slutar med LCHF och börjar äta socker igen?! Då kanske man inte har läst på ordentligt? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 De två jag känner som har slutat med LCHF gjorde det på grund av att de kände att de blev deprimerade. Hm ... men jag har läst att LCHF kan vara bra mot depression. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Edit Posted May 25, 2015 Popular Post Share Posted May 25, 2015 Jag kan bara ge dej min version av "sanningen" Precis som Zepp skriver så betraktas man som ett UFO, men till slut ger man upp att missionera och tänker att man får ju alla fall ha sin mat ifred Jag valde att läsa bloggar, se föreläsningar med duktiga läkare som begriper sig på detta. Läsa lite böcker om ämnet, Ann Fernholm, Martina Johansson, Sten-Sture Skaldeman, Andreas Eenfeldt och Mats Lindberg. Mycket var svårläst då jag är normalbegåvad men jag märker att kokosolja gjort sitt jobb då jag ändå förstått vad man ska stoppa i munnen. Denna förkovring av ämnet har gjort att jag omöjligtvis kommer att äta annat än lågkolhydratkost. Anledningen till att jag började söka i detta ämne är en inflammatorisk sjukdom som sitter i mina muskel- och ledfästen. När jag började med LCHF kunde jag gå 15 min med mina inflammerade fötter idag kan jag gå 45min och njuter av varenda steg, Tyvärr har det inte blivit så mycket bättre för övrigt. Men jag har inte blivit sämre . Jag känner mej urstark inombords. Från början tänkte jag att jag ska ge LCHF 1-1,5 år, sen utökade jag till 3 år, för jag hade ju käkat inflammtionsmedicin i 3 år så LCHF borde få samma chans. Men som sagt man blir ju bra mycket klokare av att käka kokosolja så nu vet jag att jag aldrig kommer att överge denna fantastiska goda mat. Jag kan nämna att jag var en kolhydratknaprare av värsta sort (dock ingen missbrukare) som levde med ständigt sug och svåra blodsockerfall. Men med LCHF har jag inte haft ett enda återfall med kolhydratrik mat eller blodsockerfall. Jag tror det beror på min nya KUNSKAP om vad som händer i kroppen vid matintag. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Carl August Arge Posted May 25, 2015 Popular Post Share Posted May 25, 2015 LCHF är bara toppen för mig också Mår som en prins, frisk som en havörn - och glad som en lax Känner några som inte har fått kosten att fungera, I samtliga fall pga okunnskap. De informerade inte sig själva tillräckligt - helt enkelt För mig - en lite nördet typ kanske - har det varit helt basalt att skaffa reel kundskap om grunderna för LCHF. Och när jag upplever något jag inte förstår - ja så frågar jag i detta forum Funkar utmärk t Jag kan se övertydlig likhet mellan ovanstående och hur jag - och andra - tacklar alkoholism & narkomani. Jag är nykter alkoholist & drogfri narkoman sen 26 år. Det hade jag aldrig klarat av utan gedigen kunnskap om dessa lidelser - och bra kontakt med ett stõdjande nätvärk. Dom som inte klarar det (väldigt många tyvärr) är dom som inte forkorvar sig ngt om sin lidelse - hur den artar sig sas - och desförutom har svårt med att ta till sig råd & stöd från andra som vet vad dom sysslar med. Glad pingst till alla 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Det kräver hård disciplin. Varje dag utsätts vi för lockande kolhydratdofter i tunnelbanan, på gatan, i affären, vid kaffebordet, i matsalen osv, och väldigt många kan inte stå emot i längden. Många tröttnar nog också på att aldrig kunna äta det som bjuds på konferenser, evenemang och partaj, det är ju bara stärkelsemat som bjuds. Man går hungrig jämt. Eftersom LCHF-hungern är helt annorlunda jämfört med kolhydratsuget är det inget problem för mig, men många får panik av hunger oavsett vilken. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Lars Sundström Posted May 25, 2015 Popular Post Share Posted May 25, 2015 Svårast av allt när man som Carl August Arge får insikt/kunskap om vad kolhydrater gör med kroppen, och sen se de som äter fel. Man hör om återkommande förskylningar, besvär med muskler och leder, dålig ork, allergier, etc från släkt och vänner och man kan svaret. Och de vill inte ha svaret! Nej jag har ännu ej slutat missionera. Det är ju medmänniskor och går att "räddas". Ett litet frö att kanske minska lite extra, hoppa över brödbiten någon morgon, inte köpa frukt varje dag, byta till smör istället för magarin/Lätt&Lagom, dra ned på potatisen, skippa lätt-produkter.... Att de förskjuter SLV-döden med något år. Min farmor doppade min napp i strösocker. Detta och lördagsgodis kan bidra mitt stora sockersug. Jag kan än idag kasta med en påse godis på varubandet, och sedan ta bort den igen. Jag kan lyckligt fantisera om en påse blandat plockgodis från Karamellkungen (jag dreglar när jag skriver om det). Åker aldrig numera hungrig till affären då mättnad minskar risken för återfall. - Att inte få ge efter är väl en "nackdel". Man blir bjuden till fest och vet att ens son kommer att vilja ta en brödbit, eller sju. Att se värdens blick då man säger till den bedjande sonen att gluten inte är bra för oss är inte mysig. Så man säger till honom att ät det du vill även om man vet att risken för snor/hosta pga baciller eller allergi är stor. Jag förstår Amish bättre idag :-) Så, vad gör just LCHF bra? Varför kan jag inte "snöa" in på veganism eller kostcirkel lika gärna? Inte äta djur pga av moraliska aspekter är ju okej enligt hela samhället (utom för de flesta av oss här), en så jädra enkel tillvaro! Eller köra SLV-stuket och tugga 6-8 limpskivor om dagen.... och dö lite yngre efter ett lite mer smärtsamt leverne, som alla andra? Varför kan inte jag vara som kyrkans makthållare en gång var och bränna folk på bål när de påstod att jorden är rund. Jävla kunskap :-) 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted May 25, 2015 Popular Post Share Posted May 25, 2015 Det tog ett bra tag innan jag kunde springa gatloppet mellan bagerier och pressbyråer i tunnelbanan utan att snava påvägen. Men ju längre man klarar sej desto lättare går det för ingenting smakar ju lika gudomligt gott som mitt minne vill ha det till och det finns ju bara jätteförpackningar och enorma bullar att välja på. Om det gick att köpa bara pyttelite av nåt skulle jag förmodligen snava oftare men jagär jättenoga med att aldrig ha skräp hemma. Jag håller med om att de som inte står ut är inte pålästa nog. Ju mer man läser om vad socker ochmjöl ställer till med desto mer motiverad blir man att fortsätta. Inte för att jag är renlevnadsmänniska fullt ut, men LCHF är min kost för resten av livet och det som inte inryms där är avsteg och fusk 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Pompe Posted May 25, 2015 Popular Post Share Posted May 25, 2015 Jag tror också att största orsaken till (eller risken för) att folk hoppar av LCHF är okunskap. Endel tror säkert att LCHF är en bantningsmetod, alltså att man äter LCHF i några månader, går ned i vikt och så slutar man och går upp i vikt igen. Och så är man jätteförvånad och besviken för det fungerade ju inte... Ja, LCHF har ju bara en nackdel: Om man inte äter LCHF så fungerar det inte ;-) Åtminstone i Finland har vi en stor mängd mänskor som började med den finska versionen av LCHF, men hoppade av antingen redan efter några dagar eller sedan efter några veckor/månader. Dom som hoppade av efter några dagar hade alltså råkat ut för abstinenssyndromen/omställningsbesvären (huvudvärk, yrsel mm) och eftersom det i Finland inte har funnits någon som helst information om att det här hör till och att salt kan hjälpa och att det går över efter ett par dagar eller en vecka. Sedan brukar dom kommentera att dom har nog provat på LCHF men att det inte passade dem. Och läkarna här brukar bekräfta just det att kolhydrater är livsnödvändiga och det märker man ju på hur dåligt man mår om man försöker lägga av med kolhydrater. Tänk om man skulle behandla rökare/knarkare/alkoholister likadant - när man får abstinensbesvär så skulle man bara fortsätta med sitt missbruk och konstatera att man mår ju mycket bättre av amfetamin/tobak/alkohol än utan och så skulle läkaren skriva ut ett recept... Dom som här har hoppat av senare tycker jag att alltid har missat hela idén med LCHF. En arbetskollega till mej började med LCHF, men slutade för att hon ändå inte gick ner i vikt - hon körde med LCHF på morgonen och förmiddagen och sedan på eftermiddagen kunde hon "unna sig" en kanelbulle för att hon hade varit så duktig hela förmiddagen. Det andra felet som folk här brukar göra är att dom glömmer HF delen och äter alltså bara protein. Sen kanske dom har gått ner i vikt, men dom har varit hungriga hela tiden och det klarar man ju inte i längden. Problemet då har väl varit att fettskrämdheten sitter i så hårt. Endel har också trott att LCHF är jättefarligt och tyckt att då äter dom det ett tag för att gå ner i vikt och så när dom nått gått ner tillräckligt så återgår dom ´till att äta "nyttigt" igen. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Jag misstänker att alldeles för många av de som hoppar av LCHF, antingen inte får de jättevinster de trott, så snabbt som de önskat, eller så befinner de sig i sammanhang där deras förändrade kostvanor blir väldigt obekväma. Fortfarande blir man ifrågasatt av okunniga när man inte äter "vanlig mat". Det är jättetrist men svårt att komma åt. Tillbedjandet av det heliga fikat är monumental på sina håll och det är som att svära i kyrkan att tacka nej. Fler än man tror sitter fast i kolhydratträsket och försvarar sin position med näbbar och klor. Då är det lätt att lägga av om man inte ser tydlig förbättring. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 LCHF ger bara långsiktiga kickar för hjärnan (man mår bra helt enkelt, lite lagom svenskt bra), socker och kolhydrater ger korta, snabba kickar och det kan vara väldigt svårt att motstå då frestelserna finns överallt och är så socialt accepterade. Därför tror jag att många överger LCHF, fast frågar du dem säger nog många att de mådde bättre när de åt LCHF-kost... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Jag själv börjar närma mig en riskzon nu. Behöver inte gå ner ett gram till och tror att jag inte tar skada av en mindre ökning av mängden kolhydrater då jag tränar en del. Det gör det enkelt att ta den enkla vägen fram och tacka ja när svärmor bjuder på rabarberpaj istället för att vara "oartig". När man gjort det ett par gånger och inte märker negativa effekter är det lätt att det smyger sig på fler tillfällen... En annan anledning, som nämnt tidigare i tråden, är när man reser i tjänsten och det inte finns vettiga alternativ tillgängliga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Jag slutade med LCHF när jag märkte att periodisk fasta gav mig allt som LCHF gjorde utan att behöva utesluta kolhydrater över huvud taget. Bör kanske påpekas att jag aldrig har behövt gå ned i vikt (snarare tvärtom). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Men vikt är ju inte allt.. om jag övergav LCHF skulle jag köra paleo. Rotfrukter är jag övertygad om inte är skadligt för en hyfsat frisk kropp. Även några hela frukter av och till funkar säkert. Processad mat socker och bröd får kroppen att becka ihop. Utsidan är ju inte allt. Alla människor borde äta diabeteskost så som den såg ut förr i tiden 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Men vikt är ju inte allt.. om jag övergav LCHF skulle jag köra paleo. Rotfrukter är jag övertygad om inte är skadligt för en hyfsat frisk kropp. Även några hela frukter av och till funkar säkert. Processad mat socker och bröd får kroppen att becka ihop. Utsidan är ju inte allt. Alla människor borde äta diabeteskost så som den såg ut förr i tiden Bara för att man äter kolhydrater behöver det inte nödvändigtvis betyda att man också trycker i sig massor av skitmat... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted May 25, 2015 Popular Post Share Posted May 25, 2015 Min man hakade på i några månader för några år sen. Älskade maten, gick ner snabbt och lätt i vikt. Han hade inte varit så pigg (och snygg, hehe) på många år. Varför han slutade? För att det var för jobbigt att vara annorlunda. De andra drack öl, varför drack han bara vin? De andra åt pizza och hamburgare och pommes frites och chips och läsk och korv med bröd och... Så han blev "vanlig" igen. Han blev också "vanlig" i omfång och sjukdomsfrekvens som en följd av det. Själv har jag alltid varit lite av en de där som dansar till min egen melodi så jag är van att vara en kuf, lite småknäpp sådär. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Min man hakade på i några månader för några år sen. Älskade maten, gick ner snabbt och lätt i vikt. Han hade inte varit så pigg (och snygg, hehe) på många år. Varför han slutade? För att det var för jobbigt att vara annorlunda. De andra drack öl, varför drack han bara vin? De andra åt pizza och hamburgare och pommes frites och chips och läsk och korv med bröd och... Så han blev "vanlig" igen. Han blev också "vanlig" i omfång och sjukdomsfrekvens som en följd av det. Själv har jag alltid varit lite av en de där som dansar till min egen melodi så jag är van att vara en kuf, lite småknäpp sådär. Tur att vi är några stycken . . . kufar . . . 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Tur att vi är några stycken . . . kufar . . . Jag är med i kuf-gänget :-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted May 26, 2015 Popular Post Share Posted May 26, 2015 Kufar i alla länder, förenen eder! Till slut slutar våra tallrikar vara konstiga. Jag ser en vändande trend på jobbet, mer och mer grönsaker, mindre pastaberg, bara en macka istället för 2-3. Folk har slutat BARA äta äggvitorna (som tur är det några som envisas för jag ätar BARA äggulan, blir så svavelfisig av äggvitorna :-/). Kocken vägrade köpa hem lättmargarin, han sa att vill folk äta det får de ta med sig hemifrån, haha! Motståndet från vanligt, normalt kost/hälsointresserat folk är mycket, mycket mindre än för bara några år sen. Numera kan jag luta mig tillbaks och låta andra punktera "man måste äta stup i kvarten för annars svälter kroppen" eller "pfff, det spelar ingen roll vad man äter så länge man inte äter fö många kalorier och rör på arslet" eller "gud vad löjligt med alla som har specialkrav, vi har ätit bröd i årtusenden". Jag har nog inte fått ett "du kommer dö SMÖRDÖDEN"hot på snart två år tror jag. Men så diskuterar jag inte kost med tränare, läkare eller dietister heller. Tränare har jag bara sagt nej tack till när de frågat om jag är intresserad av kostprogram (eeh, jag är smygfet medelålders dam som tränar crossfit 2-3 ggr i veckan efter förmåga, inte en superatlet. Jag tar inte kostråd från en småfet tränare som har träning och kostkunskap som levebröd. Uppenbarligen vet de något om träning men kost? Uppenbarligen not so much.) Från crossfit (som av någon anledning bara har tränare i helt rätt fett% för deras kroppar, både kvinnor och män...) fick jag kostråd som jag, eeh, redan kunde: bu för socker och mjöl och annan skräpmat, heja naturliga fetter, grönsaker och proteiner. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Kan erkänna att jag är ett KUFO! Har vissa drag av eremitambitioner oxå.. dock inte så mycket missionärstuk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Tack för alla era svar och tankar. Jag känner mig väl hemma i kuf-facket, så det känns bekant. Jag har starka dragningar åt nerd-hållet, så jag läser så mycket jag kan om lchf och paleo. Det borde, enligt era svar, ge goda förutsättningar för att "klara av" att leva på lchf för lång tid framöver. Har idag skaffat en Crock-pot för att underlätta matlagningen när man snabbt ska försöka fixa middag efter jobbet. Ska bara försöka komma på hur man lagar mat i den [emoji4] 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Du skojar väl? Snabbt och crock-pot ska väl inte ens skrivas i samma mening? Är inte det när man slänger ned allt i en hög och ställer på typ 45 grader på platta för att 12 timmar senare kunna avnjuta? Snabbt är baconinlindad 97% korv och in i ugnen i 10 minuter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Om crock-poten är snabb eller långsam kan man diskutera. Om jag förstått det hela rätt stoppar man ingredienserna i den och låter det stå länge på svag värme. Själva i tillredningen kan gå relativt snabbt, men tillagningen tar lång tid, men eftersom den sköter sig själv, så kan man göra annat under tiden. En sådan där pryl står på min önskelista. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted May 27, 2015 Author Share Posted May 27, 2015 Om crock-poten är snabb eller långsam kan man diskutera. Om jag förstått det hela rätt stoppar man ingredienserna i den och låter det stå länge på svag värme. Själva i tillredningen kan gå relativt snabbt, men tillagningen tar lång tid, men eftersom den sköter sig själv, så kan man göra annat under tiden. En sådan där pryl står på min önskelista.Exakt. Man ägnar 10 minuter åt att ladda den på morgonen, sen sätter man igång den och kör långkok under dagen och när man kommer hem är maten färdig. Låter hur smidigt som helst. Dessutom passar det att använda "sämre" kött som måste koka länge. Högreven är ju billigare än entrecoten [emoji6] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Crock-pot + skägg + LCHF+ kuf + UFO.. lika bra att du erkänner att du är en hipster! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted May 27, 2015 Author Share Posted May 27, 2015 Crock-pot + skägg + LCHF+ kuf + UFO.. lika bra att du erkänner att du är en hipster! Vet inte om jag vågar nämna mitt förflutna som hängiven surdegsbagare i sammanhanget... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moventia Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Vad som är dåligt? Får tänka efter lite först ... men här några punkter Den första tiden kan vara tuff. Du går emot vad som skrivs av "experter" och måste våga något annat. Första gången jag åt fler ägg än ett om dan var jag ärligt talat rädd att bli sjuk. Den första tiden är en svår omställning med bland annat förstoppning (känner en som hoppade av med den motiveringen Du kan inte hur lätt som helst byta tillbaka till koliskost. Då kan du må rejält dåligt. Det måste i så fall ske gradvis. Du börjar köpa mer och mer ekologiskt och blir noga vad du stoppar i munnen. Blir alltså dyrare. Som många andra påpekat lever du i en kolisvärld och omges hela tiden av frestelser. Leder till många avbrott Många tycker att du är en kuf, som sagts. Stå ut med det. Kufar är kul, annorlunda och modiga. Ge inte andra råd om kosten. Är för det mesta helt bortkastat. Låt de fråga i stället när de ser hur bra du mår. Du måste ha ett starkt psyke. Att äta annorlunda i många år (som jag gjort) leder till att man börja ljuga för sig själv och släpper av på kontrollen gradvis. Sen är du tillbaka till punkt noll igen och vikten har gått upp och dåliga värden syns hos doktorn. Du måste varje vecka stå och baka LCHF-bröd enligt Skaldemans recept (med ägg, keso och ost). Det är inte så kul om klockan är elva på kvällen. Men vad gör man inte för att slippa omelett som kan bli lite trist varje dag. Bröd går att variera med pålägg 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Detta med LCHF är en vårvind om man jämför med vegan kost. Asså mannen jag skojar inte brorsan, fett jobbigt de har. Inte chill alls. Om någon tycker att detta är en sekt, oh mama, det är som om vår tidigare statskyrka av 1995 års modell sattes i samma rum som IS. Sen kan man som LCHF äta samma som de andra om nöden så kräver. Genom att skippa de värsta prylarna som pastan och brödet och arraksbollen, äter vi ju ungefär samma sak. Det finns ju coola kolisar också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts