Petra183 Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Finns det någon påtaglig fördel med att fasta 20.4 jämfört med 16.8? Om man äter 20.4 så äter man dagsbehovet under 4 timmar och fastar resten av tiden, vid 16.8 har man ett ätfönster på 8 timmar och 16 timmars fasta. Är någon av dem att föredra och i så fall varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Ja, det betyr at det er lengre mellom insulintoppene. Jason Fung forklarer mer om dette her: https://intensivedietarymanagement.com/fasting-regimens-part-6/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Handlar mer om din sociala kontext.. hur du får dín dag att fungera med måltider och sådant! Testa vad som fungerar, vad som får dig att må som bäst! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Slappnar jag av och låter kroppen bestämma blir det 16:8 till 19:5 varje dag har varit så sedan 2014-07-19...när jag började med LCHF. Kan nämna att jag lever och har hälsan Rolle på Österlen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 28, 2015 Share Posted May 28, 2015 Petra, enligt studier ska du som kvinna i fertil ålder vara försiktig med fasta då hormonresponsen verkar vara väldigt annorlunda för kvinnor. Bl a går inte insulinet ner på samma sätt som för män vilket innebär att vi inte har samma goda effekt på insulinresistens. Dessutom påverkas oestrogenproduktionen (minskar) och testosteronprod. (Ökar) Vilket innebär att menstruation kan upphöra och man har även sett att äggstockarna krymper! Detta pratas inte om alls, bara männens fantastiska effekt av fastan! Tycker därför att du bör välja 16:8 som inte stressar våra kroppar så mkt. Tveksamt om effekten är lika negativ för obesa kvinnor och/eller menopausala kvinnor! Någon som hört mer om detta? Resultaten nämns knappt alls, varken av forskarna själva och absolut inte i media! Liksom vad gäller sjukdomar(t ex hjärt-kärlsjukdomar), referensvärden osv så glöms både kvinnor och äldre gärna bort och resultaten från unga män(ofta i i 20-årsåldren) får gälla för hela befolkningen! Skulle ge mkt för mer forskning om fasta och kvinnor och hur hormonsvaren förändras vid långvarig fasta - även PF under längre tid.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 28, 2015 Author Share Posted May 28, 2015 Hittade den här när jag googlade. Som jag tolkar det handlar det om farorna med kaloribegränsning, samtidigt som någon form av fettfasta rekommenderas, då man ska äta fett till frukost. Stämmer det? Mitt ätande är inte kaloribegränsat, bara tidsbegränsat. https://www.bulletproofexec.com/a-bad-combination-for-women-intermittent-fasting-and-paleo/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts