Jump to content

Ökad depression av lchf?

Rebo
 Share

Recommended Posts

Jag har provat lchf i två omgångar. Första gången tyckte jag att allt gick som smort, bättre menscykeln, bättre hud, mer ork, tills efter några veckor, jag blev låg, deppig, irriterad och mådde psykiskt dåligt. Efter 8 veckor slutade jag, ökade sertralin dosen och kolhydrater och efter några dagar mådde jag mycket bättre. Testade igen ett halvår senare men det tog bara två veckor så var jag där igen. Funderar på paleo kost istället men skulle helst vilja klara lchf. Någon med erfarenhet?

Några jag har pratat med har blivit lite låga av LCHF men det har då haft en förklaring vid närmare granskning. I ett fall var det för lite fett, för en annan blev det så urtrist att inte kunna fika och mysa med barnen som tidigare i kombination med för lite fett. För den tredje var det att han drog bort sitt främsta medel (godis) att klara vardagens berg-o-dalbana. Han hade inget annat att ta till och klarade då inte av att umgås med andra som fikade och fredagsmyste mm och orkade inte med den isoleringen.

Kanske ska du prata med läkaren som skriver ut medicinen om den påverkas av kosten. Du kan också prova att äta lite liberalare LCHF och se hur det fungerar. Paleo är också en bra kost så om du inte är sockerberoende så kan du väl prova. Det låter ju inte som någon vidare bra grej att behöva öka medicineringen....

• Like 1

Jag har diagnosen Asperger och "långvarig obehandlad depepression" (eller liknande, kommer inte riktigt ihåg).

För mig tror jag min diet hjälper eftersom den ger mig någonting att fokusera på som är förbättrande istället för att fokusera på bara tidsfördriv eller liknande.

Jag har väldigt länge haft lätt att vara periodiskt "låg, deppig, irriterad och må psykiskt dåligt", men jag tror inte LCHF har gjort det värre.

Om något har LCHF+kaloriräknandet gjort det bättre eftersom jag får känna dag efter dag, vecka efter vecka, att jag är framgångsrik med någonting.

Enda negativa jag märkt är att jag känner mig lite segare i huvet. Tappar bort mig mitt i meningar lite enklare och snubblar över att få orden från hjärnan till munnen. 

På stressfyllda dagar tror jag att jag har ännu sämre tålamod än innan jag började med dieten också (förbaskade hund, kom nu GÅÅÅR vi).

Men oklar över om det är bristen på kalorier eller kolhydrater som är värsta boven i dramat.

Samtidigt ska jag säga att jag tror att den enda positiva effekten jag märkt av är att jag väger betydligt mindre nu än då jag började.

Men det är ju målet än så länge så jag klagar inte.

• Like 2

Eftersom socker är en drog (hävdar en del av oss i alla fall ;) ) så kan avgiftningen ta tid. Jag tror det tog 4mån innan jag kände mig helt "normal", dvs inte trött och låg och mosig i hjärnan (fast det värsta var över efter 3-4v). Min familj stod ut med mig eftersom jag visste sen en bantningskur med GI ett antal år innan att jag skulle må dåligt ett tag, så de var förvarnade. 

Det kanske inte är vetenskapligt bevisat men jag tror att om man äter bra, kvalitativ mat så hjälper man kroppen att självläka. En obalans som depression torde inte vara undantagen. Kanske lindras Aspergers också? Verkar ju funka med LCHF vid ADHD, autism mm om jag förstått rätt. 

• Like 3

När mina sockersväningningar upphörde landade jag på en humörnivå som jag upplever som väsentligt lägre än de toppar jag hade under mina brödrus (me också lägre än mitt tidigare upplevda genomsnitt), och jag ser mig själv som mer butter och mindre överdrivet positiv och glad som jag var förut, MEN min hustru upplever mig som gladare än förr .... lite märkligt.

Jag tänker på att det finns bakterier i magen som tillverkar serotonin och efter hela liv med kolhydrater kanske man inte har några sådana bakterier kvar eller så kräver dessa bakterier resistent stärkelse för att göra serotonin. Googla runt på detta ett tag kan vara en bra/rolig idé. Enligt denna källa tillverkas 90% av serotonin på detta sätt: http://www.caltech.edu/news/microbes-help-produce-serotonin-gut-46495

Prova att addera potatismjöl till din kost. Börja i lite skala det kan bli stopp i magen. En halv tesked /eller ett kryddmått/ med potatismjöl utrört i lite kallt vatten som du sveper som hostmedicin ;-) om dagen. Om magen funkar bra kan du öka mängden sakta. Man ska inte få någon blodsockereffekt av potatismjöl i kallt vatten.

Syrade grönsaker ska också vara bra för magen och de bör innehålla mindre kolhydrater än de osyrade varianterna. En gaffel surkål om dagen sägs det. Enligt kostbevakningen innehåller vitkål 4 % kolhydrater och surkål 2 %. En del av kolhydraterna har förmodligen använts under syrningsprocessen. Syrade grönsaker kallas ibland för mjölksyrat eller fermenterat. Den surkål som säljs i affärerna är ofta pastöriserad. Smaken finns kvar, men de goda mjölksyrebakterierna, som man vill åt har dött. Det kan finnas opastöriserad surkål att köpa i en del affärer, och man kan också syra sina egna grönsaker, om man vill ha en trevlig liten hobby. 

Nu tror jag iofs inte att vare sig resistent stärkelse eller syrade grönsaker botar depression, men det kan vara ett sätt att förbättra tarmhälsan. Det finns forskare som hävdar att 90 % av serotoninet sitter i tarmarna och 10 % i hjärnan. 

Är man intresserad av naturmedel och hormoner så läs gärna Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan" eller kolla på hennes hemsida/webshop. Även om boktiteln syftar på kvinnor, så innehåller den en del matnyttigt även för män. 

Slutar man med socker och kolhydrater så tar man onekligen bort en del av sina mentala snuttefiltar och tvingas programmera om hjärnas belöningssystem. 

• Like 1

Syrade grönsaker ska också vara bra för magen och de bör innehålla mindre kolhydrater än de osyrade varianterna. En gaffel surkål om dagen sägs det. Enligt kostbevakningen innehåller vitkål 4 % kolhydrater och surkål 2 %. En del av kolhydraterna har förmodligen använts under syrningsprocessen. Syrade grönsaker kallas ibland för mjölksyrat eller fermenterat. Den surkål som säljs i affärerna är ofta pastöriserad. Smaken finns kvar, men de goda mjölksyrebakterierna, som man vill åt har dött. Det kan finnas opastöriserad surkål att köpa i en del affärer, och man kan också syra sina egna grönsaker, om man vill ha en trevlig liten hobby. 

Nu tror jag iofs inte att vare sig resistent stärkelse eller syrade grönsaker botar depression, men det kan vara ett sätt att förbättra tarmhälsan. Det finns forskare som hävdar att 90 % av serotoninet sitter i tarmarna och 10 % i hjärnan. 

Är man intresserad av naturmedel och hormoner så läs gärna Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan" eller kolla på hennes hemsida/webshop. Även om boktiteln syftar på kvinnor, så innehåller den en del matnyttigt även för män. 

Slutar man med socker och kolhydrater så tar man onekligen bort en del av sina mentala snuttefiltar och tvingas programmera om hjärnas belöningssystem. 

Instämmer angående tarmhälsa. Det finns forslning som visar på att en bra tarmflora förbättra flera sk "mentala" sjukdomar. Läs gärna Brain Maker av Dr Perlmutter. Ett bra steg är att inta probiotika av bra kvalitet. 

• Like 1

• 1 month later...

Mina psykiska problem blev sämre av LCHF. I synnerhet med min ADD blev ju 100 gånger värre. Aldrig varit så seg och kunnat koncentrera mig så dåligt som med LCHF. Hjärnan behöver bränsle (kolhydrater) och det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater.