Jalle Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Hej, Jag nämnde i en annan tråd att min mor fått beskedet att hon har för högt kolesterol och läkaren vill att hon ska träffa en dietist och sätta henne på piller. Min mor är 75 år gammal, frisk som en nötkärna och är mycket aktiv. Hon äter nyttigt, med bara naturliga råvaror och riktigt smör och grädde - dock inte LCHF. På min begäran har hon nu fått mer detaljerad information om sina blodfetter. Om någon kan hjälpa mig att analysera dessa vore jag mycket tacksam. Kreatinin 87 Pt-eGFR 54 ALAT 0,46 Glukos 5,5 Kolesterol 8,8 HDL-kolesterol 1,6 LDL-kolesterol 3,3 LDL/HDL 2,1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Inga svar på triglycerider? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 Nej, såvida det inte kan heta något annat? Hon fick även dessa värden: B--Hemaglobin 122 B--EVF 0,35 B--Erytrocyter 3,8 Erc--MCV 91,7 Erc--MCH 32 Erc--MCHC 349 B--Leukocyter 5,7 B--Trombocyter 184 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 8,8/1,6 =5,5 Bör vara under 6.. helst 5 eller lägre! Oså triglyceriderna.. för utan de kan man inte göra någon som helst bedömning! Vad man kan säga är att HDL är föredömligt högt och bra.. det tillsammans med kvinnligt kön samt hög ålder ger en ökad överlevnad/mindre risk för CVD! Men.. om triglyceriderna är svinhöga så kan det vara en ko på isen! Jag räknade baklänges.. och din mors Trg hamnade då på 0,76.. ett värde som en frisk tonåring! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 "Trg" = Triglycerider ? Och hur räknade du baklänges? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 (edited) 8,8/1,6 =5,5 Bör vara under 6.. helst 5 eller lägre! Oså triglyceriderna.. för utan de kan man inte göra någon som helst bedömning! Vad man kan säga är att HDL är föredömligt högt och bra.. det tillsammans med kvinnligt kön samt hög ålder ger en ökad överlevnad/mindre risk för CVD! Men.. om triglyceriderna är svinhöga så kan det vara en ko på isen! Jag räknade baklänges.. och din mors Trg hamnade då på 0,76.. ett värde som en frisk tonåring! Är inte formeln Tot =HDL+LDL+0,45*TG, isåfall blir Triglyceriderna 8,7 ? Vilket är väldigt högt ?? Frågan är då om värdet är ett fastevärde eller ej? Edited May 26, 2015 by MickeB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Har räknat lite fram och tillbaka.. och får lite olika resultat! Dock aldrig 8,7! Som sämst 1,75, vilket är på övre gränsen. Har förvisso läst på Chalmers.. men matte och ekvationslära var inte mina starkaste sidor. Vet inte om jag hade några starka sidor överhuvudtaget.. men jag fick hur som helst diplom och godkänd högskoleexamen! Något mattesnille?? Ekvationen ser ut som sådan.. LDL = tot - HDL- (0,45*trg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Med min hp-räknare från tidigt 1980-tal, får jag triglyceriderna till 8,6667, enligt era formler. På den tiden (80-talet) var jag nog lite mattesnille i alla fall. Lyckades både komma in på KTH och komma ut med en examen några år senare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Finns det någon mer KTH-are eller LTH-are här för vi Chalmerister verkar ha glömt ekvationsläran? 8,7 sorterade jag ut iomed att det är såå overkligt, eller tyder på att provet inte var fastande! Mummel mummel.. ekvationslära.. om det står inom parentes.. byter det verkligen från * till /? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Tot-hdl-(0,45*trg)=ldl 8,8-1,6-(0,45*8,67)=3,3 Alltså trg = 8,67 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Ok och det är riktigt dåligt då om jag tolkar er rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Om det var fastande så var det inte bra. Man brukar sätta 1,7 som övre gräns. Men triglycerider är det som påverkas mest av att inte vara fastande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Det finns ytterligare ett aber.. Freidewalds formel gäller inte/används inte vid triglycerider över 4,5! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts