MaryPop Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Har precis börjat med lchf och vill köra strikt men tycker att det är svårt att veta vad man får äta. Har ni något recept på chiapudding som är strikt? Får man äta turkisk yoghurt? Kan man dricka en skvätt grädde i kaffet? Tacksam för hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Vad betyder strikt för dig? För mig betyder det att jag strikt håller mig till LCHF och gör inga undantag,, tex chiapudding! Skall du äta youghurt skall det vara Turkisk 10% fett eller Rysk.. 17% fett! Ja det kan man om man inte är för känslig men då skall det vara vispgrädde 40% fett! Här har du färdigkomponerade menyer! http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaryPop Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Tack för länken??Strikt för mig är max 10g kolhydrater per dag. Jag behöver veta ungefär vad som blir 10g kolhydrater per dag. Chiapudding utesluter jag då! 1 dl turkisk yoghurt kan vara ok till frukost, utan bär och nötter som inte verkar höra hemma i strikt lchf? 1 dl vispgrädde i en sås till maten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Tack för länkenStrikt för mig är max 10g kolhydrater per dag. Jag behöver veta ungefär vad som blir 10g kolhydrater per dag. Chiapudding utesluter jag då! 1 dl turkisk yoghurt kan vara ok till frukost, utan bär och nötter som inte verkar höra hemma i strikt lchf? 1 dl vispgrädde i en sås till maten? Det finns gott om appar och hemsidor man kan fylla i olika produkter för att se deras näringsvärde. Samtidigt kan man ju bara kolla på behållaren i affären. Men 1 dl turkisk yoghurt ser ut ungefär såhär: http://kostbevakningen.se/?foodinput=1%20dl%20turkisk%20yoghurt Hade det varit jag så hade jag inte ätit det. Jag äter två mål om dagen och försöker äta så lite lite kolhydrater som möjligt första målet så man kan äta en mer fantasifylld middag och ändå ligga en bra bit under 20g kolhydrater. Hur du gör är såklart upp till dig. Men om du tänkt äta 10g kolhydrater så känns det tveksamt om det är rimligt att lägga 4 av dem på 120 kalorier. Du måste begränsa dig så mycket till senare måltider om du gör så. Men du kanske inte tycker det är ett problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 I början är det lätt att använda mejerier eftersom det är vad man som rookie tycker är lättast att använda som fett. Om du vill ha youghurtfrukost skulle jag ta en dl med fullfet creme fraiche i stället. Det mättar mer än youghurt. Bär är godis för mej men några enstaka hasselnötter i och kanske lite solrosfrön... jag använder gärna gott örtsalt i stället för söt smak men du kan ju ta vaniljpulver och kokosflingor. Jag föredrar dock ägg till frukost. Kokta mosade med smör och gott salt. Stekta med en bit brie som smälter ner över vitan eller en fluffig äggröra uppvispad med grädde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Hej MayPop och välkommen till lågkolhydratvärlden och detta forum! 10 gr kolhydrater per dag låter som hyfsat strikt LCHF för mig. Vad som är tillåtet beror alltid på vem som frågar. Enligt mitt sätt att se det så är det allt som du kan äta utan att triggas till att äta mer än du tänkt och mer än att du bara mättat en verklig hunger. Men vi undviker produkter där man reducerat fettmängden samt socker- och stärkelsebaserade livsmedel. För mig personligen går det mesta av mejerivarorna att äta, men väldigt lite av bär och frukt. Jag kan också tolerera sötningsmedel i begränsad mängd (inget som jag rekommenderar för någon annan) utan att det triggar och utan upplevda problem. Jag kan också äta LCHF-bakverk med kokos- och mandelmjöl utan problem. Jag kan inte äta vanlig glass alls men egen tillverkad gräddglass funkar. Inte heller ens någon liten mängd vanligt godis med undantag för riktig mörk choklad. Jag kan inte äta rotsaker annat än i mycket begränsad mängd. Några exempel på vad som gäller för mig (sockerberoende). För en lyckad övergång till LCHF bör du testa dig fram vad som gäller för just dig. Bara för att jag kan klara av det och det står med på tillåtna-listan för LCHF kanske det inte funkar för dig. Och fråga på om det du är osäker på. Det finns många här som har hållit på länge med detta. Vi hjälper så gärna till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Har precis börjat med lchf och vill köra strikt men tycker att det är svårt att veta vad man får äta. Har ni något recept på chiapudding som är strikt? Får man äta turkisk yoghurt? Kan man dricka en skvätt grädde i kaffet? Tacksam för hjälp! Skulle vara intressant att höra varför du som är helt nybörjare vill köra en så strikt LCHF? Enligt min åsikt är strikt LCHF för de som hållit på ett tag med vanlig lchf och är pålästa/kunniga men inte får de resultat de önskar eller för de som är kraftigt insulinresistenta/diabetiker och behöver begränsa kolhydraterna ordentligt. För de som är nybörjare är normal lchf en tillräckligt stor förändring i livstilen och innebär en rejäl omställning både fysiskt och mentalt såväl som socialt. Att gå direkt på en strikt kosthållning med väldigt lite kolhydrater kan innebära att det blir för stressigt, för begränsande, blir svårt att hitta något att äta, kroppen och hjärnan reagerar negativt och man upplever bara livstilen som jobbig. Bättre börja med en normal eller liberal lchf med riktig mat enligt Zepps modell och eftersom läsa på om lchf, hitta recept som du gillar och om du sedan inte får de resultat du önskar se om du behöver strikta till det en del. Det är inte allas säkert att minsta möjliga kolhydrater ger största möjliga viktnedgång 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 3 msk (30 g) chiafrön innehåller 1.5 g kolhydrater, eller har jag fel (räkna inte in fibrer!)? Varför inte strikt? PS. Jag gör min chiagröt på en burk kokosmjölk och 3 msk chia. Räcker till två portioner. Värst i detta fall är nog grädden/mjölken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaryPop Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Tusen tack alla för feedback. När jag blev rekommenderad lchf förstod jag inte att det fanns olika typer som liberal, normal, strikt utan tänkte följa kostråden för nybörjare som finns här på kostdoktorn. Men ju mer jag läste desto svårare tyckte jag att det verkar vara. Vill ju gå ner i vikt och se resultat ganska snabbt för att inte tappa min motivation och tänkte därför att jag måste vara strikt. Men som du säger Micke, jag kanske ska prova normal/liberalt först för att se hur det fungerar för mig viktmässigt men också så att jag inte tappar motivationen pga att det blir för tuff omställning. Som gammal Viktväktarna tyckte jag att det skulle vara skönt att slippa räkna allt jag äter och istället bara kolla innehållsförteckning å äta det som har under 5g kolhydrater/100g. Vad tror ni, räcker det i början eller bör jag börja räkna kolhydrater? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Då skall du aspelut bara kasta dig ut i LCHF-träsket och bara börja äta LCHF-liknande! Ju mindre man behöver räkna dessto bättre/enklare! Kör på 5/100 så länge.. får du inte önskat resultat så kan du alltid kika senare på vad du kan ändra! Och äter du inte dina lågkolhydratgrönsaker så får du Johanna efter dig.. så du bara vet! Du har för det första en omställningsperiod på 3 veckor minst.. under den tiden kan du må lite tjyvtjockt! Bära riddarrustning och död råtta i munnen är vanliga omställningsbesvär i början.. för o inte tala om alla cravings! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar så se till att komplettera vågen med måtttband så blir det roligare omviktminskning är ditt stora mål. Se till att du låter dinkropp landa i attbyta bränsle innan du börjar trixa nåt. En otrygg kropp släpper inte ett uns och har du kaloribantat så har du ettjobb att bygga förtroende. Kör bra mat i 3 månader, se till att du får i dej tillräckligt med vatten och salt (kolisar binder vatten och eftersom du äter lite sdå behöver du fylla på. Likaså behöver du fylla på extra med salt eftersom vattnet sköljer ut det) Efter 3 månader med bra kost kan vi börja fundera på nästa steg. LCHF är ingen quickfix.. det är början på den bästa delen av ditt liv 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts