Jump to content

Fasta

Zappa

Recommended Posts

Hej,

Har provat på att fasta under fyra dagar för någon vecka sedan. Började på 104kg ca, var nere på 100kg vid fastans slut. Nu när jag börjat äta strikt Lchf igen efter fastan så har jag självklart gått upp lite igen, dock endast till 101-102 (pendlar där emellan). Har 1,7 mmol/l nu på eftermiddagen genom min ketonmätare så borde således vara i ganska ok ketos.

Min frågeställning är egentligen om det går att fasta om en vecka igen i fyra dagar(förhoppningsvis ligger jag kvar på samma vikt alternativt lägre vilket är min förhoppning. Om jag nu är på samma vikt när jag börjar nästa fasta, borde jag inte då gå ner ungefär lika mycket igen, ca 4kg från 102 till 98kg för att sen gå upp något kilo igen när jag börjar äta igen.

Vad tror du/ni?

Vad vågen visar kan studsa upp och ner ett par kilon beroende på till exempel vätskebalansen. Jag skulle råda dig att använda ett måttband: läs mer på tips fyra nedan:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#4

vilken typ av fasta kör du? Begränsar du kcal till 600 eller kör du enbart på vatten? Jag skulle inte råda dig att överdriva fastan. Försök att tänka långsiktigt så att det blir en förändrad livsstil och inte en jojo-bantning. Har du något av följande: matberoende, stressar ganska mycket, tar vissa mediciner eller tränar så kan fastan vara nedbrytande för kroppen. I övrigt är det annars bra om du får i dig mineraler och vitaminer när du väl äter.