celica Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Hej , Nu är jag här igen och önskar lite feedback på mina kolesterolprover. Vid min infarkt 2012 hade jag HDL 1,0 LDL 2,3 Total 3,6 Apo A1 1,20 Apo B 0,74 Triglycerider 0,78 Då fick jag ju lite mediciner bla Simvastatin. Slutade med dessa i dec-13 pga muskelvärk. Har mått toppen utan den och min betablockerare Metoprolol (Seloken) Nu var det dags att förnya recept och då jag hade prover tagna i 14/12-14 togs det inga nya. De proverna såg då ut som följer (ref.intervall inom parentes) HDL 1,2 (1,0-2,7) LDL 2,5 (1,4-4,7) Total 4,2 (3,3-6,9) Kvot 2,2 (0,4-4,7) Triglycerider 1,1 (0,45-2,6) Inga apor togs på SöS Nu vill läkaren att jag ska ta Atorvastatin (ska tydligen ha mindre biverkan än Simvastatin). Vad har ni kloka medlchfare och kolesterolkunnande att ge för input om detta? Behöver jag vara orolig över LDL som ökat?? TIlläggas kan att jag sedan 25/7-14 har gått ner 10 kg, minskat vilopuls m 15 slag/min, ngt lägre blodtryck än tidigare. Senaste mätningen 119/73 Läkaren blev glad över dessa resultat men blängde bara till på mig när jag sa dessa laddade fyra bokstäver: lchf Tack på förhand! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Ditt HDL har ökat, det är bra! 3,6/1= 3,6 4,2/1,2=3,5 Bägge är faktist bra.. trots det så fick du en infarkt! I princip.. men bara i princip så skulle man kunna utesluta kolesterol som orsak! Likaså din APO-kvot säger inte så mycket om din risk! Jag antar att du är kvinna? 0,74/1,2=0,61 Kvinnor:Under 0,6 = mycket bra 0,6-0,8 = ok Över 0,8 = förhöjd risk Det som oroar mig mer är ditt låga totalkolesterol, det är en risk i sig och bör inte sänkas vad man vet.. då lågt totalkolesterol dels i sig är en risk och minskar överlevnaden speciellt vid CVD! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Ditt HDL har ökat, det är bra! 3,6/1= 3,6 4,2/1,2=3,5 Bägge är faktist bra.. trots det så fick du en infarkt! I princip.. men bara i princip så skulle man kunna utesluta kolesterol som orsak! Likaså din APO-kvot säger inte så mycket om din risk! Jag antar att du är kvinna? 0,74/1,2=0,61Kvinnor:Under 0,6 = mycket bra 0,6-0,8 = ok Över 0,8 = förhöjd risk Det som oroar mig mer är ditt låga totalkolesterol, det är en risk i sig och bör inte sänkas vad man vet.. då lågt totalkolesterol dels i sig är en risk och minskar överlevnaden speciellt vid CVD! Tack Zepp för input :-) Jo jag är kvinna, nu 42 år och vi har flertalet infarkter hos många på min mors sida. Jag kände rent spontant när jag satt hos läkaren att mina värden var ok nu när de ökat lite. Tyckte att jag låg lite lågt i kolesterol då 2012 och slutade med simvastatinet av den anledningen (samt pga biverkningen o vetskap om risk vid för lågt) dec-13. En fråga till: Vad är CVD? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucen Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Jo, betydelsen. CVD = cardio vascular disease = hjärt- kärlsjukdom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Jo, betydelsen. CVD = cardio vascular disease = hjärt- kärlsjukdom "slår mig lite lätt i skallen".. haha, så klart det gör! Tack för påminnelsen :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 CVD = Cardio Vaskular Diseases.. dvs på klingande Svenska samlingsnamn för hjärtkärlsjukdom! Om jag förstår dig rätt så handlar det altså om en hjärtinfarkt? Sådana kan ha lite olika orsaker.. ditt kolesterol förfaller hur som helst inte vara alarmerande.. förutom rätt lågt HDL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 CVD = Cardio Vaskular Diseases.. dvs på klingande Svenska samlingsnamn för hjärtkärlsjukdom! Om jag förstår dig rätt så handlar det altså om en hjärtinfarkt? Sådana kan ha lite olika orsaker.. ditt kolesterol förfaller hur som helst inte vara alarmerande.. förutom rätt lågt HDL! Ja det stämmer! Skönt att höra att mitt kolesterol inte är alarmerande. Nu blir det till o läsa på vad som kan höja mitt HDL. Ska klicka hem Kolesterolmyten och läsa lite. Tack igen, du är en klippa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Har oxå lågt HDL som svårligen stiger till några fantastiska nivåer vad jag än gör! En sak som jag inte prövat i någon större omfattning är motion.. det sägs kunna påverka.. men antagligen mest genom att man får en bättre metabol homeostas? Kruxet med HDL är att det antagligen för flertalet är en bättre markör än andra lipider? Statins for Women – Statistical Acrobaticshttp://www.docsopinion.com/2015/04/14/statins-for-women/ How Can HDL Cholesterol Be Influenced?http://www.docsopinion.com/2014/08/12/hdl-cholesterol/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted June 6, 2015 Author Share Posted June 6, 2015 Var den 5/6 på Hälsoundersökning via jobbet och fick ta nya kolesterolprover (6 månader efter ovanstånde värde) Och de alldeles nytagna proverna säger: Hdl 1,24 Ldl 1,99 Totalkolesterol 3,59 Triglycerider 0,78 Utan statiner :-) med LCHF, och lite motion och styrketräning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Men ligger inte dina värdena inom referensvärdena? Eller ser jag så fel? På vilka grunder vill läkaren att du skulle ta statiner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Jag skulle nästan kunna tycka att kolesterolet ligger väl lågt. Det skulle vara intressant om du visste vad dina släktingar som råkat ut för CVD hade för kolesterolvärden? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 3,59/1,24= 2,89 = superbra! Dvs, jämfört med resten av befolkningen som mer troligt har det motsatta problemet, dvs att kolesterolet åker upp, på grund av något metabolt problem/glykemisk belastning! Triglyceriderna är fortfarande bra, de tyder iallafall inte på hyperinsulinemi/insulinresistens/hög glykemisk belastning! Det är lite sådant man kan säga, du är unik helt enkelt och dina riskfaktorer för CVD kan troligen inte alls avläsas vad gäller vanliga kolesterolprover, ej heller APO-kvot! Så har du någon risk så finns de inom andra områden.. om du har någon risk över huvud taget? Ditt kolesterol är hur som helst lågt.. och det finns inga som helst goda skäl till att sänka det ytterligare framförallt inte via konstgjorda/medecinska metoder! En risk du har däremot har är.. att ditt kolesterol är rätt lågt, dvs överlevnaden av en CAD är högre vid högre kolesterolvärden! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted June 6, 2015 Author Share Posted June 6, 2015 Men ligger inte dina värdena inom referensvärdena? Eller ser jag så fel? På vilka grunder vill läkaren att du skulle ta statiner? Jo de ligger inom ref.värde, men då jag hade hjärtinfarkt juli-12 så vill de jag ska äta i förebyggande syfte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted June 6, 2015 Author Share Posted June 6, 2015 3,59/1,24= 2,89 = superbra! Dvs, jämfört med resten av befolkningen som mer troligt har det motsatta problemet, dvs att kolesterolet åker upp, på grund av något metabolt problem/glykemisk belastning! Triglyceriderna är fortfarande bra, de tyder iallafall inte på hyperinsulinemi/insulinresistens/hög glykemisk belastning! Det är lite sådant man kan säga, du är unik helt enkelt och dina riskfaktorer för CVD kan troligen inte alls avläsas vad gäller vanliga kolesterolprover, ej heller APO-kvot! Så har du någon risk så finns de inom andra områden.. om du har någon risk över huvud taget? Ditt kolesterol är hur som helst lågt.. och det finns inga som helst goda skäl till att sänka det ytterligare framförallt inte via konstgjorda/medecinska metoder! En risk du har däremot har är.. att ditt kolesterol är rätt lågt, dvs överlevnaden av en CAD är högre vid högre kolesterolvärden! Tack! Har ni några bra förslag på vad jag ska stoppa i mig för att öka Hdl? Vill ju gärna få upp just den lite mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted June 6, 2015 Author Share Posted June 6, 2015 Jag skulle nästan kunna tycka att kolesterolet ligger väl lågt. Det skulle vara intressant om du visste vad dina släktingar som råkat ut för CVD hade för kolesterolvärden? Jag vill gärna få upp det lite, iaf det goda. Samtidigt är jag glad att det är lägre och det tack vare att jag inte tagit statinerna utan ätit bra mat.Vad gäller mina släktingars värden så är jag både nyfiken och inte. Den kritiska åldern har varit 44 år, så av den anledningen vill jag inte veta ngt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 (edited) Tack! Har ni några bra förslag på vad jag ska stoppa i mig för att öka Hdl? Vill ju gärna få upp just den lite mer Näe egentligen inte förutom det du redan gör.. äter bra mat och rör på dig! Du skall veta att det lagts miljarder i forskningspengar på ett sätt att höja HDL.. och alla de miljarderna har gått rätt ner i vasken, till ingen nytta alls! Någon har kommit på något ämne som höjer HDL men dödligheten har snarare ökat när man går in och rubbar en så känslig balans.. HDL är superviktigt och snarare ett av de viktiga symptomen! Nu är du kvinna och har inte alldeles taskiga HDLvärden, rätt vanliga facktist så vad gäller den grejen så är du på den säkra sidan. Däremot finns det medicamenter som reducerar LDL genom att till föra mycotoxiner som stryper dina cellers förmåga att bilda kolesterol och stora delar av mevalonsyntesen.. de bör du undvika som pesten! LDL verkar hur som helst inte vara ditt problem! Edited June 6, 2015 by Zepp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Äta statiner i förebyggande syfte?? Kan man ens göra det? Statiner sänker väl kolesterolet oavsett vad det var innan. Suck. Är det inte lika bra att slänga in lite blodtrycksmedicin också för säkerhets skull . Man blir ju mörkrädd. Men tyvärr inte förvånad. Min moster fick statiner i 9 år efter en stroke utan att dom ens kollat hennes kolesterol. Hemska biverkningar. Gjorde uppehåll på egen begäran och mår nu mycket bättre. Och några statiner kommer hon aldrig mer att äta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Jo de ligger inom ref.värde, men då jag hade hjärtinfarkt juli-12 så vill de jag ska äta i förebyggande syfte... Med dina låga värden så verkar det ju ganska uppenbart att vad det än var som föranledde hjärtinfarkten, så inte var det dina kolesterolvärden... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Celica, jag faller in i kören här kring kolesterolet och statinerna. Och jag klurar på vad man kan göra istället för att kolla din hjärt- och kärlhälsa. T ex: - kolla skillnaden i blodtryck mellan höger och vänster arm, - kolla skillnaden mellan diastoliska och systoliska blodtrycket, - röntga kärl för att se ev svullnader, förträngningar, bråck etc, - med blodprov kolla mot ev brister, obalanser, låggradig inflammation, insulinresistens (t ex prov på c-peptid), diabetes m m. Förebyggande åtgärder är att med goda levnadsvanor och bra mat säkra god sömn, själsligt välmående, välmående mage och bra immunförsvar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Äta statiner i förebyggande syfte?? Kan man ens göra det? Statiner sänker väl kolesterolet oavsett vad det var innan. Suck. Är det inte lika bra att slänga in lite blodtrycksmedicin också för säkerhets skull . Man blir ju mörkrädd. Men tyvärr inte förvånad. Min moster fick statiner i 9 år efter en stroke utan att dom ens kollat hennes kolesterol. Hemska biverkningar. Gjorde uppehåll på egen begäran och mår nu mycket bättre. Och några statiner kommer hon aldrig mer att äta. Blodtryckssänkande (betablockerare) har de oxå gett mig, men nädå de tar jag inte heller. Ligger på 120/70-75 om kvällen och runt 110/60 på morgonen i tryck. Åt statinerna i början men slutade då jag hade biverkningar i form av muskelvärk, betablockeraren sluta jag med då jag inte kunde springa längre än 1 km även efter ett halvår... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Celica, jag faller in i kören här kring kolesterolet och statinerna. Och jag klurar på vad man kan göra istället för att kolla din hjärt- och kärlhälsa. T ex: - kolla skillnaden i blodtryck mellan höger och vänster arm, - kolla skillnaden mellan diastoliska och systoliska blodtrycket, - röntga kärl för att se ev svullnader, förträngningar, bråck etc, - med blodprov kolla mot ev brister, obalanser, låggradig inflammation, insulinresistens (t ex prov på c-peptid), diabetes m m. Förebyggande åtgärder är att med goda levnadsvanor och bra mat säkra god sömn, själsligt välmående, välmående mage och bra immunförsvar. Senhösten -12 fick jag ett samtal om att ingå i en studie om kvinnor under 40 m hjärtinfarkt. Med bla ultraljud av halskärl (som ser bra ut). Blodflöde i fingar (bra där med). Alla möjliga andra prover som jag inte kommer ihåg. MEN de flesta på min mors sida har haft en el flera infarkter.Vissa m dödlig utgång :-( Så det finns i familjen. Mitt immunförsvar är dåligt, blodprover tagna åt alla håll o kanter men ingen hittar ngt om det. Sköldkörtelprover nytaget och ligger bra till där. Mitt förebyggande är att äta lchf, motionera och må så bra jag bara kan. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Det kanske vore intressant att se vad dom på din mors sida hade för matvanor? Var dom överviktiga? Hade dom diabetes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Det kanske vore intressant att se vad dom på din mors sida hade för matvanor? Var dom överviktiga? Hade dom diabetes? Ingen diabetes. Kom till Sverige fr Finland 1939/40. Maten har alltid varit lagad fr grunden. Ingen direkt övervikt utom min morbror som jobbat som lastbilschaffis i måååånga år med mat som finns närmast till hands utmed vägarna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Hur var det med sockerintaget? Om du inte redan gjort det så läs "Ett sötare blod". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Hjärtinfarkt strots avsaknad av plack: "However, researchers have noticed an exception, where some adults without heart disease or the build-up of plaque suffer heart attacks. This occurs in about one-third of women and 12% of men that have heart attacks. Unfortunately, little is known about the cause and prevention of heart attacks in otherwise healthy patients, but continued research has helped shed some light on this matter." https://www.cardiosmart.org/News-and-Events/2011/10/Heart-Attack-in-Women-without-Heart-Disease 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Hur var det med sockerintaget? Om du inte redan gjort det så läs "Ett sötare blod". Jag har ätit lchf sen våren -12 (innan infarkten). Läst de flesta böckerna. Är inte novis inom lchf. Kommer fortsätta på inslagen bana för resten av livet. Utan statiner och blodtryckssänkande :-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celica Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Hjärtinfarkt strots avsaknad av plack: "However, researchers have noticed an exception, where some adults without heart disease or the build-up of plaque suffer heart attacks. This occurs in about one-third of women and 12% of men that have heart attacks. Unfortunately, little is known about the cause and prevention of heart attacks in otherwise healthy patients, but continued research has helped shed some light on this matter." https://www.cardiosmart.org/News-and-Events/2011/10/Heart-Attack-in-Women-without-Heart-Disease Tack anna, ska läsa denna lite senare :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Tack anna, ska läsa denna lite senare :-) Bättre länk, som kanske till och med innehåller några användbara tips om vad du kan göra: http://myheartsisters.org/2010/04/25/microvascular-disease-women-blockages/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts