Jump to content

9 tidiga tecken på diabetes att ha koll på

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Håhå jaja!

Traditionell dietistinformation som ska få oss att fortsätta käka de "nyttiga långsamma kolhydraterna" trots sjukdomen insulinresistens

Alltså en direktbiljett till fullt utvecklad typ-2 diabetes och i slutändan sjukdom och ett kortare liv..

• Like 1

9. Sår och blåmärken läker sämre För mycket socker förstör artärerna och venerna, så att de inte kan transportera tillräckligt med blod, som bland annat behövs för att reparera skador i kroppen.

Intressant att man trots denna kunskap tycker att människor ska äta mycket kolhydrater....

• Like 5

Tror att det räcker med att vara kvinna 55+ för att råka ut för iallafall svårigheten att tappa vikt....nu hör jag till min fasa att det verkar vara onyttigt för kvinnor med fasta - vi får ett helt annat hormonellt svar än männen får iallafall de i reproduktiv ålder, lite mer tveksamt för oss andra ........ Tänk att all forskning fortfarande nästan uteslutande gäller män! T o m utvärderingen av studierna, trots att kvinnornas resultat är annorlunda så ingår de endast i genomsnittet, medans de manliga resultaten hamnar i resumén och i tidningarna!!!

Hoppas på Kostfonden! Therry Whals! Denise Minger kanske?!

• Like 1

Lotte, ta du även detta med resultat av fasta med en nypa salt. Jag för egen del har fått alldeles ypperliga resultat av periodisk fasta så kvinna jag är.

Jag tror att likheterna är större än olikheterna men hittar man som forskar skiljelinjer så är dessa också intressanta. Man kanske får skillnaderna att se större ut än vad det egentligen är av finansieringstekniska skäl. I många fall när man tittar närmare så är skillnaderna på individplanet betydligt större än skillnader mellan könen. Detta gäller generellt jag vet inte vad det är för studie eller rapport du har tittat på.

Jag håller helt med om att man borde redovisa på ett bättre sätt överlag. Tidningarnas mediokra rapporteringar går endast ut på att sälja annonser och lösnummer. Där kan man inte räkna med att få någon som helst objektiv rapportering eller kvalité. I många fall inser man när man läser en artikel att författaren själv inte förstår vad den har skrivit. Det är nedslående och sorgligt.

• Like 1

Hvilke valg har kroppen når man faster?  Energien må jo komme fra et annet sted enn maten siden man ikke spiser. I starten bruker den riktignok opp sukkerlagrene, men så går den løs på fettet.

Resultatet er at insulinnivåene faller og fettforbrenningen øker, og det er jo det vi vil :)

De med diabetes 2 og begynnende diabetes har stor nytte av fasting og burde få dette som råd fra legen sin.

• Like 2