Jump to content

Dvitamin lågt trots 2000 intag i 1år!

dussina

Recommended Posts

Hej

Fick precis svar på mitt D-vitamin värde.

Tänkte att det kanske var lite högt nu när jag tagit 2000U så pass länge.

Men inte då!

Jag låg på 71! Dvs. under gränsvärdet.

Fattar ingenting.

Jag är ute  normalt och äter varierat,

Äter även magnesium, probiotika och omega3.

Samt K2.

Ska jag ta dubbel dos istället kanske?

Eller är tillskotten värdelösa?

• Like 1

Dubbla dosen av vad du tar behövdes för att få min då 10-åriga dotter in i normalspannet

(Då var det ändå i den lägre delen av spektrat)

Jag vet inte vad det lär oss egentligen?

Doserna kan vara alldeles för låga?

Krävs rejält med fett för att upptaget ska fungera?

D-vit kanske inte kan tas upp oralt så bra för alla?

Olika kvalitet på olika märken?

• Like 1

Ser att vi använder annan mätmetod i Sverige kontra USA även i detta. Syster eller Biochemist kanske kan visa en omvandlingstabell?

Underskott: mindre än 20 ng/ml

Otillräckligt: mindre än 30 ng/ml

Tillräckligt: mellan 30-60 ng/ml

Men sen säger en läkare Dr. Rhonda Patrick, att 1000 IU ger ca 5 ng/ml ökning.  

Hej

Fick precis svar på mitt D-vitamin värde.

Tänkte att det kanske var lite högt nu när jag tagit 2000U så pass länge.

Men inte då!

Jag låg på 71! Dvs. under gränsvärdet.

Fattar ingenting.

Jag är ute  normalt och äter varierat,

Äter även magnesium, probiotika och omega3.

Samt K2.

Ska jag ta dubbel dos istället kanske?

Eller är tillskotten värdelösa?

Vad innebär det att du "äter varierat"?

Kollade du dina inflammationsvärden?

Har det någon gång bevisats att man kan ta upp D-vitamin i pillerform?

Finns det någon här som testat före och efter hen börjat ta D-vitaminstillskott? Vad säger vetenskapen? Det borde ju ha testats på riktigt i stora studier. Eller är det som vanligt studier som är bekostade av pillertillverkare?

• Like 1

Inte för att jag nånsin gjort provtagning, men nog vet jag att man kan ta upp D vitamin i pillerform eftersom jag har slutat dö 1:a september varje år sedan jag började med dem. Förr om åren slocknade solen då och jag återuppstod inte förrän i slutet av februari. Nu har jag ett normalt liv alla månader, och allt det kan inte vara placeboeffekt

• Like 2

Jag tycker det är svårt att veta vad som är vad. Började med kosten utan spannmål och socker samt med ökad mängd näringsrik mat ungefär samtidigt som jag började med D3 tillskott. Större mängd ägg och annat nyttigt till vardags.

Har inte haft en förkylning sedan jag började äta så här 2012. Men vad kosttillskottet betyder i sammanhanget har jag undrat ibland.

• Like 1

Jag åt också LCHF långt innan jag började med D-vitaminer i tablettform.

Det var min reumatolog som tog ett prov, och det visade sig att jag låg under referensvärdena. Då blev jag rekommenderad att ta D-vitamin och efter ett halvt år (tror jag att det var) så låg jag över referensvärdena.

Så nog tror jag att vi tar upp D-vitaminet i tablettform, men som sagt, mycket individuellt :)

• Like 2

Har det någon gång bevisats att man kan ta upp D-vitamin i pillerform?

Finns det någon här som testat före och efter hen börjat ta D-vitaminstillskott? Vad säger vetenskapen? Det borde ju ha testats på riktigt i stora studier. Eller är det som vanligt studier som är bekostade av pillertillverkare?

Jag har gjort flera täta tester före och efter tillskott. Vissa tillskott är mer effektiva, vilket inte är konstigt.  Om någon läkare säger si och så IU ska ge en viss höjning så har han/hon fel, D-vitamin nivån måste provas ut individuellt (och de läkare som har koll vet det).

Vet man att man har lågt d-värde så prova först 2500 IE (är nivån mycket låg kanske man kan prova 5000 IE direkt). Ta nytt prov efter ett par månader, har inte nivån gått upp dubblera dosen. Ta prov igen efter ett par månader osv. Jag hade tagit 5000 IE i tre månader och inte fått upp mitt värde där jag ville ha det (över 100 pga min MS). Det var då jag ökade till 10000 IE temporärt i två månader, sen tog jag nytt prov. Gick sedan ned till ungefär 7500 vintertid i Sverige. Nu har jag hållit 5000 IE och ligger fortfarande på bra nivå.

PS. Glöm inte att det kan vara bra att ta en d-vitamin tablett som också har tillskott av k2.

• Like 2

Vilken form av D-vitamin är det i kosttillskottet? Det finns inte så mycket vitamin D (vilket klassificerades om till prohormon för typ 30 år sedan) eftersom vi i huvudsak fått det vi solen förr. Kemikalier på hudet (även kallat solskydd) förstör även vitamin D produktionen.

Blodproverna för vit D är lite luriga eftersom vit D framförallt finns i fett så det är inte helt trivialt att avgöra hur man ligger till med nivån av vit D.

• 2 weeks later...

Hej!

Tack för alla intressanta svar. Har inte haft möjlighet att kolla förrän nu.

Jag tar nu 4000U istället för 2000U. Tänkte kolla om ett par månader igen.

Ev. gör ju solen sitt också.

När jag bodde i USA testade jag mig också

då låg jag perfekt enligt deras referensvärden. Då åt jag 2000 men hade tidigare ätit 5000 men gått ner. (cirka 9 mån sen)

Jag funderar på om dom jag åt på 2000 inte var särskilt verksamma.

Äter nu en annan sort. Den från Holistic. Och en större dos tillsammans med frukost.

Inflammationsvärdena är kollade. Det var inget mer som var lågt förutom Natrium av ngn anledning men det

tror jag var något tillfälligt.

Det kluriga med vitamin D är att vi aldrig fått i oss speciellt stora mängder via kosten utan kroppen har bildat det från kolesterol med hjälp av UV ljus.

Tillskott verkar fungera för att undvika brist på hormonet (vit D) men frågan kvarstår om det är lämpligt att försöka uppnå "optimala" nivåer med hjälp av tillskott.

• Like 2