Jump to content

Hållbar ökad köttkonsumtion

rubmag

Recommended Posts

Är en hängiven LCHF:are men även en hängiven miljötänkare, så jag har funderingar kring hur vi ska förbereda för en kraftigt ökad köttkonsumtion ock ökad mejeriproduktkonsumtion i samband med ett ökat intresse för LCHF.

Jag tror själv på att det finns en lösning och ser positivt på det, men är ändå nödvändig aspekt att tänka på.

Jag är nyfiken på om det är ett debattämne över huvud taget och vad forumet tänker?

Tack för lärorika svar och information. Jag ska läsa på bättre nu när jag fått bra vägledning i hur jag kan förkovra mig bättre.

Jag är som jag skrev tidigare, positivt inställd till att det inte behöver vara ett problem, men det finns ändå en risk att det kan bli det om inte medvetenheten följer med i den takt som ökad protein(fett)användning exploderar. Jag är medveten om att det inte handlar om att öka proteinintaget från det animaliska, men tror att det inte går att undvika, i alla fall när det gäller en som mig, som är en köttälskare och hårt kroppsarbetande.

I det stora hela tror jag att det handlar om ställtid från en ohållbar global, hälsosam livsstil till en hållbar.

Som redan pepåkats.. LCHF är ingen proteindiet per se och alla kräver samma mängd aminosyror hur som helst.. främst iomed att det finns ett behov av åtminstone rätt mängd essentiella aminosyror!

En annan sak som slår mig är att de där miljömupparna sitter stenhårt fast i industriellt fosilbaserat jordbruk.. för det är endast på grund av detta som kan odla mat billigt utan att använda djurhållning som insatsråvara för odling!

I dag så föder man upp djur/kött på olja.. och det är främst detta vi bör göra något åt!

Kruxet med detta är dock att matpriserna har halverats på 30 år.. maten i dag är för billig för att miljön skall må bra helt enkelt!

Och för att råda bot mot detta.. dvs miljövänlig dyr mat så har vi som skattebetalare pungat ut miljarder i bidrag för att mindre lantbruk skall lägga ner och plantera gran på marker som bäst lämpar sig för småskaligt och ekologiskt jordbruk med odling och djuruppfödning!

Syftet är vällovligt vid första anblicken, vi får ett mer konkuranståligt jordbruk med exportmöjligheter och billigare mat!

Men vägen till helvetet är kantat av goda förutsatser!

En ökad medvetenhet om matens kvalitet kommer att leda till ökade priser.. dvs i realiteten vad det kostar att odla/föda upp högkvalitativ och miljövänlig mat.. har vi råd att inte betala det priset?

• Like 6

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Man kan även läsa den här boken:

Lierre Keith: The Vegetarian Myth

Lierre Keiths bok finns även översatt till svenska med titeln 'Vegomyten' fast den är så otroligt dåligt översatt så det är nog bättre att läsa den på engelska, förutsatt att man har tillräckligt goda kunskaper i engelska.

• Like 1