Jump to content

Att mäta att hälsan är bättre vid 50 än vid 25?

POS
 Share

Recommended Posts

Eftersom jag blivit så mycket starkare och friskare med LCHF-kosten har jag funderat lite på vad hälsa egentligen innebär i praktiken. Då jag känner mig mer hälsosam nu än för några år sedan så verkar det som att åldern inte har så stor inverkan på hur god ens hälsa är. Därmed borde man kunna utmana sig själv lite tänker jag, trots att man hela tiden blir äldre.

Jag är idag 44 år. Jag har därför funderat på att sätta upp ett eget mål att "försöka vara i bättre form när jag är 50 år än när jag var 25 år". Dessa båda åldrar är valda av olika anledningar. Jag vill minnas att jag kände mig väldigt stark och frisk och hade en bra kondition i åldern 20-25, vilket jag också fått för mig att många andra är också i den åldern. 25 är också hälften av 50 :-), och just 50 år känns som en milstolpe i ens liv. Det är dessutom lagom "nära" för mig för att kunna sikta mot ett tydligt mål, samtidigt som det är tillräckligt "långt bort" för att kunna göra livsstilsförändringar som gör skillnad ifrån läget per idag.

Men jag vill bli lite mer konkret än att bara göra denna bedömning baserat på hur "det känns/kändes". Då jag är diabetiker så tror jag att jag ska kunna plocka fram en hel del klinisk mätdata från de prover som togs när jag var 25, men annars tänker jag att jag borde kunna utgå ifrån "genomsnittsvärden" för en 25-årig man då jag vid den åldern varken var elitidrottsman eller soffpotatis, utan en man som jag tror i det mesta var "genomsnittlig".

Så vilka mätetal kan man välja för att kunna avgöra att jag vid min 50-årsdag är i "bättre form" än när jag var 25 år? 

Förslag mottages tacksamt.

Jag har själv tänkt på följande mätetal:

• HbA1c-värden
  • Kolesterolrelaterade värden (HDL, Triglycerider, Apo-kvoter etc.)
  • Blodtryck
  • "Vanliga" blodvärden som natrium, kalium etc.
  • Lungkapacitet (FEV1, PEF, VC, VO2-max)
  • Immunförsvarsvärden?
  • BMI, fett vs muskelnivåer
  • Olika nutrionsvärden (vitaminnivåer, mineralnivåer, halten av "gifter" i levern?)
  • Träningsvärden (löptider, uthållighetstester, muskelstyrka)
  • Like 2

Hej och välkommen till forumet.

Min syn är att jag är skeptisk till de flesta värden du räknar upp som ett bra mått på "hur frisk man är". Om du inte känner dig frisk så kan dock prover hjälpa till i att diagnostisera.

Mitt tips är att du börjar springa en tävling som går av stapeln varje år och försöker förbättra ditt resultat från år till år.