Jeckan88

Vill bara äta!

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Jag vet inte om det är något fel på mig eller om det är fler som känner likadant, men jag vill bara äta, äta, äta! Längtar till nästa tillfälle jag ska "få" äta hela tiden och oerhört mycket tid går åt till att planera och fundera kring detta. Äter inga "lchf-sötsaker" och mycket lite grönsaker så jag tror inte det är nått upptriggat sötsug som ligger bakom.. Längtar helt enkelt efter kött och smör/bea.

 

Är på utlandssemester just nu och vi är här med andra som inte äter lchf. Det fylld på med glass, chips och smörgåsar om vartannat och jag försöker äta strikt lchf 3ggr per dag. Igår kväll tog suget efter något att tugga på över och jag åt en påse fläsksvålar, vilket resulterade i ca 40-50g extra protein mot vad jag brukar äta. Mår skit över att jag "föll dit". Vågen stack upp direkt och jag har mått dåligt och känt mig tjock hela dagen :(

 

Fattar inte varför jag inte upplever den där behagliga känslan av att vara nöjd och belåten och typ aldrig sugen. Vill bara moffa i mig kyckling(skinn) och flottig bea trots att jag är mätt.

 

Äter inga mejerier, utan som sagt typ bara kött, smör och lite grönsaker (isberg, zuccini, broccoli, grön paprika o dyl).

 

Någon som känner igen sig eller har någon idé? jag brukar äta ca 70g protein per dag, dubbelt så mkt fett och obetydligt med kolisar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du hållit på med LCHF?

Kan det vara en hormonell obalans (i värsta/bästa fall kan ju vara graviditet)?

Har det hållit på länge eller är det just under denna resa där andra tuggar hela tiden, vilket trigger den sociala biten. (Vilja tugga när andra tuggar)

Andra förändringar som tex mycket utomhusvistelse, mer träning, mer vardagsmotion?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

 

Jag vet inte om det är något fel på mig eller om det är fler som känner likadant, men jag vill bara äta, äta, äta! Längtar till nästa tillfälle jag ska "få" äta hela tiden och oerhört mycket tid går åt till att planera och fundera kring detta. Äter inga "lchf-sötsaker" och mycket lite grönsaker så jag tror inte det är nått upptriggat sötsug som ligger bakom.. Längtar helt enkelt efter kött och smör/bea.

 

Är på utlandssemester just nu och vi är här med andra som inte äter lchf. Det fylld på med glass, chips och smörgåsar om vartannat och jag försöker äta strikt lchf 3ggr per dag. Igår kväll tog suget efter något att tugga på över och jag åt en påse fläsksvålar, vilket resulterade i ca 40-50g extra protein mot vad jag brukar äta. Mår skit över att jag "föll dit". Vågen stack upp direkt och jag har mått dåligt och känt mig tjock hela dagen :(

 

Fattar inte varför jag inte upplever den där behagliga känslan av att vara nöjd och belåten och typ aldrig sugen. Vill bara moffa i mig kyckling(skinn) och flottig bea trots att jag är mätt.

 

Äter inga mejerier, utan som sagt typ bara kött, smör och lite grönsaker (isberg, zuccini, broccoli, grön paprika o dyl).

 

Någon som känner igen sig eller har någon idé? jag brukar äta ca 70g protein per dag, dubbelt så mkt fett och obetydligt med kolisar.

Får du i dig tillräckligt med näring, vitaminer/mineraler? Lätt hänt att kroppen blir stressad/inte nöjd om den lider brist av något. Alternativt så har kroppen kanske inte hittat sitt lugn än, obalanserad på något sätt? Har maten gått mycket upp och ner förut? 

Jag upplever inte hunger så som man "ska" göra, men efter att jag hade varit kraftigt underviktig under många år tog det lång lång tid för kroppen att kännas balanserad igen. Tränar du något? Kan ibland fungera som aptitdämpande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Høye insulinnivåer kan tydeligvis også utløse dette.

Prøv noen dagers faste, gjerne 5 eller fler og se hva som skjer når du begynner å spise igjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser hyfsat smal ut på bilden. Kroppen kanske vill ha mer näring helt enkelt. Någon mikronutrient kanske fattas? Kalium? Koppar? Mangan?

 

Själv mår jag bäst när jag äter mycket grönsaker fast ändå en lågkolhydratkost. Kolhydratinnehållet i tomater, sallad, avokado osv är försumbart i det stora hela skulle jag vilja påstå. Experimentera lite och se vad som ger balans för dig.

 

Tarmbakterierna kan också signalera att de behöver mer näring:

http://www.svd.se/tarmbakterier-kan-styra-fetma_8389802

 

"Nya rön tyder på att de bakterier som finns framför allt i tjocktarmen kan ”prata” med de delar av hjärnan som reglerar hungerskänslor och fettförbränning."

 

Mitt tips där är att lägga till mycket växtfibrer (i praktiken färska grönsaker. Jag äter även bönor och lite frukt), eftersom detta är mat för tarmbakterierna och ger bättre tarmhälsa.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också hungrig hela tiden, i stort sett. Ät mer grönsaker som anna säger, det fyller ut och är det olika kålsorter tar det lite tid att hantera och är bra för bakterierna. På detta feta såser på ägg och smör, olivolja. Ett trick som jag använde de första åren var att äta en bit fet ost med smör eller ett kokt ägg med smör när hungern var som värst. Nu bryr jag mig inte, jag kan vara hungrig hur länge som helst.

 

Det finns också en abstinensefekt som man pratar om när man slutar med gluten och socker - båda har beroendeframkallande egenskaper och när hjärnan inte får sin fix av detta så skriker den och det skriket låter som hunger. Men det är inte cellerna som ropar på byggstenar och energi det är hjärnan ... Man måste ta kontroll över hjärnan och skapa en uppfattning av vad man egentligen behöver och styra på det. Disciplin ...

 

Att vara hungrig är inte farligt.

 

Man kan tänka på att kroppen är bra på att tillverka socker - glukos av protein så ibland kan hjärnan skrika kött för den vet att den då får glukos, håll därför koll på proteinmängden. Mejeri har också en effekt på hjärnan och stor effekt på insulinet trots ganska lågt kolhydratinnehåll, håll därför koll på mejerier också - smör eller gee och lagrad ost har inte denna effekt eller bara liten så det kan du äta mycket av.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad av tarmbakterier. Läs på  om resistent stärkelse. Enkelt uttryckt innebär det att man dricker potatismjöl utrört med kallt vatten. Börja med 1 tsk och öka efter hand.

 

Mjölksyrade, syrade eller fermenterade grönsaker ska också vara bra för tarmen. En gaffel surkål om dagen sägs det. Mycket av det mjölksyrade som säljs i affärerna är pastöriserat, vilket innebär att de goda mjölksyrebakterierna också dött. Det kan finnas opastöriserade vitkåls- eller surkålssorter. Läs på förpackningarna eller kolla i grönsakskylen.

 

Det är inte speciellt svårt att syra själv. Karin Bojs har skrivit en bra grundbok och det finns en hel del recept  på nätet. Surkål innehåller mindre kolhydrater än vitkål, så även om det är svårt att hitta exakta siffror för det som man själv mjölksyrar, så kan man nog utgå från att den syrade produkten innehåller mindre kolhydrater än ursprungsvaran. 

 

Äppelcidervinäger är en huskur  mot sug och hungerskänslor. Ta upp till 1 msk äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick. Antingen börjar du måltiden med äppelcidervinäger eller också tar du när du känner hungerkänslor.

 

Det är möjligt att du ligger lågt kalorimässigt även om du äter rätt av protein och fett, med tanke på hur mycket du tränar. Kolla gärna med någon som är expert på det, och inte bara äter. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du hållit på med LCHF?

Kan det vara en hormonell obalans (i värsta/bästa fall kan ju vara graviditet)?

Har det hållit på länge eller är det just under denna resa där andra tuggar hela tiden, vilket trigger den sociala biten. (Vilja tugga när andra tuggar)

Andra förändringar som tex mycket utomhusvistelse, mer träning, mer vardagsmotion?

Har hållit på med lchf i flera år i olika liberalare och striktare former.. Dock ej fixat kosten under mina två graviditeter.. Nu har jag ätit strikt sedan jan/feb kanske.. När dottern blev 6 mån och har gått över till delamning (så har även en låg mjölkproduktion kvar). Är inte gravid (Puuh) :)

 

Min egen gissning är att jag lätt blir uttråkad och då kan man ju alltid äta... Som på "den gamla goda tiden" när man missbrukade socker..

Jag upprepar att jag inte är hungrig men jag känner ett sug efter att äta massa god mat. Och med det menar jag kött smör och grönsaker..

 

Nu på semestern är vi ju ute hela tiden och mycket sol. Saltar maten som en galning nu också, men det tolkar jag som ett behov som min kropp har just nu. Jag tränar flera ggr i veckan och så även nu på semestern.. Kanske lite mer nu när tiden finns..

 

Tycker att jag borde kunna äta mer än 70g protein när jag tränar så pass mycket och ovanpå det så delammar jag ju.. Men kroppen släpper inte på nått om jag äter "för mycket" protein.. Är inte ett dugg rädd för fett, men jag vill ju att kroppen ska plocka lite av det som sitter på kroppen också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också hungrig hela tiden, i stort sett. Ät mer grönsaker som anna säger, det fyller ut och är det olika kålsorter tar det lite tid att hantera och är bra för bakterierna. På detta feta såser på ägg och smör, olivolja. Ett trick som jag använde de första åren var att äta en bit fet ost med smör eller ett kokt ägg med smör när hungern var som värst. Nu bryr jag mig inte, jag kan vara hungrig hur länge som helst.

 

Det finns också en abstinensefekt som man pratar om när man slutar med gluten och socker - båda har beroendeframkallande egenskaper och när hjärnan inte får sin fix av detta så skriker den och det skriket låter som hunger. Men det är inte cellerna som ropar på byggstenar och energi det är hjärnan ... Man måste ta kontroll över hjärnan och skapa en uppfattning av vad man egentligen behöver och styra på det. Disciplin ...

 

Att vara hungrig är inte farligt.

 

Man kan tänka på att kroppen är bra på att tillverka socker - glukos av protein så ibland kan hjärnan skrika kött för den vet att den då får glukos, håll därför koll på proteinmängden. Mejeri har också en effekt på hjärnan och stor effekt på insulinet trots ganska lågt kolhydratinnehåll, håll därför koll på mejerier också - smör eller gee och lagrad ost har inte denna effekt eller bara liten så det kan du äta mycket av.

Är som sagt inte hungrig utan det är nog snarare så himla gott och trevligt att äta så jag vill bara proppa i mer o mer o mer :)

Äter inte mejerier direkt då detta triggar mig att överäta..

 

Skulle bara vilja gå och småäta hela dagen som alla andra gör :( vad ska man göra med all tid liksom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mår rätt dåligt över den kontrollförlust som jag upplever utan matvåg och kroppsvåg nu under semestern..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dopamin.. säger bara Dopamin!

 

Och vad betyder då detta?

 

Jo att man vill/behöver en kick av nöjdhet/tillfredsställelse!

 

Dopamin är ett feel good hormon som belönar bra beteenden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dopamin.. säger bara Dopamin!

 

Och vad betyder då detta?

 

Jo att man vill/behöver en kick av nöjdhet/tillfredsställelse!

 

Dopamin är ett feel good hormon som belönar bra beteenden.

Förstår Inte riktigt.. Ska jag eftersträva dopamineffekt eller inte? Vet inte riktigt vad du menar med att bara informera om hormonet dopamin..... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dopamin gör att man mår bra, det ger en tillfredställelse och är grunden för alla beroenden.

 

Nu menade jag inte att du är beroende utan att det kan handla om att äta för att må bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dopamin gör att man mår bra, det ger en tillfredställelse och är grunden för alla beroenden.

 

Nu menade jag inte att du är beroende utan att det kan handla om att äta för att må bra?

Ja jo klart man mår bra just när man äter.. Men om jag äter för mycket mår jag ju dåligt både psykiskt och fysiskt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.