Jump to content

Vegan för en dag

Lars Sundström

Recommended Posts

Det finns saker med FaceBook som är bra och en av dessa är alla intresse-grupper. Där träffar man ofta riktigt kunniga människor hos vilka man snabbt erhåller information. Info som ofta stöts och blöts ett otal gånger. Hur man anlägger bryggor när man kommer från sydväst och har vinden från nordöst, medan rorkulten är lackad med polsk färg, som ett exempel, så kan du vara säker på att det är någon som gjort detta och kan ge besked.

Jag är intresserad av mat som företeelse. Inte så mycket att äta den då den för mig är ren energi, bränsle, som får våra celler att fungera. Jag går med i två vegan-grupper och tänker att nu ska man lära sig hur detta fungerar. Jo, man får nog kunskap om veganism..... om man är troende. Veganism är inte en diet utan ett etiskt ställningstagande. Ni som tror att IS har fanatiker så säger jag 'pyttsan' i jämförelse (Hoppas detta inte blir en Romson). Några exempel.... Jo, förresten så blev jag utkastad från Veganer i Sverige och blockad, ingen varning eller fråga eller hej-hej (det stöder iofs min tes om fanatism) ....

Exempel: Vi kallas för köttisar, vi som äter kött. Och det är inte kött vi äter utan lik/kadaver. Inget djur får utnyttjas på något sätt vilket ger svårigheter vid matframställning som via tex fermentering (bakterier används ofta vid fermentering). Honung och bivax får inte nyttjas.
Husdjur är nog deras värsta aber. Utnyttjas husdjur eller ej är en svår nöt att knäcka antar jag. De har bestämt ('De' i denna mening är gruppens administratörer) att hundar är allätare. Och allätare, liksom människor, kan äta vegan mat. Jo, sen så får man inte påstå att hundar inte kan vara intoleranta mot kött. Att försöka påstå att köttet kommer från ett djur som ätit något olämpligt som tex säd genererar en varning.

Så jag var aldrig vegan, jag var med i en vegan-grupp en hel dag. Jag är nog för snacksalig och sprider för många ironiska kommentarer. Men om man inte kan ta förslaget att anarkosyndikalism är en anarkist under narkos, så lider man brist på mer än B12? Just B12 är en het broccoli hos veganer. En snubbe påstod att han inte intagit B12 via kosttillskott sedan 2005. Det renderade i rätt så hatisk stämning då han ju riskerade att "göra veganer än mer underligare i allmänhetens ögon". 
Vad mer.... jo, Inseminering. InsemineringVåldtäkt eller sexuellt uttnyttjande av djur räknas det som. 
  • Like 4

Jag förstår absolut ingenting. Du tycker veganer är fanatiska, vill inte låta petig, men det är en väldigt stor del lchf:are också. Väldigt fanatiska. Men visst blir man lite hemmablind när man håller med om något. 

Så du gick alltså med i en grupp för att skriva sarkastiska kommentarer? (Kom nu inte med någon halvkass lögn om att du gick med för att ta del av kunskap) Tro fan att man blir irriterad, hade du uppskattat om någon vegan kom och gjorde det i en lchf-grupp? Det var mig en enkelspårig syn, noll självinsikt eller förståelse. Varför inte bara låta dessa veganer vara? Vill du ha någon utomstående som predikar för dig hur du bör eller inte bör äta när du redan hittat en kost som fungerar för dig? 

Om inte annat så är många lchf:are utomordentligt duktiga på att höja sig själv till skyarna och bli någon jävla översittare. Kom ner på jorden, snälla.

Låter som du har för mycket fritid. 

• Like 1

Jag förstår absolut ingenting. Du tycker veganer är fanatiska, vill inte låta petig, men det är en väldigt stor del lchf:are också. Väldigt fanatiska. Men visst blir man lite hemmablind när man håller med om något. 

Så du gick alltså med i en grupp för att skriva sarkastiska kommentarer? (Kom nu inte med någon halvkass lögn om att du gick med för att ta del av kunskap) Tro fan att man blir irriterad, hade du uppskattat om någon vegan kom och gjorde det i en lchf-grupp? Det var mig en enkelspårig syn, noll självinsikt eller förståelse. Varför inte bara låta dessa veganer vara? Vill du ha någon utomstående som predikar för dig hur du bör eller inte bör äta när du redan hittat en kost som fungerar för dig? 

Om inte annat så är många lchf:are utomordentligt duktiga på att höja sig själv till skyarna och bli någon jävla översittare. Kom ner på jorden, snälla.

Låter som du har för mycket fritid. 

Eftersom du vet vad jag är och vad jag tycker så, vad ska jag då svara på? Du har ju svaret själv.

• Like 1

Jo men, ska man ta veganernas vetenskapliga förklaringar så är de väldigt dåligt underbyggda och deras inställning är mer etisk än hälsosam ;-) Medan LCHF vilar starkt på de randomiserade kliniska vetenskaplig studier som görs.

Jag kan iofs hålla med om att man kan bli lite väl ivrig när man hitta något man anser vara bra  :D

Rolle på Österlen

• Like 3

Det finns ingen anledning att tassa på tå runt människor som är uppenbart indoktrinerade navelskådande eller illusoriska tycker jag

Det är ren omsorg och medmänsklighet att leverera dessa lite tankeväckande fakta ibland

Såklart kan man bli stungen om man sticker in huvet i ett getingbo men av nån anledning kan jag inte låta bli emellanåt :D

Om veganer kan anses vara en sekt eller inte kan man förstås diskutera men efter mina egna erfarenheter är det i allafall enklare att diskutera ateism med jehovas vittnen än ursprunglig kost hälsa och ekologi med en vegan

(Jo, jag har provat diskutera med båda dessa läger)  ^_^

• Like 2

Vi har ju haft folk med avvikande åsikter av och till här också och visst har det varit lite animerade diskussioner men ingen har blivit utslängd för det vad jag vet. Tillsagd om att visa hyfs kanske men det gäller ju oss alla. Iofs är ju det här ingen sluten grupp...

• Like 1

Jag har också hittat intressegrupper och även detta forum. Jag tycker det är skönt att få vara bland likasinnade NÅGONSTANS för i vardagen finns så många som redan vet allt i olika frågor. :) 

Stackars den (av bilden att döma) tös som ställde en fråga om sin sjuka hund i en FB-grupp och blev idiotförklarad för att hon fejsbokade istället för att ringa veterinären, eller för all del den som ifrågasätter LCHF, om homeopati är bättre eller sämre än sjukhusens alternativ eller.... Jag kan tycka att diskussion och ifrågasättande är bra men ibland vill jag bara slappna av i hemmalägret så att ge mig in hos veganer, fascister, hästfolk eller vad det nu vara månde, det avstår jag från.  :ph34r:

De veganer jag pratat med har varit vanliga människor som blivit veganer av etiska skäl. Ofta har de gjort valet som en reaktion på dålig djurhållning och dåliga djurtransporter.

För det ställningstagandet har de min fulla respekt! 

Sedan finns det allt som oftast extremister i alla grupper... 

• Like 1

Min tanke, trots vad någon önskar påstå, var inte att peka på någon typ av fanatism. Om nu ens sådan finns. Utan jag vill egentligen se varför veganer och LCHF funkar dåligt tillsammans. Vi har ju också väldigt många likheter; Riktig mat, hälsosam mat, ren mat. Vi är ofta djurvänner. Och vi har också strävan att komma bort från lögnerna, bort från industrimaten.... så långt det nu går. Jag tror att en vegan helst skulle vilja slippa atrificiell B12 eller protein (som tofu). Deras kamp att slippa döda eller utnyttja djur, i alla dess former, är ingen dum idé i sig - Den är till och med eftersträvansvärd.

Men vi ser på mat som troende och ateister ser på verkligheten. Som LCHF kan vi byta åsikt om tex salt vilken sekund som helst om man kan belägga teorin via biokemi. Molekyl tjohej påverkar molekyl tjofräs och därmed blir det... Men det kan inte en vegan. En vegan kan inte ens prata metabolism med en LCHF-are, eller en kostcirkel-tuggare, eller en vegetarian (?). En vegan jobbar hela tiden eller ofta i gränslandet där beslutet om ett djur är inblandat eller ej undersöks.

Men lite överdrift så kan man ju fundera på om fågelkvitter är okej. Ja, du blir glad av sången och därmed har du utnyttjat ett djur. Djurgödsel, äpplen.... Nu säger jag inte att dessa exempel ens finns med i spektrat utan menar bara att frågeställningarna kommer att komma för varje vegan. Som LCHF-are funderar man som mest på om man ska äta två eller tre ägg kokosolja eller smör till kaffet eller både och, eller ska jag ta två eller tre potatisar till köttgrytan. Man är liasom en ateist - Man är en kolförening <punkt>. 

Det jag menar lite kort är att som icke-troende kan jag prata med troende och ta alla diskussioner. Men en troende bygger allt på tron och därmed blir det som strider mot tron ett icke-ämne.

Detta är en teori. Jag är i alla fall väldigt farscinerad av företeelsen veganism. 

• Like 1

Det finns nog en hel del folk där som är inkörda på sitt spår och inte är redo att lyssna på andra liksom i alla läger, men inte alla... Mina erfarenheter är att det främst är inom raw food-lägret som man liksom paleo-gänget har bestämt sig vad som borde vara naturlig mat, och utgår från det som grund. Men det finns också många som är intresserade av hälsa och kan diskutera näring mer objektivt. 

Några förklaringar till dina observationer:
Bin: en fråga folk har olika uppattningar om. Det handlar ju om var man drar gränsen och var man tror att ett medvetande och förmåga att uppfatta lidande börjar. Men det ses nog som dom flesta som ett mindre problem.
Bakterier: det har jag aldrig hört folk fundera på. Vanligtvis pratar man om att djur har ett medvetande eftersom dom har ett centralt nervsystem, till skillnad mot bakterier och växter. Det är den uppfattningen som verkar vara mest spridd, nåt annat är nog väldigt sällsynt såvitt jag sett.
Köttisar: kan uppfattas som en nedlåtande term och det är tråkigt tycker jag att man använder det, men kom ihåg att dom för dom mesta också kallar sina pojk/flickvänner, kompisar och familjemedlemmar detta så det är nog inte nåt man bör ta alltför hårt
Hundar: min uppfattning är att majoriteten tycker hundar ska äta en allätarkost (om än motvilligt), medan vissa vill peka på studier som visar att dom inte behöver det. Det brukar i "Veganer i Sverige" inte vara något problem att diskutera det, och att admin skulle bestämt nåt annat har jag då rakt inte sett. 
B12: det är ju nödvändigt att få i sig detta, och tyvärr är många tjuriga på den fronten - dom vill bevisa att man minsann kan leva som vegan utan tillskott, trots att det inte finns vetenskapligt stöd för att deras alternativa B12-källor är pålitliga (tex alger). Genom att göra det, riskerar man sin hälsa och det är inte heller så bra för veganismen att folk blir sjuka - det kan ju så enkelt förhindras
Fågelkvitter: lite fånigt, veganismen handlar om att inte orsaka onödig skada på andra kännande individer (eller att hindra dom från att leva sitt eget liv), och att lyssna på fåglars sång skadar dem inte på något sätt.

Jag tycker inte det är en rimlig jämförelse att kalla veganism för en tro, det finns ju trots allt goda argument för det, precis som du själv säger. Vad gäller den etiska biten måste det ju förstås blötas och stötas om vilka val man gör och hur det påverkar, men det är ju en naturlig del av en utveckling. 

• Like 1

Ah, se där. Jag har själv kritiserat dom nån eller några gånger för att vara otydliga i sina rubriker vilket kan ge ett överdrivet positivt intryck av en presenterad studie, utan att bli blockerad. Lite kritik bör dom ju kunna tåla =) 

Det fixar de säkert. Men som sagt jag var nog för otrevlig.  :ph34r: