Linnzy Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Hej hej! Nu har jag smygsurfat tillräckligt på detta forumet. Jag är en person som inte gör så mycket väsen av mig på forum (facebook däremot, det är en annan femma!) Nå tänkte presentera mig. Jag heter linda men kallas Linnzy (lång historia) Jag upptäckte LCHF 2010 och låg då på 82 kg och var då 115 cm rund (på tjockaste stället) Jag är ynka 156 cm kort. Första halvåret rasade jag 12 kilo och mådde fruktansvärt bra, jag fortsatte i samma anda under 2011 och kom ner till 65,5 kg. Då hände något, jag vet inte vad, men jag började nog bli mindre och mindre lättsam med maten och tog fler och fler avsteg, om jag minns rätt så pluggade det året samt flyttade hemifrån. Sedan dess har det gått upp å ner, fram å tillbaka med kosten, många gånger sagt att jag ska ta tag i det men misslyckats igen och igen. 8:e Januari 2014 låg jag på 93 kilon. Jag som hade svurit på att aldrig komma över 80 sträcket igen! Jag har tränat till och från också men det hjälpte inte mycket det heller. Men där har jag legat ganska stadigt sen dess. Sommaren 2013 sa kroppen ifrån på olika sätt, mycket trötthet, ont i benen, jag kunde inte gå ens tio minuter utan att varje steg gjorde ont, Det syntes på hela mig att jag inte mådde bra, det sa flera personer, och jag slutade låtsas också, om folk frågade "hur är det?" även om så bara för att vara artiga så svarade jag rakt och ärligt. När jag en morgon desutom vaknade av att hela armen var bortdomnad utan andledning, den var typ både domnad och kändes kall så bestämde jag mig för att åka in på akuten. Efter några prover och vad som kändes som många timmar så sa läkaren att det inte var någon farligt, jag hade dock lågt Sköldkörtelhormon, så med andra ord Hypotyreos , där och då blev det Levaxin, något som jag har slarvat otroligt med under det senaste halvåret. Jag har också Diabetes typ 1 sen 17 år tillbaka, och nyligen gjort handledsoperationer (carpaltunnel) MEN! För två månader sen snart, så tog jag tag i allt detta igen. LCHF från Grunden, håller på att läsa om all böcker jag läste förut om ämnet, jag tar mitt Levaxin regelbundetvarje kväll tack vare påminnelseappen i telefonen. Jag har i dagsläget tappat nästan 6 kilo redan! Men jag har fortfarande vissa problem med maten. Jag är arbetslös och i stort sett sysslolös om dagarna, är uppe sent (klockan är nu 4 på morgonen och det börjar ljusna), jag har ju alltid varit nattmänniska, och sover länge, fram till tolv ibland ett på dagen. Detta resulterar i en ganska osund kost---antar jag...första mål mat på dagen kan mycket väl vara runt 14-tiden och då är det ofta av typen middagsmål, sen kanske jag äter något nötbröd elller liknande framåt kvällen...men det finns även dagar som idag...jag små åt babybell ost och småtomater på eftermiddagen, sen blev det inte middag förrän kl 19....detta är ju inget som inträffar varje dag men det hände som sagt. **************************************************************************** Så nu har jag presenterat mig, jag ska göra mitt bästa för att inte vara en smygis på forumet, då jag tror att det kan hjälpa mig att hålla fokus om jag interagerar med andra. *************************************************************************** Tack för att ni läste (om ni orkade ^^ ) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucen Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Välkommen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Välkommen! Mår inte din diabetes dåligt av att du slarvar med kosten? Och jag kan inte för mitt liv förstå att du klarar av att glömma levaxinet. Jag tar mitt när jag kliver ur sängen och skulle jag glömma törs jag inte äta.. huvudet blir som en blytyngd. Jaghar alltid nån extra i handväskan. Maken och jag är lediga nu. Jag är morgonmänniska så jag skuttar upp nästan som vanligt för att nyttja dagsljuset. Vi har kommit överens om att han ska vara ur sängen senast kl 13 i alla fall för att inte vända på dygnet helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Välkommen Linnzy. Är så glad att det fungerar för dig igen, i alla fall till största del Jag är själv i grunden en nattmänniska men med hjälp av eller på grund av ett altanbygge så har jag inte stor chans att vara vaken efter midnatt. Så behöver du något att göra om dagarna så är du välkommen hem till mig för att såga brädor eller skruva trall. Fettkaffe och övrig föda står jag för. Eftersom det knappt gått 4 timmar sedan du skrev ditt inlägg antar jag att vi kan ses tidigast efter lunch - Bara på skoj. Åter igen, välkommen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnzy Posted May 30, 2015 Author Share Posted May 30, 2015 Tack ^.^ Nej min diabetes påverkas onte nämnvärt av att jag inte äter på många timmar.....så länge som jag inte gör något vill säga....när jag hade jaobb var det ju mera rutiner och sånt å visst bs var ännu bättre då såklart. Visst är de lite högre än vad de bör vara just nu men jag jobbar på att fixa till det...har fått låna en cgm mätare denna vecka tex. Ag hade ju som sagt slarvat med levaxinet men jag känner inte av ngn omedelbar effect av det utan det var mest när jag slarvade med det under en lång period som jag mådde dåligt. Mohaha Lars, jag kannknte skilja en hammare från en såg ens så tror inte altanbygge är nåt för mig XD . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnzy Posted August 20, 2015 Author Share Posted August 20, 2015 Sådärja. Nu har man trillat av hästen igen. Sommaren kom till sist och födelsedagar till höger och vänster. Ska tamejfan ta mej i kragen och klättra upp på hästen igen. På Måndag skall jag kickstarta med en veckas äggdiet som det stod om i nya numret av LCHF. (Varför måndag? Jo därför att det är familjekalas på söndag och jag orkar inte krångla till det , men tänker ändå vara varsam med vad det är jag stoppar i mej) I helgen skall jag också vara hundvakt så får man anledning att börja ta promenader, och jag kommer förmodligen fortsätta vara hundvakt då å då när de behövs så det är toppen tycker jag. Men ang. Äggdietwn, vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det för att det inte ska bli för tråkigt. Majonnäs ,smör och ost funkar ju som tillägg, ngn krydda utöver svartpeppar och salt vågar jag ju knappt använda pga socker. Tomat å gurka borde man väl också kunna använda eller? Förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Det enda att göra när man trillat av hästen, e att se till att komma upp på den igen snabbt som ögat. Nu känner jag inte till äggdieten, så jag kan inte uttala mig om den, men en tanke som slår mig när jag läser din historia är att du hoppar fram och tillbaka en hel del. Att vara arbetslös, sysslolös och sakna rutiner är svårt för de flesta människor, men jag tänker att du kanske ska börja med att försöka skapa en struktur på dagarna, där mat, motion och sysslor får sin givna plats. Börja förändra maten i små steg, istället för att ändra radikalt och sen trilla dit igen. Du vet nog hur du ska äta, baserat på dina tidigare erfarenheter. Maten ska vara god, närande och gärna en källa till glädje och gemenskap. Blir den för enformig och tråkig är man snart av banan igen. Lycka till med en LÅNGSIKTIG förändring, och låt oss få hjälpa dig med pepp och goda råd ;-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Jag testade att leva enbart på ägg ett par veckor för några år sedan. Lite tråkigt, men jag har Inga problem med att äta samma ett tag, bara det är gott. Men det går väl att variera; kokt stekt omelet. Du kan ju kolla in maxiqs helgomelett på kolhydrater ifokus; om inte annat är receptet underhållande. Kryddor är ok; kryddblandningar (som curry) får du kolla innehållsförteckningen för de kan innehålla olämpligheter. Men det viktigaste, med tanke på hästen, tror jag är att bestämma sig för vad som är normalläge. Normalläget är på hästen. Normalläget är lchf. Varje matval har den utgångspunkten. Sedan kanske valet blir något icke-lchf; då är det ett avsteg. Så funkar jag, åtminstone. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnzy Posted August 26, 2015 Author Share Posted August 26, 2015 Sådärja nu är jag på dag 2 och hittills har det iaf gått bra. Har läst på lite grand här och var och bestämt att till luncherna/middag skall jag tillägga några få grönsaker typ salladsblad, lite tomat och gurka samt gul paprika för c-vitaminens skull. Man skall köra 5 dagar äggdiet sedan en vecka strikt lchf och sen 5 dagar ägg igen sedan bör man hålla strikt lchf efter det. Såvida mannonte blir dålig av så många ägg, då ska man ju avbryta. Jag har börjat gå ut mes en hund men det är inte varje dag men har på schema att jag ska promenera minst en halvtimme varje dag. Helst några övningar hemma också. Dessa två dagar har jag haft huvudvärk som heter duga, men inte varit trött som jag brukar bli av huvudvärken, snarare energisk (har orkat att både tvätta och städa och diska!) Tog en kallsup samt en tablett för huvudet men de hjälpte inte och det är inte förrän nu framåt kvällen och natten som den släppt (ska strax sova!) Jag har även sett till så att jag dricker vatten (också ett problem jag haft) dels har jag en liten flaska med mej på promenaderna och dels så dricker jag hemma. Det som jag oroar migblite fär är när jag får min mens, för jag blir ett riktigt chokladmonster då, chips och popcorn brukar jag också vilja ha. (Affären är mitt över gatan så det är farligt nära!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Bra jobbat! Låter bra att du börjat göra schema och planerar din dag. Omställningsbesvären brukar lugna sig på ett par dagar, men kan hänga i längre beroende på hur din kropp reagerar. Gör små förändringar ofta, istället för få stora. Det är bättre att börja med att promenera 10 minuter, och se till att det verkligen blir av varje dag, än att lägga upp ett för tufft schema som sen inte funkar. Känn efter vilken nivå som känns lätt och öka sen långsamt utifrån det. Äggdiet och mens har jag ingen erfarenhet av, men mitt godissug har blivit betydligt mindre på lchf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Det finns en del som får minskad PMS om de tar magnesiumtillskott. Tar du extra salt i form av t ex seltin, så får du ju i dig magnesium den vägen. Väljer du kosttillskott, så köp en lite dyrare sort från häloskosten som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom det tas upp bättre av kroppen. Håll ut och ät riktig mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Jag kommer inte ihåg om det inverkade på sötsuget men jag hade riktigt dåligt humör vid PMS. Det var orkanvarning 24/7. Jag fick god hjälp av jättenattljusolja. Ungarna kallade dem för anti-elakakärringpiller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnzy Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 Det finns en del som får minskad PMS om de tar magnesiumtillskott. Tar du extra salt i form av t ex seltin, så får du ju i dig magnesium den vägen. Väljer du kosttillskott, så köp en lite dyrare sort från häloskosten som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom det tas upp bättre av kroppen. Håll ut och ät riktig mat. Jag har använt Seltin sedan jag blev diabetiker, mamma började köpa det då. Jag visste docck inte om att man fick magnesium i sig av det Började med en ägvecka för ett tag sedan men blev sjuk mitt i så jag avbröt det och åt vanlig strikt lchf utom vid de två tillfällena jag var för sjuk för att laga maten själv, då blev det rester hos mamma som inte var lchfanpassat, samt när hallsen var som värst, då blev det glass, hade inte ork att fixa egen tyvärr.. Men utöver det har jag klarat mig rätt bra. Var även på marknad, trots sjukdom (jag vet dumt, mkt dumt), där köpte jag och provsmakade korvar istället för munkar och allt de där andra sötsliskiga. var sjuk i stort sett nästan xakt en vecka, men nu är jag frisk igen och det går hur bra som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Vad menar du? Är det socker i salt och svartpeppar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts