Helen76 Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Jag har precis börjat med lchf, min första vecka är detta.. Jag har hört att man ska kolla på ingredienserna och är det under 5 kolhydrater så är det ok. Men är det bara att äta då eller måste man kolla annat? Som en grej jag hittat som jag gillar den har 4,8 i kolhydrater varav 4,8 sockerarter...och jag undrar vad menas? Är det ok att äta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Hej! Kul att du börjat med LCHF! Vilken kolhydratgräns man har är så himla olika. Jag brukar försöka ta hänsyn till hur mycket av grejen jag äter också. Om det är fem gram kolhydrater per hekto och jag äter 10 gram av den tycker jag att det går bra, men om det är något jag äter två hekto av så blir det ju genast väldigt mycket kolhydrater, nästan 10 gram och jag vill gärna ha ett totalintag för hela dagen på max tio-tjugo gram. Du är inne på första veckan, och min första vecka såg väldigt annorlunda ut mot hur jag äter nu. Jag tror att du måste testa dig fram och hitta en nivå som funkar för just dig.Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen76 Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Är det så att man totalt ska äta upp till 20g kolhydrater per dag? Och jag behöver inte bry mig om sockerarter och det andra som står då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen76 Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 En fråga till här..om det står tex 4,9 kolhydrater per 100g. hur räknar jag ut hur mycket kolhydrater det är i 160g? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 En fråga till här..om det står tex 4,9 kolhydrater per 100g. hur räknar jag ut hur mycket kolhydrater det är i 160g? Antar det står 4,9 g. 4,9 av 100 är = 4,9%. Så du räknar 4,9% av 160 = 7,84. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 En fråga till här..om det står tex 4,9 kolhydrater per 100g. hur räknar jag ut hur mycket kolhydrater det är i 160g? 160 g =1,6 x 4,9 = 7,84 g 300 g =3,0 x 4,9 = 14,7 g Sen...;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen76 Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Antar det står 4,9 g. 4,9 av 100 är = 4,9%. Så du räknar 4,9% av 160 = 7,84. Tack..haha fick hjärnsläpp här.. Men hur är det när ni kör lchf, väger o mäter ni vad ni äter eller tex om ni äter turkisk yoghurt..Tar ni bara en normal portion och äter så ni är mätta? För så har jag fattat men om man tittar på alla kolhydrater så måste man väl nästan mäta allt annars överstiger man kanske de där 20g kolhydrater per dag...eller har jag fel? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Jag har precis börjat med lchf, min första vecka är detta.. Jag har hört att man ska kolla på ingredienserna och är det under 5 kolhydrater så är det ok. Men är det bara att äta då eller måste man kolla annat? Som en grej jag hittat som jag gillar den har 4,8 i kolhydrater varav 4,8 sockerarter...och jag undrar vad menas? Är det ok att äta? Kolhydrater brukar delas in i stärkelse, kostfiber och sockerarter. Man kan oftast räkna bort kostfiber. Stärkelse är inget annat än kedjor av glukos dvs en sockerart. I din produkt finns det 4,8 (% eller gram) kolhydrat varav allt är sockerarter. Jag skulle kanske inte äta en produkt där kolhydraterna bara är socker, det ger en blodsocker- och insulinhöjning även om det bara är ca 5%. De kolhydrater jag får i mig kommer från grönsaker som växt ovan jord. Allt som växer innehåller kolhydrater i någon mängd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen76 Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Kolhydrater brukar delas in i stärkelse, kostfiber och sockerarter. Man kan oftast räkna bort kostfiber. Stärkelse är inget annat än kedjor av glukos dvs en sockerart. I din produkt finns det 4,8 (% eller gram) kolhydrat varav allt är sockerarter. Jag skulle kanske inte äta en produkt där kolhydraterna bara är socker, det ger en blodsocker- och insulinhöjning även om det bara är ca 5%. De kolhydrater jag får i mig kommer från grönsaker som växt ovan jord. Allt som växer innehåller kolhydrater i någon mängd. Så om man har en produkt där tex 5 kkolhydrater och så står det 2 kostfiber drar jag bort de 2 från de 5 då? Äter du bara produkter där det står 0 på kolhydrater då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Tack..haha fick hjärnsläpp här.. Men hur är det när ni kör lchf, väger o mäter ni vad ni äter eller tex om ni äter turkisk yoghurt..Tar ni bara en normal portion och äter så ni är mätta? För så har jag fattat men om man tittar på alla kolhydrater så måste man väl nästan mäta allt annars överstiger man kanske de där 20g kolhydrater per dag...eller har jag fel? Jag har gjort en lång resa för att lära mig och lära känna mig ... och har landat i att äta mycket grönsaker typ salladsgrönsaker, fisk eller kött men inte mer än jag åt tidigare och sedan feta såser baserade på smör och ägg. Många som börjar med LCHF, och så även jag, fastnar i att äta för mycket kött och för mycket mejerier typ yoghurt. Mejerier har en förmåga att trigga mycket insulin hos många trots att kolhydraterna är ganska få 5%. Alltså är jag väldigt sparsam med mejeri. Smör och lagrad ost gäller. Det handlar om att få i sig fett och ett trick är att ha smör eller kokosfett i kaffet, ett annat att ha mycket fett när man steker en omelett som man rör runt i äggsmeten så den tas upp. Jag har använt en kolhydrattabell och använder inga ingredienser som innehåller mer än 10% kolhydrat, vilket gör att jag totalt ligger under 10% per dag. Jag äter inga bars eller annat färdigbakat, bara rena ingredienser. Om du blir hugrig köp en sallad med fet sås. Jag kan äta till mellanmål på jobbet, en räksallad, folk tror jag är knäpp. När du räknar kolhydrater kan du ta bort de 2 kostfiber från totalen kolhydrater. Här en länk om du vill veta vad olika saker innehåller. http://matkalkyl.se/livsmedel.php 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Jag brukar bara kolla kolhydratsnivån i affären och är det t ex 2 olika fabrikat tar jag den som har lägst och som inte har majstärkelse eller majssirap och liknande, de åker bort direkt, tyvärr börjar det blir svårare att hitta sådana livsmedel. Sedan bör man lägga till ordentligt med fett då behöver man inte äta så mycket av mat som innehåller t ex 5g kolhydrater eftersom fettet gör att man blir ordentligt mätt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen76 Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Jag har gjort en lång resa för att lära mig och lära känna mig ... och har landat i att äta mycket grönsaker typ salladsgrönsaker, fisk eller kött men inte mer än jag åt tidigare och sedan feta såser baserade på smör och ägg. Många som börjar med LCHF, och så även jag, fastnar i att äta för mycket kött och för mycket mejerier typ yoghurt. Mejerier har en förmåga att trigga mycket insulin hos många trots att kolhydraterna är ganska få 5%. Alltså är jag väldigt sparsam med mejeri. Smör och lagrad ost gäller. Det handlar om att få i sig fett och ett trick är att ha smör eller kokosfett i kaffet, ett annat att ha mycket fett när man steker en omelett som man rör runt i äggsmeten så den tas upp. Jag har använt en kolhydrattabell och använder inga ingredienser som innehåller mer än 10% kolhydrat, vilket gör att jag totalt ligger under 10% per dag. Jag äter inga bars eller annat färdigbakat, bara rena ingredienser. Om du blir hugrig köp en sallad med fet sås. Jag kan äta till mellanmål på jobbet, en räksallad, folk tror jag är knäpp. När du räknar kolhydrater kan du ta bort de 2 kostfiber från totalen kolhydrater. Här en länk om du vill veta vad olika saker innehåller. http://matkalkyl.se/livsmedel.php Tack. Ja det tar nog tid att lära sig. För mig känns det bara lustigt att jag ska gå ner då jag tycker jag ätit så mycket fett denna veckan. Har bara testat dieter där man drar ner på sånt innan så det känns väldigt konstigt. Men jag har märkt att jag är väldigt mätt, känner mig inte så jättehungrig. Bara det att jag känner av sötsuget..Men det blir säkert bättre 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helen76 Posted May 29, 2015 Author Share Posted May 29, 2015 Kolhydrater brukar delas in i stärkelse, kostfiber och sockerarter. Man kan oftast räkna bort kostfiber. Stärkelse är inget annat än kedjor av glukos dvs en sockerart. I din produkt finns det 4,8 (% eller gram) kolhydrat varav allt är sockerarter. Jag skulle kanske inte äta en produkt där kolhydraterna bara är socker, det ger en blodsocker- och insulinhöjning även om det bara är ca 5%. De kolhydrater jag får i mig kommer från grönsaker som växt ovan jord. Allt som växer innehåller kolhydrater i någon mängd. Men om man tittar på produkten o innehållet så är det en som man kan äta nån gång ibland om man kör lchf eller är den en produkt man inte "får" äta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Är ditt mål viktminskning och du har sockersug ska du nog inte äta nåt alls av sånt som står sockerarter på. Ett sockertroll måste piskas till underkastelse och lättaste sättet är att helt avstå från allt som är minsta sött de första tre månaderna. Tulipanaros, jag vet...alla har vi gjkort dikeskörningar, men då är det viktigt att vara snäll mot sej själv och kvickt köra strikt igen. Ju längre det går desto lättare är det, men ett sockertroll dör aldrig, det bara vilar tills det kan golva dej igen. Nybörjare brukar alltid ha mejerier som främsta fettkälla och tål man det är det ju bra, men youghurt är lite för lite fett för att det ska vara lätt. Ta en dl creme fraish i stället och i stället för bär kan du kanske ta lite kokosflingor eller vaniljpulver som ger söt smak för oss som är avgiftade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Tanken med 5% är att du i butiken som regel bör undvika att stoppa ner saker i korgen som innehåller mer än 5% kolhydrater för att det är en relativt enkel nybörjar regel som får dig att hamna hyfsat rätt utan för stor tankemöda Givetvis kan det ändå bli fel om du tex bara bär hem varor som har runt 5% kolhydrater Då kommer troligen ditt totala kolhydratintag i gram att hamna för högt och det blir inte riktigt Lchf av det hela Man bör alltså ha helheten i åtanke en smula också och inse vilka varor man bör basera sin mat på till största delen och vad som är tillbehör och dekoration 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Testa att skriva in det du äter i t ex kostbevakningen.se. De flesta livsmedel finns med i databasen och kan även kopiera in hela recept. Skriver du en hel del dags ätande får du en summering, utan att behöva räkna och du lär dig snart vilka livsmedel som är proteinrika och vilka som innehåller mycket kolhydrater. Om man behöver nolltolerans mot vissa livsmedel eller kan äta dem någon gång ibland, är individuellt. Man får helt enkelt prova sig fram. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Jag åt t ex detta till lunch: http://kostbevakningen.se/?foodinput=1+st+avokado%0D%0A125+g+mozzarella%0D%0A1+st+ägg%0D%0A20+g+Bregott%0D%0A 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts