Bengt Nilsson Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Hej, Intressant om hälsa, håller Livsmedelsverket med? Ett fem minuter långt framförande av den brittiske hjärtläkaren Dr. Aseem Malhotra. Hälsa är den verkliga rikedomen /Bengt Från: Noreply.Upplysningen@slv.seTill: Bengt Nilsson (Office IT Partner)Ämne: Svar på din fråga till livsmedelsverket. Diarienummer U-51873 Hej Bengt! Vi håller verkligen med om att övervikt är ett mycket allvarligt hälsoproblem. I övrigt handlar talet huvudsakligen om läkemedel och medicinsk behandling, vilket inte är en fråga för Livsmedelsverket, men vi håller självklart med om att den bör vara evidensbaserad. Hälsningar Åsa Upplysningen Box 622, 751 26 UPPSALA Tel. 018-17 55 00 www.livsmedelsverket.se 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Läkemedelsverket och Socialstyrelsen nästa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 "i övrigt handlar talet huvudsakligen om läkemedel och medicinsk behandling" Vad trött jag blir. De borde f*n skämmas! SLV:s råd: fet, olycklig, hungrig JÄMT, på väg mot diabetes, ledvärk, hudproblem, högt blodtryck, järnbrist, återkommande vinterdepressioner, konstant trötthet och återkommande förkylningar 3-5 varje år plus flunsan - mycket som hade hos en mindre läkemedsfobisk människa än jag lett till ja just det: övrigt "läkemedel och medicinsk behandling"! Tvärtom SLV:s råd: Frisk. Pigg. Nyter. Fri från värk. Bra tryck och är numera blodgivare. Dessutom inte deprimerad på de fem åren jag hållit på! Fy fan säger jag bara. Fy fan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Verkar som om SLV klappar lite mer medhårs just nu. Följande kom upp på FB: "Vi får en del kommentarer om varför vi lyfter fram problemen med salt, genom den nordiska kampanjen Syna Saltet, i stället för socker. Faktum är att vi gör både och. I våra nya kostråd finns både råd om salt och råd om socker med. Och åtta andra råd. För bra matvanor handlar inte om enstaka näringsämnen, utan om allt vi äter. Det handlar om att få till en bra helhet – att äta grönare, varierat, lagom mycket och att röra på sig. Läs mer i våra råd! http://bit.ly/1RutZtJ" Och mycket riktigt så finns råd gällande socker. De jiddrar lite om nyckelhål men annars så är det bra info. Som tex "...Det är lätt att bli överviktig och det i sin tur ökar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdom, typ 2-diabetes och cancer. Särskilt söta drycker ökar risken för övervikt eftersom de ger många kalorier men inte mättar...." http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/vuxna/socker---rad/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts