Jump to content

LCHF och en hel del problem.


Norwegian
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har ätit LCHF sedan 1 mån tillbaka och min krånglande mage är numera lugn och fin vilket är fantastiskt, men det finns andra saker som är mindre bra, som faktiskt är rena problem. Hoppas på att det är övergångsbesvär.

 

- Tappar hår, mycket hår.

- Det spänner till i huvudet någon gång i veckan och gör väldigt ont i 2-3 sek för att sedan försvinna helt.

- Vänder jag mig om snabbt så kan jag känna mig full/gungig i 1 sek. Går över direkt. Har endast skett tre gånger på 4 veckor. 

- Hela jag luktar som en blandning mellan aceton och kattpiss, inte direkt trevlig. 

- Torr i munnen så det står härliga till trots att jag dricker 2-2,5 l vatten per dag.

- Svullet ringfinger. Tar jag av ringen så är det en röd ring runt fingret som finns kvar i minst en halv dag.

- Hög ketos. Optimal ketos ska tydligen ligga mellan 1,5 – 3 mmol/L men hur mycket jag än försöker kommer jag inte under 8 mmol/L. Ligger faktiskt på >16 mmol/L som oftast trots att jag äter som jag ska. Mäter med Ketostix. 

 

Äter enligt LCHF och fuskar inte. Äter 75% fett, 20% protein och 1% kolhydrater. Får i mig 1,800-2,200 kcal per dag.

 

Dricker bara vatten, inget koffein intas.

 

Har mig veterligen inga vitaminbrister/saltbrist eftersom det är salt i smöret (normalsaltat) och att jag saltar maten. Äter tillskott i form av Omega-3 och multivitaminstablett. Har gjort det problemfritt i flera år utan symptomen ovan. "Problemen" ovan kom när jag gått över till LCHF.

 

Synpunkter mottages.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis,, du är i Ketos!  :unsure:  :wacko:

 

Du äter rätt strikt för att vara i omställningsfasen!

 

Om vi säger som så, det tar säkert tre månader till innan du är fullt omställd.

 

Under tiden är kroppen lite kajko, du producerar mer ketonkroppar än du har ketolysensymer till!

 

Men framförallt så saknar du antagligen karnitinensymer så att du kan bränna fett utan att gå via ketos.

 

Dels så tror jag att glukagon går high wild, (glukoneogenes) och samtidigt FFA frigörs rätt frisk de går då till levern och blir ketonkroppar!

 

Förbrukar man inte dessa omvandlas de till acceton och man andas och kissar ut överskottet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis,, du är i Ketos!  :unsure:  :wacko:

 

Du äter rätt strikt för att vara i omställningsfasen!

 

Om vi säger som så, det tar säkert tre månader till innan du är fullt omställd.

 

Under tiden är kroppen lite kajko, du producerar mer ketonkroppar än du har ketolysensymer till!

 

Men framförallt så saknar du antagligen karnitinensymer så att du kan bränna fett utan att gå via ketos.

 

Dels så tror jag att glukagon går high wild, (glukoneogenes) och samtidigt FFA frigörs rätt frisk de går då till levern och blir ketonkroppar!

 

Förbrukar man inte dessa omvandlas de till acceton och man andas och kissar ut överskottet.

 

Tack för svaret. Så för oss som bara förstår svenska, eller norska, så är det ingen fara med andra ord? :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ligger du på över 16 mmol/L i ketoner? Hoppas det är urinprov? Är det blodprov bör du söka läkare omgående. Vad ligger blodsocker på?

 

Som jag skrev så mäter jag med Ketostix. Blodsocker är negativt, ger inget utslag. Har inte, eller är på väg att få, diabetes.

Link to comment
Share on other sites

Karnitinensymer som behövs för att framförallt  föra längre fettsyror över mitokondirernas membran, så att fettoxidationsförmågan kan ökas i främst muskelceller.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karnitin

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karnitin-O-palmitoyltransferas

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Carnitine

 

Jag överlåter med glädje till dig att utveckla det hela.. det är trots allt du som är biokemist!

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju inte jag biokemist utan bara läst att karnitinsystemet behöver en uppreglering i början.

 

Därav drar jag oxå slutsatsen att det tar en tid innan full kapacitet för fettoxidation i muskelceller.. och vad jag läst kan det ta några månader.

Link to comment
Share on other sites

Jo karnitin används för att transportera in långa fettsyror i mitokondrien. Både den vanliga (beta oxidation) fettförbränningen och ketonproduktionen sker i mitokondrierna så tror inte det påverkar vilken väg fettet tar. Lite eller mycket karnitin borde påverka båda på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Nilsmeister

Wow du kör hårt redan från dag ett, 1% kolhydrat, det är lågt, respekt!

 

"Risken" med att köra så hårt direkt istället för att mjukstarta är att omställningsbesvären blir mer framträdande. Det blir ju en chock för kroppen, och det tar sej uttryck därefter.

 

När du kör så hårt så är risken att du kraschar också större vilket leder till ökad risk för att hamna på "karbo-köret" igen, det blir då kontraproduktivt att pressa sej i början.

Sen eftersom du är ny på det här så är du säkert hyperuppmärksam på alla symptomen som omställningen ger.

Alla symptom går över till slut!

 

Ketostix är lika pålitliga som väderrapporter!

 

Pälsen växer tillbaka till vintern, oroa dej inte.

 

Jag skulle tro att dina besvär ger sej om en ca 4-8 veckor. Annars så är en 50/50 kaffe m flöte på morgonen rena alvedonen för ömma ketossjälar.

 

Lycka till vidare!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jo karnitin används för att transportera in långa fettsyror i mitokondrien. Både den vanliga (beta oxidation) fettförbränningen och ketonproduktionen sker i mitokondrierna så tror inte det påverkar vilken väg fettet tar. Lite eller mycket karnitin borde påverka båda på samma sätt.

Nu är det som sagt du som är biokemist och jag bara rapar upp sådant jag läst på nätet.. så jag fortsätter att käfta.. i bästa fall lär jag mig något nytt!?  :wacko:

 

Om jag inte är helt fel underättad så sker den mesta ketosen i levern och näst mest i njuren.. rätt lite om inte nästan obefintligt i muskelceller?

 

Därav min slutsats.. lågt insulin ger hög halt FFA och i kombination med ett ännu icke uppreglerat karnitininsytem leder till att muskelceller fortfarande är rätt mycket glukosberoende.. vilket i sin tur innebär att glukoneogenesen går rätt högt.. vilket leder till ökad ketos i levern främst, dels för att glukoneogenesen slukar vissa intermeditärer och lägger beslag på vissa ensymer.. vilket leder till att fett inte kan brytas ner fullständigt och därför går till ketosis?

 

Och som lök på laxen.. muskelceller har förhållandevis lite ketolysensymer.. så eventuellt överskott av ketonkroppar förbrukas inte där.

 

Detta gäller då i omställningen.. dvs det som en viss kostguru för något år sedan benämnde "fettförgiftning", ingen nämnd, ingen glömd! :ph34r:

 

Upprinnelsen lär man finna i  studier av ketogen diet för epileptiska barn.. det är för övrigt där man finner de flesta sk motargumenten mot LCHF om man är lagd åt det hållet!

 

Dvs de stackars barnen.. och deras stackars föräldrar utsätts för en extrem diet.. och det största problemet är att de saknar rudimentär kunskap i näringslära.. så barnen får den ena biverkningen efter den andra.. de flesta är sk övergångsbesvär.. fast av värsta sorten.. så jag känner med föräldrarna som självklart inte vill se sitt barn lida!

 

Och som vitlök på löken på laxen.. så vid strikt LCHF så strävar man att ligga optimalt på mellan 1,5-3 i blodketoner, ketogen diet för/mot epilepsi.. om läkare har något att säga till om handlar om att ligga på 4 och över!

 

Men från det ena till det tredje.. ketos är naturligt.. betaoxidation i muskelceller oxå.. grejen är fortfarande att det inte alltid är på det viset i befolkningen.. väldigt många ligger högt på glykolys.. oså gör de i 30-50 år innan de får problem med vikt eller annat som de vill åtgärda.. oså startar de en ketogen livsföring.. en del kör all in och får därmed lida en del i början och diverse ensymer, hormoner, signalsubstanser blir helt kajko.. i minst 3-4 veckor!

 

Men.. man kan köra hardcore direkt om man vill.. så länge man inser konsekvenserna.. problemet var/är fortfarande att de flesta inte har ett hum om homeostas och vilken tid det tar för kroppen att ställa om från i huvudsak glykolys till i huvudsak betaoxidation.. främst iomed att de alldrig har hört talas om de orden tidigare! :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Ok, förstår hur du resonerar. Vad man ser i studier är den omvända effekten. Dvs carnitine produktionen går ned efter ett tag på ketogen diet. Muskelcellen bränner ca 50% av energin från fett även om man går på lågfettdiet så det finns hyfsat med carnitine där från start. Finns vissa medicinska undantag, epilepsimedicinering tex. Även tillskott av MCT skulle kunna minska carnitine eftersom behovet minskar då mitokondrierna får fett utan carnitine.

Link to comment
Share on other sites

Resonerar var ordet sa Bull!  :unsure:

 

För något tar en viss tid i början.. ett ökat behov av fler mitokondrier är oxå något som nämnts?

 

"Conclusions: Multiple AED exposure lowers TC, but actual TC deficiency in patients initiating the KD is not common, and TC levels do not appear to predict hypoglycemia or problems achieving ketosis. Mild carnitine depletion may occur early in KD treatment and occasionally TC decreases out of the normal range, without clinical symptoms. TC stabilizes or increases back toward baseline with long-term treatment, and most patients do not require carnitine supplementation."

 

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1528-1157.2001.18001.x/abstract;jsessionid=DE16CAD83392B4678696DD7D038180F8.f03t04

 

Att ketonkroppar stiger radikalt i urin vid en hastig övergång till ketogen diet är sk observationsfakta.. som tycker jag mig de flesta håller med om?

 

Riddarrustningen man bär på i någon månad samt den döda råttan i munnen säger lite samma sak.. frågan ligger väl i vad vi skall skylla på?

 

Karnitinsystemet, ketolysensymer, antalet mitocondrier som krävs vid ökad betaoxidation.. eller helt enkelt rätt mycket FFA som frigörs iomed att insulin sjunker som en sten?

 

Troligtvis samverkar dessa.. och det kan även vara annat?

Link to comment
Share on other sites

Jo det stämmer ganska bra med andra studier jag sett. De som går på epilepsimedicin kan få problem med karnitinbrist.

 

Rent generellt är det tillverkningsdystemet som är segt. De flesta kan använda ketoner omedelbart om de tex äter MCT fett eller får ketoner injicerat.

 

De enzymer som tillverkar ketoner är dock nästan nere på noll hos de flesta sockermissbrukare. Det betyder att cellen behöver öppna upp huvudkontoret och leta fram ritningarna (DNA) för att bygga dessa enzymer.

 

Ketonstickor för urin mäter acetoacetat. Detta är den första ketonen som bildas. Men hjärnans favorit är betahydroxybutyrat. Chip för blodanalys hemma mäter denna. Det sistnämnda steget brukar ta längst tid. Har man inte använt systemet under hela sitt liv tar det ett tag att få igång allt. Ungefär som du legat på soffan i 30 år och inte använt benen. Och så en dag går du för dig att gå ned till gymmet och börja köra tunga marklyft. Det kommer kännas sådär dagen efter. Och det tar några pass för att bli starkare.

 

I båda fallen är det ganska många kemiska steg med tillhörande enzymer och annat som behöver uppreglats innan allt fungerar som det ska. Och man upptäcker fortfarande nya detaljer i ketossystemet. De stora systemen för ketosanpassning finns beskriva i de flesta textböcker i biokemi. Även om boken 50 år gammal innehåller den mer korrekt info om ketos än vad som lärs ut på läkarlinjen idag.

 

Vill man ha den senaste uppdateringen om ketos och biokemi är något skrivet av Jeff Volek en bra källa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...