Jump to content

Kan lchf hjälpa mina psykiska problem?

hobbalot

Recommended Posts

Hej, jag är ny här på forumet och har några frågor,

Jag ska börja med lchf idag för jag vill förbättra min hälsa! , alltså förutom övervikt så lider jag av högt blodtryck, underfunktion

av sköldkörteln, depression samt schitzoaffektiv störning. Vad kan jag vänta mig, kommer mina sjukdomar att bli bättre vilket för mig skulle vara ett önskemål, äter ju dessutom en massa mediciner för allt detta som påverkar mig väldigt negativt.

tacksam för svar

Hej! 

Vad jag har sett så finns det teorier både om att det skulle kunna hjälpa, och att det inte skulle hjälpa. Jag känner inte till att det bedrivits någon forskning på om lchf kan påverka schizoaffektiv störning, och känner ingen som äter LCHF och har det. Däremot vet jag flera som upplever att de fått minskad ångest och minskad eller försvunnen depression på LCHF. Högt blodtryck och övervikt brukar också ordna till sig med LCHF. 

Jag tänker att det är en storvinst i välmående att gå ner i vikt och få ett bättre blodtryck, så redan de delarna skulle kanske göra att du känner att tillvaron blir markant bättre. Om det andra blir bättre är nog bara att vänta och se. 

Lycka till!

• Like 4

Många av dina problem kan säkert ha en metabol koppling och att äta en bra kost med mindre spannmål och mer läkande fetter är nog bland det bästa du kan göra för din hälsa

Som du säkert läst blir det en del omställningsproblem för en hel del "nybörjare"

Därför tycker jag du ska göra en gradvis och lugn omställning under några veckor så du slipper eventuella extra besvär ovanpå de du redan har

Börja med att ta bort vete och öka på fettmängden som steg ett och gå sen vidare med att rensa ut andra "skräpkolhydrater" när kroppen accepterar det nya bränslet bra

Ovanjordgrönsaker kan du äta fritt av

Dom ger dig de fibrer och vitaminer du behöver

• Like 6

Om du vill läsa en toppenbok om mat, mage och psykisk ohälsa ska du läsa Natasha Campbell McBride boken Gut and psychology syndrome. http://www.bokus.com/bok/9780954852023/gut-and-psychology-syndrome/

Hon menar att mycket av psykiskt ohälsa har sitt ursprung i hur mag tarm systemet mår och fungerar. Hon anser att man blir frisk genom att återställa sin mag tarm funktion och framförallt sin bakterieflora. Lågkolhydrat kost, kött och fisk och bra Mättat fett. Och mjölksyradmat typ surkål och surströmming, hemmagjord kefir.

Alltså väldigt mycket lchf.

Lägg till bakterietabletter, probiotika, finns i hälsokosten. Inte billigt men nödvändigt. Köp en burk med många olika stammar och många bakterier av varje. Köp flera burkar men av olika märken och blanda, olika tillverkare använder olika sorters bakterier, om du blandar bra får du en stor variation. Ta 1 tablett om dagen första veckan om det känns bra öka till 2 nästa vecka. Var tredje dag kan du Bryta isär en tablett och röra ut innehållet i ljummet vatten eller yoghurt och skeda i dig, då städar bakterierna svalget och magmunnen också från dåliga bakterier, det kan svida lite i svalget om det gör det kan du vänta tills svidet försvunnit innan du bryter en ny tablett och skedar. Efter 2 veckor kan du testa att dricka kallt vatten med potatismjöl, ta lite i början typ en halv tesked potatismjöl om dagen och svep, det ger näring till bakterierna som du vill ha kvar utan att ge någon blodsockerhöjning trots att det är potatismjöl. Öka sedan till en tesked om dagen osv så länge det känns bra. Man kan få stopp i tarmen av mjölet men det går över bara man tar det lungt.

I boken Magstarkt skriver Martina Johansson bla följande:

Inflammation i tarmen är särskilt associerat med autoimmuna sjukdomar och allergier, men krassa fakta verkar också peka på att hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, cancer och neorologiska tillstånd har sin början i en tarmflora som är ur balans (sid 52)

Några av de främsta orsakerna till en läckande tarm beror framför allt en långvarig immunologisk stress, men kan även orsakas av en hög alkoholkonsumtion eller felaktig kosthållning (sid 53)

När det gäller mat så är det framför allt icke-nedbrutna proteiner, polypeptider, som skapar problem. Gluten från vete och kasein från mjölkprodukter spelar här en stor roll då de har en förmåga att skapa inflammatoriska reaktioner i kroppen (sid 53)

Om det nu av olika orsaker uppstår ett läckage i tarmslemhinnan tränger osmält mat igenom, men även parasiter och andra skadliga partiklar som absolut inte hör hemma i blod- och lymfsystemet (sid 53).

De främmande ämnena är lika de kroppsegna, immunförsvaret blir förvirrat och attackerar sig själv (sid 55)

Enligt Martina Johansson finns det ett test som avslöjar om tarmen läcker. Man dricker en lösning av två sockerarter mannitol och laktulos. Påträffas laktolus i urinen har den läckt ut från tarmen. Det är i dag inget standardtest, men det förekommer att kliniker tillhandahåller det (sid 59)

På sidan 146-147 finns ett självskattningstest där man själv kan bedöma graden av inflammation i kroppen genom att poängsätta vissa symptom, t ex huvudvärk, sömnlöshet, påsar under ögonen, håravfall, koncentrationsproblem, depression och diarré. 

Jag tycker det är intressant att hon pekar ut kasein som en så markant inflammationsdrivande faktor. Gluten, socker och stärkelse nämns betydligt oftare. Att mjölk skulle ge upphov till inflammationer i kroppen nämns i allmänhet i lite mer svepande ordalag. 

• 3 months later...

Hej,

det har nu gått några kämpiga månader på min lchf resa. Kan bara berätta att vikten har gått ner om än inte så mycket och nu har den stått still en tid men det viktigaste för mig är att jag mår bättre, jag har sluppit min blodtrycks medicin helt o hållet vilket jag ännu har svårt att tro men det är sant!! Sköldkörtelmedicinen är halverad den också!

Angående mitt psykiska välbefinnande så vet jag inte riktigt om det skett nån förändring men redan de förändringar som skett gör att jag mår bättre.

Håller mig för tillfället under 30g kolhydrater i dagen, fettet är den svårare biten, alltså svårast att få i sig tillräckligt och angående proteinet så brukar det bli för mycket, tänkte att det kanske är anledningen till min avstannade viktnedgång!?

Sen kämpar jag ju ännu med mediciner som har viktökning som biverkning så allt känns lite rörigt.

• Like 3

Vad roligt att höra från dig! Och vad häftigt att du kunnat minska en del medicinering! Jag förstår verkligen att det känns bra!

Angående vikten och din fett/proteinfundering så kan det förstås vara så att viktnedgången skulle komma igång mer om du fick upp fettet en del och fick ner proteinet men samtidigt tänker jag att din kropp har ju så mycket att jobba med och behöver läka på flera olika sätt så kanske att du helt enkelt ska köra på som du gör nu och låta kroppen fortsätta reparera sig i den takt den gör? Eftersom du mår bättre och redan kunnat slippa blodtrycksmedicin helt och sköldkörteln också verkar bättre så funkar ju uppenbarligen kosten så som du håller den nu för att göra kroppen gladare, och det är ju huvudsaken :) Dessutom, att gå ner aldrig så lite i vikt samtidigt som man äter mediciner som ger viktuppgång, det är en stor framgång tycker jag! (under förutsättning att det är ner i vikt man ska, förstås).

Jag håller tummarna för att det fortsätter gå bra för dig och att du så småningom får må bättre även psykiskt. 

Kram och pepp!

• Like 1

Vad jag förstår kan det vara så att viktnedgången kan komma i olika perioder. Mycket spelar roll, stress bl a. Jag tycker det är bra att se LCHF-kosten som en livstil, alltså att tar man sikte lite mer långsiktigt. För mig har det inneburit mindre stress. Lycka till i fortsättningen!

• Like 1