Jump to content

Olika kokosoljor

EvaLeva

Recommended Posts

Hej, hur är det med olika kokosoljor? Köper lite olika märken (alltid ekologisk) och använder både den som smakar kokos och (oftast) den smakfria; jag gillar helt enkelt inte kokossmaken i alla sammanhang. Men hur är det; den smakfria måste ju vara behandlad på ett eller annat sätt, är den ändå lika full med allt det nyttiga? Står på en del förpackningar "raffinerad" och det låter ju för en outbildad på området illa! Nån som vet? Med andra ord, smakfri kokosolja ok eller inte?

• Like 1

Om jag förstått det rätt, raffineras vissa kokosoljor genom att man helt enkelt hettar upp dem. Vet inte exakt hur det går till, men kokossmaken ska då tydligen ånga bort, eller något ditåt. Då får man en tämligen smakfri kokosolja, som fortfarande är ett bra fett, utmärkt till exempelvis stekning. Det innehåller däremot inte lika mycket nyttigheter som extra virgin kokosolja. Men om du steker med extra virgin, så förstör även det en del näringsämnen. Sen är det också skillnad på om oljan pressats från färska eller torkade kokosnötter, färska ska ge både mer smak och bättre näringsvärde, om jag förstått rätt. Rätta mig gärna, någon som kan bättre, om jag fått något fel... 

Mnja! :huh:

Man kan ogilla den masstillverkade kokosoljan av flera skäl

Den är ofta tillverkad av Unilever som ju gör en massa annan skitmat

Den är tillverkad med i princip samma metoder som skräpmargariner är

...men

Den består till 100% av mättade fetter som är stabila och knappast förändras kemiskt  av upphettning och omestring

Den innehåller (nästan) inget fleromättat fett som sönderfaller till andra dåliga ämnen

Laurinsyra kaprylsyra och övriga mct-fetter lär gå genom processen tämligen opåverkade

Den innehåller inga transfetter

Den är oerhört mycket billigare och ska man ändå hetta upp oljan så vinner man inget med att använda en svindyr kallpressad olja eftersom slutresultatet i pannan lär bli samma sak ^_^

• Like 2

Om det står att fettet är "härdat", "mättat" eller "hydrogenerat" så har det genomgått samma process som margarin. Det är en kemiskt process, mer än bara upphettning. Vissa kokosfetter gör det. Det är ca 6-7% omättat fett som då blir mättat. I bästa fall, det kan också konvertera till andra omättade fetter som transfett.

• Like 1

• 10 months later...

Jag har skickat frågan till Renee Voltaire som säljer båda sorterna kokosolja 

Jag ställde frågan om kvalité på koksoljorna direkt till leverantören, svaret var att de finaste nyttigheterna försvinner i den smakfria oljan. 

Jag ställde samma fråga till Renee Voltaire som saluför båda varianterna och fick följande svar:

Nu till frågan om oljan. Vi har inte gjort några tester på just vår olja och jag har aldrig hittat någon information om hur antioxidanter bevaras i oljorna. Däremot har jag sett tester på oljornas kvalitet och det skillnaden är inte jättestor, se nedan. Halten av Lauric acid (laurinsyra) är den som de flesta vill åt och menar är det viktigaste fettet i kokosoljan.

Namn            % Virgin Kokosolja      % Neutral Kokosolja
Caprylic acid           4-10            2-16
Capric acid             4-8             3-10
Lauric acid             45-56           40-58
Myristic acid           16-21           12-22
Palmitic acid           7,5-10,2                4-12
Stearic acid            2-4             1-4
Oleic acid              4,5-10          3-12
Linoleic acid           0,7-2,5         1-4

Det verkar med andra ord som om oljan inte försämras så mycket vid deodoriseringen.

• Like 1