Mats Lindberg Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Sorry! fel i rubriken. Påverkar blodsockret ska det vara, hittar inget sätt att ändra i efterhand . "The researchers concluded that GI, protein, and fat can drastically affect glucose concentrations in individuals with type 1 diabetes. The effect on three hour postprandial glucose concentrations with the addition of 35 g of fat and 40 g of protein to a meal is equivalent to that resulting from the consumption of 20 g of carbohydrates without insulin. The addition of 50 g of fat to a meal can increase insulin requirements for by greater than two fold. This shows us that in order to optimize postprandial glucose control, prandial insulin doses need to be adjusted based on the complete meal composition rather than just the carbohydrate content. The research also showed that prandial insulin taken fifteen to twenty minutes before meals was more effective than doses taken immediately before or after a meal." http://www.diabetesincontrol.com/articles/53-diabetes-news/18015-are-postprandial-levels-in-t1-patients-impacted-by-more-than-carbohydrates#unused Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bim Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 T.o.m på den tiden jag träffade en dietist regelbundet så fick man lära sig att fett gjorde att det krävdes mer insulin. Och det stämmer ju, till viss del.. Vad jag har kommit fram till själv är att en måltid på fett och protein kräver ytterst lite insulin. En måltid rik på kolhydrater men med väldigt lite fett kräver en hel del insulin men ger ändå en topp som går att värja sig mot. En måltid rik på kolhydrater och fett ger den där långa utdragna blodsockerhöjningen som är skitsvår att hantera som diabetiker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Sorry! fel i rubriken. Påverkar blodsockret ska det vara, hittar inget sätt att ändra i efterhand . Ändrat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Väldigt mystiskt resultat vad gäller fett. Attt proteiner kan ge upphov till stora insulinpåslag bland friska är välkänt sedan tidigare och inte så konstigt eftersom överskott av protein i maten till 30-60 % kan omvandlas till glukos. Men att fett som har ett insulinindex (hos friska) nära noll skulle ge upphov till ett fördubblat behov av insulin hos diabetiker typ 1 verkar väldigt mysko. Antar att studien genomförts med högkolhydratkost. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted May 31, 2015 Author Share Posted May 31, 2015 Det må verka mystiskt men stämmer faktiskt helt med min egen erfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Jag kan tänka mig flera förklaringar: 1. Fettsyran palmitinsyra ger fysiologiskt (och tillfälligt) insulinresistens. Om man äter både fett (särskilt mättat) och kolhydrater samtidigt så krävs därför mer insulin än om man bara äter kolhydrater. Detta är en i grunden sund reaktion hos kroppen som handlar om att musklerna inte ska bränna av all glukos utan spara den till hjärnan, de röda blodkropparna, hjärtat osv, dvs de organ som inte klarar sig utan glukos. I en situation med konstant överdriven matkonsumtion kan detta dock leda till högt blodsocker och hyperinsulinemi. 2. Vissa fettsyror stimulerar glukagonutsöndring, vilket i sin tur gör att levern släpper ut glukos. Den ökade glukosen måste sedan mötas med insulin. Tidskalan för denna effekt är långsam - 2-3 dygn. Källa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16802400 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Cirka 10% av energin från fett ska komma från att glyceroldelarna byggs om till glukos. När detta glukos når blodbanan antar jag att det triggar en insulinrespons (alternativt kräver insulininjektion) precis som vilket glukos som helst. Eller? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Har inte hunnit läsa studien än men tror inte det är glycerol delen av fett som orsakar insulinpåslag även om den kan ombildas till glukos. Väldigt lite, 5-20% beroende på fettsyra Däremot påverkar olika fettsyror blodgukos vilket borde påverka insulin. Vissa fetter sänker och vissa höjer glukos. Verkar som en del omättade fetter höjer glukos. Sannolikt pga av att cellen behöver ökat antioxidant försvar för de omättade fetterna. Studier på människor är dock en bristvara men har skissat på en studie för att klargöra sambandet mellan olika typer av fett och blodglukos. Kommer återkomma till ämnet eftersom vi behöver frivilliga försökskaniner :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted May 31, 2015 Author Share Posted May 31, 2015 Det intressanta för mig är den fördröjningseffekt på blodsockret som man registrerat. För egen del ser jag genast två situationer jag hamnar i med viss regelbundenhet: Det är svårare att häva en hypoglykemi efter en kolhydratreducerad, relativt fet måltid. När väl effekten kommer har jag ofta överkonsumerat socker och får rekyleffekter i form av högt blodsocker. Efter en något mer liberal kvällsmåltid (exvis Entrcote med bea och en del stekpotatis). håller sig blodsockret stabilt lågt under flera timmar, men jag vaknar ofta med mycket högt blodsocker (15-20 mmol/l) dagen efter. För dem som ständigt håller kolhydratinnehållet är antagligen detta inget större problem, det är inte fettet eller proteinet i sig som dramatiskt höjer blodsockret. Men här kan väl nästan ana problemet med snabbmatskulturen, även för "friska". Förlängd glukosbelastning, långvarigt högt insulinpåslag. Det är troligen sundare att i så fall äta mer "asiatiskt", vilket borde ge kortare och mer hanterliga insulinpåslag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Högt blodsocker när man vaknar kan i och för sig bero på sömnapne. Syrebrist leder till laktat som ger utsöndring av glukos från levern. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted June 1, 2015 Author Share Posted June 1, 2015 Så du menar att jag bara skulle få sömnapne när jag ätit viss typ av mat? Mycket långsökt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Jag är mer inne på att det är typiskt typ 1 och i viss mån typ2 med störd bukspottkörtel! Dvs vi med fungerande bukspottkörtel pulsar ut insulin för lite allt möjligt och olika kombinationer, medans de som får sitt insulin via spruta/pump inte har den exakta regleringen. Och då skall man se hur kroppen hanterar ett högre blodsocker, den stänger ner glycogenolys, glukoneogenes, fettoxidation och stimulerar lipogenes dels i levern men framförallt i fettväven. Dvs fett och kolisar konkurerar om plats i cellerna.. vi har en väldigt begränsad förmåga att lagra glukos.. så det handlar rätt mycket om att förbränna överskott av glukos. Och då kan du inte bränna fett samtidigt. Såå.. blodsocker regleringen handlar rätt mycket om att stimulera fettlagring.. och om insulinet inte räcker till för detta så lär FFA fortfarande pocka på plats i cellerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Så du menar att jag bara skulle få sömnapne när jag ätit viss typ av mat? Mycket långsökt! Ja, lite långsökt är det. Men vet att de som har det säger de märker hur mycket de snarkar beroende på vad de äter på kvällen. "Tung" mat är inget bra utan det måste vara något "lätt" på kvällen. Och diabetes, några extra kilo och sömnapne kommer ofta i samma paket så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts