StinasKompis Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Jag har förstått att kokosolja har bra stekegenskaper och att man inte längre behöver vara rädd för mättat fett. Men jag steker hellre i smör och har inga problem med att äta mig mätt på "riktig mat" och att få den fördelning av makronutrienterna som jag önskar (liberal lågkolhydratskost). Så min fråga är: finns det ändå skäl att försöka klämma ner en viss mängd kokosolja regelbundet? Isåfall, vad är skälen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Antibakteriellt, antiinflammatoriskt. Vad jag förstår har kokosoljan också annan struktur och metaboliseras bättre i kroppen, alltså ger snabb tillgång till energin och blir lättare ketoner. Jag steker också helst i smör, utom bacon och ägg faktiskt. Det blir så gott! Jag äter typ en matsked kokosolja om dagen som en del i min liberala lchf/paleo-kost, i min bulletproof-kaffe på morgonen. Det är också nåt som jag tycker är så gott så det vill jag ha varje dag. En oväntad effekt av det är att jag inte är så kaffeberoende längre. Förr var stora mängder kaffe min krycka på morgonen/förmiddagen. Nu är det nåt HELT annat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Det finns speciella fettsyror i kokosolja som är väldigt bra Främst Laurinsyran som har fantastiska egenskaper tex att ta kål på virus bakterier och svamp som skadar kroppen Ca hälften av det mättade fettet i oljan består av mct-fetter som kan spjälkas utan galla och är snabb energi till hjärnan och musklerna Mct hjälper kroppen att bilda ketoner och har visat sig fungera vid en rad sjukdomar som tex demens och epilepsi 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Lite vid sidan av frågeställningen men. Jag har under mina tre år som lågkolhydratkostare utvecklat mitt fokus mot två spår, näringsrik kost och närodlat. Kanske håller inte idén med att värna miljön genom att äta närodlat men i många fall leder det mig ändå till att jag kan ha mer koll på hur den mat jag äter behandlats innan jag köper den. Vad vet vi om den ekologiska kokosolja vi importerar? Själv köper jag hellre eko smör från Sverige än kokosolja som fraktats över världen. Kan vi fortsätta så i framtiden, att importera stor del av det vi äter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Jätteintressant frågeställning, Angelico, och det är verkligen nåt jag funderar över väldigt ofta. Det är väl en avvägning alla får göra. Jag har bestämt att jag köper ekologisk kokosolja från Malaysia - ett par burkar varje år. Sen köper jag inte t ex kokosmjölk, sötpotatis och andra saker som är paleo utan försöker hitta alternativ som är producerade i Sverige. Och importerad frukt äter jag knappt alls längre, och inte heller vitlök importerad från Kina. Jag försöker göra medvetna val så långt det går. Kaffe och nötter vill jag dock inte vara utan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Kaffet roiboste och nötter samt peppar är svårt att vara utan tycker jag. Viktigast är väl att dra ner där man kan och hitta en hållbar lösning. På vintern tex brukar jag mest äta grönkål och andra kålsorter som är närodlade och även svenska rotfrukter. Har alltid undrat hur veganer tänker om detta. Om man ska äta vegansk kost utan att köpa mycket importerade produkter från andra världsdelar, vad ska man då äta? Går det ens? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Här lite info om kokosolja: http://matkarlek.nu/darfor-ar-kokos-sa-nyttigt/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Kaffet roiboste och nötter samt peppar är svårt att vara utan tycker jag. Viktigast är väl att dra ner där man kan och hitta en hållbar lösning. På vintern tex brukar jag mest äta grönkål och andra kålsorter som är närodlade och även svenska rotfrukter. Har alltid undrat hur veganer tänker om detta. Om man ska äta vegansk kost utan att köpa mycket importerade produkter från andra världsdelar, vad ska man då äta? Går det ens? Precis, undrar också hur veganer kan ta den aspekten. Jag funderade mkt på det när jag tänkte att det vore bäst med vegansk kost men kom fram till att ekvationen inte fungerar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Enligt Bruce Fife som skrivit boken Stoppa Alzheimer Nu! behöver hjärnan kokosoljans laurinsyra, två till fem matskedar kokosolja per dag rekommenderas. Efter att ha läst hans bok tar jag dagligen två skedar kokosolja. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts