Jump to content

D3

Ninni48
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit Pure Pharmas D3-vitamin  2 tabletter dagligen, Efter artiklarna i media är jag nu frågande till om jag kanske bara ska ta en tablett dagligen eftersom nivåer på över 100 mikrogram/dag kan vara hälsofarliga och mina 2 tabletter ger ju mig 125 mikrogram/dag.

Tacksam för råd

Vänligen LCHFNinni

Tro inte på allt trams som skrivs i media av okunniga "journalister". 125 mikrogram motsvarar 5000 IE och är definitivt inte hälsofarligt. 

Saxat från http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Förslag på lagom dos vid solbrist:

Ibland skrivs mängden i mikrogram (µg). 1 µg D-vitamin = 40 E.
2 000 E motsvarar alltså 50 µg.

Vilken dos är bäst för dig? Förslag: Om du är en stor man, ta 4 000 – 5 000 E dagligen. Om du är en liten kvinna så lär 2 000 E räcka långt, men 4 000 E skadar inte.

Tack för ditt svar! Jag har ju följt "Kostdoktorns" sida länge och även läst ovanstående inlägg som du har hämtat därifrån, men det skrevs ju långt innan dessa varningar från media kom och det skulle ju därför vara bra att veta om "Doc" fortfarande tycker det är ok.

100 mikrogram ger knappast överdosering, det är överdriven försiktighet eller så är den som sade det dåligt uppdaterad på forskningsområdet. Upp till 250 mikrogram/dag dvs 10 000 enheter bör vara med marginal säkert.

Själv brukar jag ändå föreslå testning av D-vitamin i blodet om man under lång tid tar över 125 mikrogram dvs över 5 000 enheter dagligen.

Hej!

Jag har ätit Pure Pharmas D3-vitamin  2 tabletter dagligen, Efter artiklarna i media är jag nu frågande till om jag kanske bara ska ta en tablett dagligen eftersom nivåer på över 100 mikrogram/dag kan vara hälsofarliga och mina 2 tabletter ger ju mig 125 mikrogram/dag.

Tacksam för råd

Vänligen LCHFNinni

Jag har hört att kroppen reglerar själv så att man inte får för hög D vitamin koncentration i kroppen, Men det kanske bara är en myt då.