Petra183 Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Jag skrev delar av den här texten som ett trådsvar, men eftersom jag tycker ämnet är så intressant så skapar jag en egen tråd om det. Material är hämtat från Martina Johanssons bok Magstarkt. Det finns gott om information om att gluten skapar läckande tarm och ger upphov till låggradiga inflammationer (googla på t ex gluten, läckande tarm). Att mjölk skulle ge upphov till läckande tarm och vara inflammationsdrivande nämns i mer svepande ordalag hps t ex Sanna Ehdin. Martina hävdar att kasein, dvs mjölkprotein, ger upphov till läckande tarm. Tankar kring det? Stämmer hennes teorier? Kan man läka tarmen och äta mejeriprodukter någon gång i framtiden eller handlar det om en livslång intolerans? Hur läker man tarmen och tätar den så den slutar läcka? Under hur lång tid måste man avstå kasein? Jag har en del tecken på låggradig inflammation enligt schemat i hennes bok och hennes tankar kring att kasein orsakar. läckande tarm. Därför funderar jag på om det kan vara relevant att testa mejerifritt en tid. Tyvärr är jag ytterst förtjust i mejerivaror. En del går att rensa bort utan allt för stor uppoffring, men jag har svårt att undvara mejerisåserna. Det ursprungliga trådsvaret, med hänvisningar till Martinas bok: I boken Magstarkt skriver Martina Johansson bla följande: Inflammation i tarmen är särskilt associerat med autoimmuna sjukdomar och allergier, men krassa fakta verkar också peka på att hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, cancer och neorologiska tillstånd har sin början i en tarmflora som är ur balans (sid 52) Några av de främsta orsakerna till en läckande tarm beror framför allt en långvarig immunologisk stress, men kan även orsakas av en hög alkoholkonsumtion eller felaktig kosthållning (sid 53) När det gäller mat så är det framför allt icke-nedbrutna proteiner, polypeptider, som skapar problem. Gluten från vete och kasein från mjölkprodukter spelar här en stor roll då de har en förmåga att skapa inflammatoriska reaktioner i kroppen (sid 53) Jag skrev den här texten som ett trådsvar, men eftersom jag tycker ämnet är så intressant så skapar jag en egen tråd om det. Om det nu av olika orsaker uppstår ett läckage i tarmslemhinnan tränger osmält mat igenom, men även parasiter och andra skadliga partiklar som absolut inte hör hemma i blod- och lymfsystemet (sid 53). De främmande ämnena är lika de kroppsegna, immunförsvaret blir förvirrat och attackerar sig själv (sid 55) Enligt Martina Johansson finns det ett test som avslöjar om tarmen läcker. Man dricker en lösning av två sockerarter mannitol och laktulos. Påträffas laktolus i urinen har den läckt ut från tarmen. Det är i dag inget standardtest, men det förekommer att kliniker tillhandahåller det (sid 59) På sidan 146-147 finns ett självskattningstest där man själv kan bedöma graden av inflammation i kroppen genom att poängsätta vissa symptom, t ex huvudvärk, sömnlöshet, påsar under ögonen, håravfall, koncentrationsproblem, depression och diarré. Jag tycker det är intressant att hon pekar ut kasein som en så markant inflammationsdrivande faktor. Gluten, socker och stärkelse nämns betydligt oftare. Att mjölk skulle ge upphov till inflammationer i kroppen nämns i allmänhet i lite mer svepande ordalag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Några länkar och tankar. Jag tycker ämnet är intressant, speciellt frågan om A1-kor och A2-kor. https://keithwoodford.wordpress.com/2014/04/02/human-health-implications-of-a1-versus-a2-beta-casein-theory-and-current-evidence/ http://en.wikipedia.org/wiki/A2_milk http://www.snowvillecreamery.com/a1-and-a2-beta-casein-in-cow-milk.html http://www.amazon.com/Devil-Milk-Illness-Health-Politics/dp/1603581022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Min dotter som är 17 år har under våren utvecklat en gräslig klåda, till slut med sömnlösa nätter som följd. Hon hade konstaterad mjölkproteinallergi som liten, vilket senare "växte bort". Efter ett läkarbesök med diverse allergiprovtagning, antihistaminer och kortisonkur på 3 dagar så mildrades klådan något. För en och en halv vecka sedan plockade vi helt bort mejerierna, och klådan försvann i princip, hon är piggare, gladare och har mer energi Döm om min förvåning när vi för några dagar sedan fick veta att hon är pollen och gräsallergiker, medan mjölkproteinallergiprovet inte visar på antikroppar. Men jag tänker som så att allergiprover ibland visar falskt, trots allergi och att hennes allergi mot pollen och gräs kanske har utvecklats av att tarmen hela tiden utsätts för just mejerier. Jag vet inte men på något sätt känns det logiskt för mig . . . Vi kör nu på med mejerifritt och ser vart det hela tar vägen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Min dotter som är 17 år har under våren utvecklat en gräslig klåda, till slut med sömnlösa nätter som följd. Hon hade konstaterad mjölkproteinallergi som liten, vilket senare "växte bort". Efter ett läkarbesök med diverse allergiprovtagning, antihistaminer och kortisonkur på 3 dagar så mildrades klådan något. För en och en halv vecka sedan plockade vi helt bort mejerierna, och klådan försvann i princip, hon är piggare, gladare och har mer energi Döm om min förvåning när vi för några dagar sedan fick veta att hon är pollen och gräsallergiker, medan mjölkproteinallergiprovet inte visar på antikroppar. Men jag tänker som så att allergiprover ibland visar falskt, trots allergi och att hennes allergi mot pollen och gräs kanske har utvecklats av att tarmen hela tiden utsätts för just mejerier. Jag vet inte men på något sätt känns det logiskt för mig . . . Vi kör nu på med mejerifritt och ser vart det hela tar vägen. Klåda i allmänhet eller i synnerhet i vissa situationer? Min ena son får nässelutslag och klåda så fort han blir varm. Vi har uteslutit gluten i några veckor och kommit en bit på väg, och nästa steg jag planerar är att utesluta mjölkprodukter. Tänkte dock låta det gå ytterligare några veckor innan vi gör det, så att vi inte börjar mixtra med för mycket på en gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Klåda i allmänhet eller i synnerhet i vissa situationer? Min ena son får nässelutslag och klåda så fort han blir varm. Vi har uteslutit gluten i några veckor och kommit en bit på väg, och nästa steg jag planerar är att utesluta mjölkprodukter. Tänkte dock låta det gå ytterligare några veckor innan vi gör det, så att vi inte börjar mixtra med för mycket på en gång. Klåda i allmänhet, hela tiden utan några synliga symtom på huden, kanske en mycket diffus rodnad ibland på armar och ben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Klåda i allmänhet, hela tiden utan några synliga symtom på huden, kanske en mycket diffus rodnad ibland på armar och ben Jobbigt. Hoppas verkligen det blir fortsatt bra utan mejerier, klåda kan driva en till vansinne! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Intressant, jag får samma symptom syster. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 31, 2015 Author Share Posted May 31, 2015 Det blir mejerifritt ett tag framöver. Ska bara äta ur kylskåpet först. Känns dumt att slänga mat. Hur är det med fetaost, inte fuskfeta gjord av komjölk, utan den riktiga som är gjord av get- och eller fårmjölk? Innehåller den samma kasein som komjölk eller kan man äta den? Kan utslagen som nämnts i tråden vara någon form av histaminreaktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Jag tål komjölkprodukter dåligt. Känner mig svullen, trött, grinig och allmänt inte bra om jag äter/dricker för mycket. Smör och crème fraîche tål jag och get- och fårmjölksprodukter, men jag tror det är individuellt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Ajdå. Dricker närmare litern mjölk om dagen och ibland ett halvt kilo kvarg på det... Mår finemang och får inga problem med magen men kanske borde jag dra ned liiite på mejerierna i alla fall, bara för att vara på den säkra sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Det finns en befarad koppling mellan mejeri/mjölk och prostatacancer och kanske även bröstcancer. Artikel i SVD: http://www.svd.se/mjolk-mojlig-orsak-till-prostatacancer_6716791 Jag tror man ska undvika mejeri så långt det bara går, med undantag av smör, men man kan göra gee av smör och då blir man av med det vita kletet som man tror innehåller de farliga ämnena. Det är svårt att vara utan ost ... Ajdå. Dricker närmare litern mjölk om dagen och ibland ett halvt kilo kvarg på det... Mår finemang och får inga problem med magen men kanske borde jag dra ned liiite på mejerierna i alla fall, bara för att vara på den säkra sidan. Att dricka en liter mjölk om dagen innebär att du får i dig mycket socker och kvargen gör kroppen glukos av - ännu mer socker. Dessutom får du i dig mycket vassle av båda som hos många får insulinet att stiga med upp till 6x vad sockermängden i produkten ger. Jag tycker du borde dra ner myyycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Jag har aldrig sett några riktiga studier på komjölksbaserade livsmedel om farlighet. Därmed inte sagt att de inte finns. Det finns studier som visar att de som använder feta mejerier löper mindre risk att bli feta. De löper också mindre risk att utveckla diabetes. Varför, svarar inte studierna på. Mina barn när de var små, kräktes alltid en gång på natten om de drack mjölk under dagen om de var sjuka. När de var friska så gick det bra igen. Troligen p g a påverkan på tarmen. Personligen tror jag att mjölk är bättre än juice och läsk men sämre än vatten. Kanske man inte mår sitt allra bästa när man intar mejerivaror, kanske med undantag för ghee. Men om jag är överkänslig mot något oavsett vad så låter jag helst bli det om det inte är det enda som står mellan mig och döden eller är vansinnigt gott. Jag använder själv en skvätt ohomogeniserad ekologisk mjölk i mitt kaffe. Jag har grädde och/eller creme fraische i såser. Bakar matbröd med kesella o s v, men jag dricker aldrig ren mjölk. Jag undviken cerealer men äter någon gång i kvartalet ett par skivor Finn Crisp. Jag upplever inget obehag av det men tror inte att det är särskilt nyttigt. Alla borde testa sig fram och göra ett eget protokoll för vad som är bästa maten för sig. Jag försöker att äta så ren mat som möjligt och använda så oprocessade, giftfria matvaror jag kan få tag i. Som sockerberoende är jag redan så begränsad i vad jag klarar att äta, att jag inte 24/7/365 klarar, att hålla mig till vad som är allra mest optimalt. Jag skulle ha svårt att avstå mejerivaror helt. Ibland (rätt sällan) slinker det även ner vanligt bröd, mörk choklad, steviasötad lakrids, lightläsk som jag då intar för att det bryter upp vardagen. Baserat på vad som inte triggar sockertrollet. Jag tycker inte om vin, annars skulle jag säkert kunna dricka något glas också men... nej, äckligt. OM det har blivit lite mycket sådant en period brukar jag ta någon fastedag eller några dagar med 22/2 fasta så rätar det till sig igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted March 20 Share Posted March 20 Hej det är såhär att gluten bidrar till läckande tarm och mjölkprotein åker ut i blodomloppet och skapar inflammation. Men aldrig hört att mjölkprotein skulle skapa läckande tarm. Har glutenintolerans och mjölkprotein allergi. När tarmen läkt efter 6 mån till 1 år tål jag mejerier igen. Men mjölk är inget jag dricker dom är fylld med kvinnliga hormoner östrogen, antibiotika å massa annat skit i mjölken som är enbart för kossan kalv. Vi är det enda däggdjur i världen som dricker mjölk i vuxen ålder. Vi är förvuxna bäbisar som måste ha mjölk hela livet speciellt från andra djur. Det är ju sjukt. Såhär står det om mjölkprotein Mjölkprotein Den tredje, och kanske viktigaste delen för oss som arbetar med kost och hälsa, är mjölkprotein. Mjölkprotein har visat sig kunna läcka ut i blodomloppet vid läckande tarm och därmed trigga immunförsvaret vid t ex autoimmun sjukdom, allergier och kronisk inflammation. Det har uppstått en korsreaktion som inte försvinner förrän man plockar bort alla mjölkprodukter som innehåller animaliska proteiner. Det gäller såväl mjölk som vanlig ost, parmensan, mögelost, brie, yoghurt, fil, kvarg som ost från får, get och buffel – fetaost, pecorino, chèvre, mozzarella. Byter man mot dessa mot produkter på t ex kokosmjölk, mandelmjölk eller glutenfri havremjölk så upphör korsreaktionen omgående. Det är därför som många upplever att tillfrisknandet ”lossnar” när man skippar mejeriprodukter helt och inte bara går över till laktosfritt. Bröstmjölk är ganska fattig på mjölkprotein, den innehåller ca 2 % protein varav vassle som sagt är 80% av detta. Komjölk däremot innehåller dubbelt så mycket protein, runt 4 %. Där är det kasein som dominerar. Källa: www.swedishpaleo.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwy Posted March 20 Share Posted March 20 12 timmar sedan, Alexander Lindquist sade: Vi är det enda däggdjur i världen som dricker mjölk i vuxen ålder. Det stämmer kanske inte. https://traningslara.se/djur-som-dricker-mjolk-fran-andra-djur/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 25 Share Posted March 25 On 2023-03-20 at 07:49, Alexander Lindquist sade: Vi är det enda däggdjur i världen som dricker mjölk i vuxen ålder. Tjuren vi lånade i somras, passade på att snutta lite på kon. Svensk mjölk innehåller inte antibiotika. Om kon blir sjuk och får antibiotika, måste hon stå i karantän en tid tills antibiotikan har gått ur kroppen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annki89 Posted March 25 Share Posted March 25 Dessutom så testas all mjölk från tankbilen innan den kommer in till mejeriet. Om det finns spår av antibiotika så kommer all mjölk i den tankbilen kasseras. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 26 Share Posted March 26 Visst kan tillväxthormoner i mjölk ställa till det, precis som de olika typerna av protein stormjölkande moderna kor kontra lantraserna producerar men den största fienden för tarmen är nog homogeniseringen; när man slår sönder fettpartiklarna tar kaseinet sig lättare igenom tarmslemhinnan och då kan kaseinet komma in i kroppen. Skapar bl a inflammation (kroppens försvar mot allt). Likaså dödar pastöriseringen alla baciller, även de snälla och de som tillsätts i tex fil är få arter, en filbunke från opastöriserad mjölk innehåller en större variation av bakterier. Are we allergic to food or what's been done to it? (Robyn O'brian) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted April 8 Share Posted April 8 On 2023-03-25 at 08:18, iAnna sade: Tjuren vi lånade i somras, passade på att snutta lite på kon. Svensk mjölk innehåller inte antibiotika. Om kon blir sjuk och får antibiotika, måste hon stå i karantän en tid tills antibiotikan har gått ur kroppen. Mjölk är det vita giftet där man matar kor med soja, majs, gluten. I Ryssland hittade man var i mjölken. Men drick å njut jag dricker mandelmjölk :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted April 8 Share Posted April 8 Paleo är den mat vi åt sen evolutionens tid riktig stenålderskost utan mejerier. Jag har blivit friskare me den kosten utan äckliga mejerier och spannmål Tänk också på att majs innehåller ett liknade gluten som heter Zein som vi med celiaki även har svårt med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted April 8 Share Posted April 8 Jag minns när mormor o morfar hade fjällkor den mjölken tålde man det var A2 protein i. Samma fanns A2 i jersy kor å buffel. Denna mjölk som finns idag av A1 kor är inte bra. När mormor gav mjölk till katterna direkt från mjölkkammarn så njöt dom. När hon bjöd katterna på homogeniserad mjölk fick dom ont i magen. Så den som dricker mjölk skulle nog köpa isåfall gammaldags lantmjölk som är ej homogeniserad. Yoghurt är betydligt bättre än mjölk. Kefir har mest probiotika om man gör det på egna kefirgryn med lantmjölk eller vattenkefirgryn med vatten och socker. Kimchi äter jag och surkål från Jugoslavien finns på willys båda 2. Och tistelvinds syrade morötter äter jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 8 Share Posted April 8 5 timmar sedan, Alexander Lindquist sade: Paleo är den mat vi åt sen evolutionens tid riktig stenålderskost utan mejerier. Jag har blivit friskare me den kosten utan äckliga mejerier och spannmål Tänk också på att majs innehåller ett liknade gluten som heter Zein som vi med celiaki även har svårt med Titta gärna på vetenskapens värld. Avsnittet Den verkliga stenålderskosten. De åt mkt mer varierat än man tidigare trott. Tom en sorts bröd gjorde man på vilda spannmål och rotknölar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 8 Share Posted April 8 Vad avses egentligen med "stenålderskost"? Jag tänker att vi koloniserade Norden betydligt senare än man koloniserade områden i dåvarande Mesopotamien (som blomstrade för ca 5000 år sen) eller att man funnit att det funnits människor i Amerika i minst 15000år (invandrade från Asien/Berings Sund). Vems stenålder pratar man egentligen om? Ungefär som "Medelhavskost", det är stor skillnad i kustbanden kontra inlandet, Spanien kontra Algeriet eller grekiska bergstrakter. Jag har fått intrycket att man talar om ca 10000år sen, innan jordbrukets intåg men eftersom jag numera ifrågasätter allt s.k. experter säger blir jag osäker. För i Norden fanns inga bönder för 10000år sen och de som vandrade hit, eller till andra platser för den delen, var de verkligen bönder? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 8 Share Posted April 8 8 timmar sedan, Alexander Lindquist sade: Men drick å njut jag dricker mandelmjölk Du ratar komjölk (även eko, opastöriserad och icke-homogeniserad vad jag förstår) till förmån för... mandelmjölk? Hur tänker du kring oxalater? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 8 Share Posted April 8 1 timme sedan, MariaF sade: För i Norden fanns inga bönder för 10000år sen och de som vandrade hit, eller till andra platser för den delen, var de verkligen bönder? Invandringen till Norden för sådär 5-10-15000 år sedan… den är komplex. Det kom vågor, av jägare/samlare, av bönder, från olika håll, öster och söder. Fisk, säl, skaldjur, vilt. Och lite odling, och boskap, säkert A2-mjölk. Jag läste en bok av Jonatan Lindström, Sveriges långa historia, hette den väl. Man vet nog en del om vad de åt. Och det var garanterat inte modern ultraprocessad mat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 8 Share Posted April 8 2 timmar sedan, MariaF sade: Vad avses egentligen med "stenålderskost"? Jag tänker att vi koloniserade Norden betydligt senare än man koloniserade områden i dåvarande Mesopotamien (som blomstrade för ca 5000 år sen) eller att man funnit att det funnits människor i Amerika i minst 15000år (invandrade från Asien/Berings Sund). Vems stenålder pratar man egentligen om? Ungefär som "Medelhavskost", det är stor skillnad i kustbanden kontra inlandet, Spanien kontra Algeriet eller grekiska bergstrakter. Jag har fått intrycket att man talar om ca 10000år sen, innan jordbrukets intåg men eftersom jag numera ifrågasätter allt s.k. experter säger blir jag osäker. För i Norden fanns inga bönder för 10000år sen och de som vandrade hit, eller till andra platser för den delen, var de verkligen bönder? Titta på avsnittet! Det avser inte bara norden. Man tittar både på inland och kust. Utgrävningar har gjorts senaste åren. Och med avancerad teknik kan man fastställa vad de åt. Bla. via tandsten... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 11 Share Posted April 11 On 2023-04-08 at 18:35, Effie sade: Jag läste en bok av Jonatan Lindström, Sveriges långa historia Mycket bra bok! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts