Jump to content

Aldrig under 18g kolhydrater om dagen?

Guest Nilsmeister

Recommended Posts

Guest Nilsmeister

Satt och skummade igenom Dr Atkins new diet revolution och han menar att man aldrig ska understiga 18g kolhydrater om dagen, inte ens under "induktion".

De 18g ska vara främst från grönsaker skriver han.

Vad är det för problem med att ligga nära noll gram dagen?

Guest Nilsmeister

Jag gör inte det.

Jag undrade vad anledningen till att Dr Atkins tycker att 18g inte bör understigas. Han gick liksom inte på djupet av det utan konstaterade bara att det var Gränsen.

Vad med diabetiker då?

De som kör fakir?

Det finns forskning som säger att någon mindre del av hjärnan behöver ca 20g glukos per dag. Men även om man äter 0g kolhydrater per dag kan kroppen omvandla protein till glukos.

Sedan är det nog viktigt att äta grönsaker för att få i sig vissa vitaminer och mineraler som inte finns i animalier och fett, tex C-vitamin och folat (?).

Jag tror det är som så.. att det handlar om pedagogik?

Har sett flera sådana exempel.. oså kommer frågan.. om jag äter 19 gram en dag.. får jag börja om från början då? :o

Annat exempel.. där man radat upp lämpliga mängder per dag av lite olika livsmedel.. 7 oliver om dagen.. vad händer om jag äter 8.. eller i värsta fall 10?

Jag förederar helt klart E% och RDI av essentiella ämnen,, resten kalorier upp till ens energibehov.. lätt och enkelt förklarat eller hur?

Det är bara som så att sådana förklaringar sällan når fram.. när folk oftast vill veta vad för mat de skall äta för att gå ner i vikt/bli av med diabetes!

Såå.. jag har inget emot Atkins begränsning till 18 gram kolisar om dagen.. från grönsaker.. oliver ingår väl där?

Jag skulle tro att det motsvarar cirka 5E% kolisar för de flesta.. iallafall om man får till den kalorirestriktion som krävs för att ,man skall minska i vikt?

Dvs för de flesta cirka  1800 Kcal?

• Like 1