Jump to content

Hjälp

Antonio

Recommended Posts

Hej!

Behöver hjälp, har börjat med lchf för en vecka sen, och har gått upp 1,2 kilo sen dess.

äter inga kolhydrater alls bara 2 knäckebröd med mycket bregott till frukost. sen är det bara kött eller kyckling med sallad

vad gör jag för fel?? 

Har du koll på hur mycket kolhydrater, fett och protein du äter? Tränar du något eller har börjat? Det sistnämnda gör ofta att man går upp nåt kilo just när man börjar träna, men det är förstås inte fett då.

Annars brukar nog de vanligaste felen vara

1. Trots allt får I sig kolhydrater utan att veta om det (räkna även in sockeralkoholer som kolhydrater)

2. För mycket protein som då omvandlas till kolhydrater.

3. Man gör rätt men initialt minskar fettmängden samtidigt som musklemassan kan öka vilket gör att vågen inte går ned de första veckorna.

4. Man äter LCHF men för mycket mat helt enkelt. Jag skulle dock inte dra ned på något innan de andra 3 punkterna är genomgångna. Steg ett är alltid att ställa in kroppen på att brännar mer fett vilket du gör med LCHF dieten. Strunta helt I att rökna kalorier första månaden. Det fungerar för de flesta

• Like 1

Har du koll på hur mycket kolhydrater, fett och protein du äter? Tränar du något eller har börjat? Det sistnämnda gör ofta att man går upp nåt kilo just när man börjar träna, men det är förstås inte fett då.

Annars brukar nog de vanligaste felen vara

1. Trots allt får I sig kolhydrater utan att veta om det (räkna även in sockeralkoholer som kolhydrater)

2. För mycket protein som då omvandlas till kolhydrater.

3. Man gör rätt men initialt minskar fettmängden samtidigt som musklemassan kan öka vilket gör att vågen inte går ned de första veckorna.

4. Man äter LCHF men för mycket mat helt enkelt. Jag skulle dock inte dra ned på något innan de andra 3 punkterna är genomgångna. Steg ett är alltid att ställa in kroppen på att brännar mer fett vilket du gör med LCHF dieten. Strunta helt I att rökna kalorier första månaden. Det fungerar för de flesta

Hej!

Jag går varje dag med mina hundar ca 1 mil.

sen vet inte hur mycket ska man äta, jag läste att skulle äta till jag är mätt, och ändå tycker att inte äter så mycket.

I korta drag ska du byta ut kolhydrater mot fett. Inte äta socker, spannmål och stärkelse.

Har du läst det här? http://www.kostdoktorn.se/lchf

Hej!

ska vi se, till frukost förra veckan ätt jag som säg 2 knäckebröd med mycket bregott, och omelett gjord på 6 ägg.

till lunch 4 bacon inlinda kycklingfilé med sallad.

till middag 4 fläskkarré kotlett med mycket vitlök smör.

tror inte är mycket kolhydrater där. och det är som jag normal har ätit hela vecka. när inte är kyckling är korv med minst 90 % kött.

Socker brukar inte tå, eftersom jag har diabetes typ 2, men måste säga att när jag började hade på morgon 16 i blodsocker, i morse hade jag 7,7. så det funkar mot diabetes.

Som jag ser det äter du alldeles för mycket protein. 6 ägg. 4 kycklingfile, 4 fläskkarre.

Kroppen gör socker av protein så inte konstigt du går upp i vikt.

LCHF handlar inte om att äta mycket protein utan om att äta mycket fett.

Ät istället 1 kycklingfile och 1 karre och 2 ägg, under dagen.

Öka på med smör OCH grönsaker. Massor med kål och andra grönsaker som växer ovan jord hjälper dig att känna dig mätt.

• Like 4

Guest Nilsmeister

Ja det är en dåligt avklädd myt det där med en fri mängd protein på lchf.

Lite/konstant mängd protein, och mycket fett.

Finns det ingen tallriksmodell för lchf, eller är det fy fy?

För min del hjälpte det att logga all mat i början, så jag fick en uppfattning om hur mycket jag kunde äta av olika livsmedel. Även om jag inte tyckte jag åt några kolhydrater smög det sig in en del i alla fall.

Sikta på att äta ungefär 75% av energin ifrån fett, 20% ifrån protein och 5% ifrån kolhydrater.

Antagligen äter du väldigt mycket protein nu.

Lycka till

• Like 2

De flesta verkar misstänka punkt 2 från mitt första inlägg, dvs för mycket protein. Instämmer I det. Som skrivits redan kan det vara bra att logga maten initialt. Det är bra för att få en känsla för vart du hamnar med kolhydrater, fett och protein. Oftast behöver man inte göra detta på heltid utan man lär sig fort och det sitter I bakhuvudet sedan.

Oerhört bra att ditt blodsocker gått ned. Diabetes, och andra sjukdommar, var inget jag tog med på listan men kan göra att det går trögare för dig. När du kört LCHF några veckor kan det vara lämpligt att någon gang I veckan köra ca 20h fasta. Då försäkrar man sig om att kroppen även bränner det egna fettet och inte bara det man äter. Men det är bättre att vänta med fastan tills du är van LCHF för om du fastar på en gang kommer kroppen leta socker eftersom den är van att bränna detta och när det inte finns (tar slut snabbt) omvandlas protein till socker (dvs dina muskler). Dessutom gör kroppen en allmän "rensning" under fasta. Ungefär som om du äter upp resterna I kylen när det inte finns något nyinköpt att äta äter kroppen upp "rester" när inget nytt kommer in I magen. Detta är bra eftersom dessa "rester" är skadade celler och liknande. Man kan även köra längre fasta men kanske ska man vara under läkaruppsikt då. Råder lite delade meningar om det men du får ta ett steg I taget. Förta steget för dig kanske är att skippa frukost och äta lunch och kvällsmat en dag. Sedan skjuta på unchen och till slut kan du fasta 20h. Kan vara svårt att göra det på en gang om man inte provat förut.

• Like 1

Antonio, när du vill gå ner i vikt bör du hålla dig i närheten av 1 gr protein per kilo önskad kroppsvikt. Vid en snabb överslagsberäkning på det du sagt dig äta så hamnar du på ca 200 gr protein. Nu vet jag inte alls vad din målvikt är men gissar att den inte är 200 kilo  :). För varje 100 gr kött, fisk, ägg. ost och skaldjur finns det ca 20 gr rent protein. Så börja med att titta på hur mycket av proteinrika livsmedel du ska äta för din målvikt, sen fyller du på med fett och grönsaker tills dess att du är mätt. Kryddsmör, bearnais, majonäs o s v är bra. Kaffe/te med kokosolja är också ett fiffigt sätt att få i sig fett så att man håller sig mätt.

Ge denna kosthållning 2 veckor och se vad som händer.

• Like 4

Eftersom du äter för mycket protein så är fett från smör, kokosolja, majonnäs och bearnaise det som jag kommer på som hastigast. Ät inte margarin. Behåll fettet på kyckling och kött. Ett vanligt nybörjarfel är att man äter för lite fett. Så om du äter 80 gr protein kan du äta minst det dubbla av fettet. 

• Like 1

Min vikt idag är 113 kg. min önskemål är gå ner till 80 kg

Så det är 80 g protein kan äta?? och när man prata om fet, vilken fet kan man äta?

80 g protein motsvarar ca 400 g kött per dag. Till det tar du ca 160 g fett (olivolja, smör, majonnäs, béa, kokosolja). Sen en massa grönsaker: broccoli, vitkål, aubergine ...

Och glöm inte lite nötter då och då.

Ägg innehåller både fett och protein. Avokado är mest bara fett.

• Like 3

Sten Sture Skaldemans bantarbiffar, med mycket fläskfärs och lite nötfärs. Recept finns på nätet om du googlar. 

Alternativt ät protein som rekommenderats i tråden, skriv upp det du äter i kostbevakningen, ät en behaglig mängd grönsaker och fyll på med fett så du antingen blir mätt eller kommer upp i önskad kalorinivå. Det är inte speciellt jobbigt att skriva upp vad man äter i t ex kostbevakningen och man slipper gissa och tro att man äter rätt. 

• Like 1

Då verkar som jag inte gör rätt. jag som trodde att fläskkarré med fet och kyckling med skinn var  bra med fet. Kanske ska äta mer bacon, eller rimmad fläsk, eller??   

Bort med kyckling.. det är sådan mat som kan få SLV och nykelhåls administratörer att sjunga i kör!

Till det krävs en fet smörbaserad curry!

Ät rent färskt fläsk, stek i smör.. ägg till frukost.. tre stycken och ett halvt paket bacon är minimum.. såvida du inte föredrar färskt fläsk!

Ju fettsnålare mat du äter ju mer smör/annat fett blir du tvungen att äta med sked!

Gör inte det, köp/ät fet mat från början så räcker det med den mängd fett som går åt vid matlagningen.

• Like 1

Då verkar som jag inte gör rätt. jag som trodde att fläskkarré med fet och kyckling med skinn var  bra med fet. Kanske ska äta mer bacon, eller rimmad fläsk, eller??   

Fläskkaren är okej.. och om du äter kyckling så skall även skinnet vara med oså en smörbaserad currysås.. går bra med Bea oxå om man är lagd åt det hållet!

Min vikt idag är 113 kg. min önskemål är gå ner till 80 kg

Så det är 80 g protein kan äta?? och när man prata om fet, vilken fet kan man äta?

Så då får jag lov att vara motvalls kärring.. klart du går ner snabbare om du minskar protein/aminosyror till minimum.. men du lär oxå förlora onödigt mycket muskler!

Väger du 113 så säger jag i stället 1 gram protein per nuvarande vikt.. iallafall inte under 100 gram om dagen tills du börjar gå ner!

Sen så.. minskar du på allt annat oxå, kalorier, fett, kolhydrater, vatten, mineraler, vitaminer och spårämnen till behovet som gäller för en person som väger det du vill väga lär du rasa i vikt.. kallas för svältdiet.. det funkar.. men är inte hälsosamt!

Vad gäller protein/aminosyror så är inte LCHF en protein/köttdiet.. det är en fettdiet/ketogen diet!

Vi behöver protein/aminosyror, de är essentiella, dvs de är nästan en konstant i din diet.. dvs om du vill behålla dina muskler, de kan ju vara bra att ha när man går till jobbet tex!

Dvs först o främst skall man sina essentiella näringsämnen.. fett och kolhydrater är främst energi.. du kan välja mellan dessa, bägge ger de ATP du behöver under dagen för att orka med din dag och helst må bra.

• Like 2

Vilken mat med mycket fet rekommenderar ni??

Ägg 63 E% fett, Avocado, lax, makrill, tonfisk, blandfärs, sardiner, sill, entrecote.. ungefär det samma!

Bacon och sidfläsk.. whoping uppemot 85 E% fett!! :P

Ägg 63 E% fett, Avocado, lax, makrill, tonfisk, blandfärs, sardiner, sill, entrecote.. ungefär det samma!

Bacon och sidfläsk.. whoping uppemot 85 E% fett!! :P

Zepp, vet du hur mycket av baconfettet som finns kvar efter stekning?

Som nämnts.. man häller stekfettet över baconet!

Eller som jag gör.. man knäcker tre ägg i baconsteket och rör om så att det sugs upp!

Grejen är att väldigt få gillar att dricka rent fett.. om det ingår i rätten så brukar det lätt slinka ner.

Om det ingår i rätten så brukar man så småningom komma underfund med hur mycket bacon och hur många ägg man behöver för att stå sig till nästa planerade måltid.. det varierar ofta efter kroppsstorlek och hur långt det är till nästa måltid.

• Like 2

Hej!

ska vi se, till frukost förra veckan ätt jag som säg 2 knäckebröd med mycket bregott, och omelett gjord på 6 ägg.

tror inte är mycket kolhydrater där. och det är som jag normal har ätit hela vecka. när inte är kyckling är korv med minst 90 % kött.

Socker brukar inte tå, eftersom jag har diabetes typ 2, men måste säga att när jag började hade på morgon 16 i blodsocker, i morse hade jag 7,7. så det funkar mot diabetes.

Man kan överäta även på LCHF, framför allt om man är van att äta stora portioner. Jag gjorde en kort liten ihopräkning och den mängden mat (tänker 25g smör frukost och 50g vitlökssmör) ger ett dagsintag på cirka 4300 kcal, och då har jag inte räknat på ev. grädde och ost i omeletten, eller kalorierna från sallad och knäckebröd. Detta är alldeles för mycket. Du borde ligga närmre 2000 kcal/dag.

Du kan, som andra säger, testa att dra ner på proteinet och se om du blir mätt ändå. Dock tror jag inte att proteinet i sig är problemet, utan snarare att du behöver anpassa dig till en mindre mängd mat. Sluta äta när du inte längre är hungrig istället för när du är "mätt".

Har du möjlighet att minska ner vandringarna med dina hundar från en mil om dagen till en halv mil?

Att gå en mil om dagen måste göra dig väldigt hungrig, och en halv mil ger tillräckligt stor träningseffekt.

Har du möjlighet att minska ner vandringarna med dina hundar från en mil om dagen till en halv mil?

Att gå en mil om dagen måste göra dig väldigt hungrig, och en halv mil ger tillräckligt stor träningseffekt.

Låter väl själviskt, vilka hundar mår bra av att promenera 5 km om dagen? Nej, maten är nog det som får justeras, har man skaffat hund får dessa också prioriteras. 

Det viktiga för din del Antonio är att äta fett som du trivs med.

Många som inte ätit Lchf tidigare kan ha extremt svårt att helt plötsligt börja äta kryddsmör eller dricka massa olja. Ät istället feta såser som exempelvis olika typer av majonnäs, bearnaisesås, hollandaisesås eller remouladsås. Det finns säkert recept på nätet annars kan du köpa sten sture skaldemans LCHF-kokbokben eller Matkärlek Laga gott och naturligt med LCHF av Anne Aobadia. Äter du fett som du trivs med så kommer du automatiskt ta bort knäckebrödet och dra ner något på mängden protein eftersom du håller dig mätt och går nästan automatiskt in i kortare fasteperioder. Åtminstone känner du att du kan hoppa över måltider.

• Like 2

Människokroppen är gjord för rörelse så det känns helt fel att minska ned på den ytterst moderata motionen att promenera med hundar.

• Like 4

Hej!

INte ett under att man går upp i vikt med såna mängder mat. Det villju inte bulka! utan går ned i vikt! man kan inte vräker i sig mat bara för att det är 'LCHF'!!

och man går inte automatiskt ned bara för att man minskar kolhydrater och inte går upp av glukos...

• Like 1

Låter som att du måste få kontroll över hur mycket mat som är normalt till att börja med. 

LCHF är inte någon mirakelkur.

Dieten jag byggde för mig själv är väldigt sträng för att ge mig själv någonting att vara stolt över när jag lyckas.

Om du ej känner för en sådan utmaning så förstår jag det absolut. 

Men du måste få kontroll över hur mycket din kropp behöver äta till att börja med och sedan formulera en LCHF kost runt det om du hoppas gå ner i vikt.

Att ha en mage/hjärna som är van att äta aldelens för mycket och sedan börja äta LCHF utan att ändra mängden låter som ett recept för katastrof enligt mig.

Även om du inte nödvändigtvis måste räkna kalorier för att gå ner i vikt med LCHF så föreslår jag att du räknar ut hur många kalorier du bränner på en dag (http://www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/) och sedan ser till att det du äter inte överstiger det (med mycket iaf) tills du lärt dig själv och din mage hur mycket du bör äta.

Skriv ner ALLT du äter och dricker på http://kostbevakningen.se/?foodinput=och se till att proportionerna är ungefär dubbelt så mycket fett som protein och under 20g kolhydrater. Om du kör strikt LCHF, vilket jag föreslår du gör. Ska det göras ska det göras ordentligt, annars ser jag inte poängen,

Jag förespråkar främst att du tar kontroll och skaffar stenkoll på vad det är du äter om du vill gå ner i vikt. 

Jag pratar inte om livsstilen LCHF, utan att tappa vikt. Många är nöjda med vad de väger och tycker LCHF hjälper dem må bättre. Det är såklart jättebra.

Men vill du tappa mycket vikt så måste du ta tag i det ordenligt och utmana dig själv, enligt mig.

För grundläggande eftersom du verkar missat en del.

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Läs ALLT där.

Lycka till.

• Like 3

Till Antonio

Knäckebröd = socker som höjer ditt insulin. Har man insulin i blodet går det inte att gå ned i vikt. Förövrigt behöver man inte räkna kalorier.

Alla behöver inte gå ned i vikt, då kan man äta knäckbröd om än inte varje dag.

För mig fungerar det mycket bra att strunta i frukosten. Dricker en kopp kaffe med drygt en msk kokosolja. Är sedan behagligt mätt hela dagen till 17-18 tiden. Äter sedan måttligt med protein, lite grönsaker och fett tills jag är mätt. Det känns som trolleri efter att i många år ständigt kämpat med ett sug efter att stoppa något i munnen. Vikten går ner, tänker inte så mycket på mat längre och har sååå mycket energi.

Har struntat i att försöka laga mat som ska efterlikna kolhydratmat, bröd, pasta ris etc. Äter stekt eller grillat kött, fisk, fågel med grönsaker till och relativt mycket fett. Dricker ofta rött vin till maten. Känner mig nog lite "frälst" för att det känns så enkelt.

• Like 3