majoren66 Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Har läst massor om LCHF- låter bra! Ska börja idag, dock min läkare tycker att jag ska ta metformin 500 1x1 P-Glukos 7,6 mmol/L BHbA1c 39 mmol/L Ska ja börja ta medicin samtidigt med LCHF eller förlita mig på dieten . Har jag diabietes eller prediabietes? midja 100 cm kvinna 48 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
funkateer Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Börja utan medicin och försök i tre månader. Utvärdera sedan iform av några blodsockerstick och ett långtidssocker. En nobrainer i mitt tycke. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Eller så äter du Metformin tills efter nästa kontroll, skippar dem därefter om värdena är bra. Är P-glukoset mätt fastande? Om du ätit (kolhydrater) innan, tycker jag inte att värdet var så hemskt högt, medan det absolut är ett för högt fastevärde. Någon annan här vet säkert vilken definition som är rätt utifrån dina värden, men jag gör det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Ditt HbA1c är ju bra. Sen beror det precis som EVS skriver på om ditt P-glukos är fastande eller inte. Är det ett enstaka prov eller har du tagit flera som visat högt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majoren66 Posted June 1, 2015 Author Share Posted June 1, 2015 Ditt HbA1c är ju bra. Sen beror det precis som EVS skriver på om ditt P-glukos är fastande eller inte. Är det ett enstaka prov eller har du tagit flera som visat högt? Faste prov så klart Det är flera som vissar över 7 varje gång 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Jag tror egentligen inte att det är nödvändigt med Metformin med dina värden, om du äter LCHF. Men, förutsatt att du inte får biverkningar av Metformin, så kan de vara ganska bra. Dels hjälper de ju till att hålla nere blodsockret, vilket är syftet med dem, men de ska dessutom kunna underlätta viktnedgång. Ja, man tycker att det borde vara självklart att P-glukos tas fastande. Jag har dock varit med om och hört om tillräckligt många där det bara tagits efter slumpvis ätande, för att inte ta det för givet. Därför frågade jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Jag är väldigt kolhydratkänslig och kan hålla mina blodsockervärden i schack bara med strikt LCHF samt att inte äta något mellan måltiderna, fettkaffe som frukost, sedan lunch och middag, svart kaffe bara mellan. Jag äter hellre strikt än tar Metformin, eftersom den påverkar på sköldkörteln, får lätt hypobesvär av allt goitrogent om det nu är mat eller mediciner. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majoren66 Posted June 3, 2015 Author Share Posted June 3, 2015 OK , nu 3 dagar med strikt LCHF, inget metformin ska mäta socker värde imorgon bitti! Tack för alla tips!Hur mycket fett ska man äta per dag för att hålla sig mätt? Ätit rökta musslor,rökt lax, avocado,smör,grädde,fett ost vad ska jag hitta på mer?Det naturligtvis med proteiner och lite grönsaker . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Du skall äta såpass med fett att du blir ohungrig! I början kan det säkert bli en o annan kalori för mycket! Räkna med minst tre veckor innan du ser ljuset i tunneln! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts