Popular Post Xiro Posted June 1, 2015 Popular Post Share Posted June 1, 2015 SVT Text, sid 110 idag: "Varannan nobbar info om kalorier Mer än hälften vill inte veta hur hälsosam maten är. Det visar en studiegenomförd på Lunds universitet. Del- tagarna fick välja om de ville ha information om kaloriinehållet i två färdigrätter. De två rätterna var rostbiff och kyckling, och skulle ge intrycket av att se likvärdiga ut ur ett hälsopers-pektiv. De som valde bort informatio- nen åt också mer av maten. -Det kan vara svårt att nå fram med hälsoinformation, eftersom det är så många som väljer att bortse från den, säger docent Jonas Nordström." Kan slå vad om att folk hade varit mer intresserade att veta om maten var t ex ekologisk och/eller lågprocessad. Lågt kaloriinnehåll skulle dessutom göra mig och många andra misstänksamma - Kommer jag att stå mig på detta eller snart bli hungrig igen? Får jag i mig tillräckligt med fettlösliga näringsämnen? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted June 1, 2015 Popular Post Share Posted June 1, 2015 Det är ju snarast ett sundhetstecken om folk börjar inse att lågt kaloriinnehåll ofta betyder att maten då är näringsfattig fettsnål och rik på tillsatser smakförstärkare och kemikalier 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Niclas-E Posted June 2, 2015 Popular Post Share Posted June 2, 2015 Det hade ju varit mer intressant om man fått se innehållsförteckningen. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Jag tycker rubriken är fel,kalorier har inget med hälsa att göra.Läs hela länken och tänk lite. http://www.lchf.se/Startsida/tmpInfoomLCHF/Hurfunkardet/Teorinbakom.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 2, 2015 Author Share Posted June 2, 2015 Håller med Jala, verkligen knasig rubrik. Att testa folks hälsomedvetenhet kring maten på detta sätt är rätt tramsigt, och i ännu högre grad om man får skattepengar för det... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Sen räknar väl ingen kalorier längre? Om man nu inte är i obalans på något sätt eller ska utsätta sig för en "obalans" typ marathon-lopp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Sen räknar väl ingen kalorier längre? Om man nu inte är i obalans på något sätt eller ska utsätta sig för en "obalans" typ marathon-lopp? Inom fitness-världen är det väldigt vanligt, speciellt bland kroppsbyggare som vill gå runt rippade hela tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post HelenaB Posted June 2, 2015 Popular Post Share Posted June 2, 2015 Känsliga läsare varnas. Texten innehåller ironi och sarkasmer. Nej, nej ni förstår inte! Det är jätteviktigt med kaloriräkning när man äter enligt tallriksmodellen. Detta är helt i linje med det etablerade tänket kalorier in/kalorier ut. Vad som händer med kalorierna i kroppen spelar ingen större roll. Med det synsättet blir det logiskt att koppla mängden kaloriinnehåll till hälsa på en matprodukt. Det är för oss så väldigt lätt att glömma att de flesta därute är något så sorgligt okunniga. Jag menar verkligen sorgligt, för det för med sig att man i sin okunskap sätter sin tillit till myndigheter och auktoriteter som ger ut producentsponsrat lull-lull till råd. Ingen fara med socker, borsta bara tänderna ordentligt efteråt och spring en maraton i veckan så ordnar det sig. Spannmål är superviktig näringskälla som du inte kan vara utan, förutom celealektikerna då. Blir du fet ändå så är det dig det är fel på. I den andan helgjäser man sina familjer både fredag, lördag och söndag och kanske även i veckan, "because you are worth it....". Alla som inte vill inordna sig i detta är extremister och foliehattar. Tyvärr tror jag att det nog ändå är sant (kaloriantal eller ej), att de flesta inte bryr sig så mycket om vad som är nyttigt, bara det är hyfsat gott och mättar. Jag tror faktiskt inte att någon tror att chips och läsk är nyttigt ändå säljs detta i abnorma mängder. Med högkolhydratkost och svängande blodsocker är det svårt att göra rationella beslut. Därför bör de med den kosten göra shoppinglista och handla endast när de är mätta. Förr kunde jag komma hem från affären med ostbågar, godis och läsk i mängd och upptäcka att det toapapper och maten jag skulle ha köpt inte kom i korgen och aldrig inhandlades. Då fick jag äta lite av godiset så att jag klarade att göra en lista (annars skulle jag glömma hälften igen) och åka ut på nytt Men där är ju svaret av dem som vet att, det är mitt eget fel eftersom jag inte då åt balanserat (i alla fall inte mer än en vecka i sträck som max, längre stod inte sockertrollet ut). Det beror ju på dålig karaktär och dumhet. Något sånt som sockerberoende finns inte, för det har professorn sagt. Och så var det i 35 år ca. Nu är jag en lycklig idiot som äter den farliga (i alla fall på sikt, vänta ni bara) kosten LCHF och har fått terapi för mitt beroende. Har nu ätit så i sju år har hållit idealvikten i 2 år alla blodvärden prima och är vid 54 år ålder i mitt livs bästa form. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted June 2, 2015 Popular Post Share Posted June 2, 2015 De som inte är intresserade av kost och sin hälsa skiter i vad det innehåller och vill bara äta det de tycker är gott, smidigt och/eller billigt. De som är intresserade av kost och hälsa och är uppdaterade skiter högaktningsfullt i kalorier och vill bara veta VAD de äter; är det riktig mat eller låtsasmat - fettsnåltkemikaliesockerfyllt skit? Kvar lämnas några ouppdaterade dietister på Livsmedelsverket som räknar och räknar och aldrig riktigt får ihop det ändå. Antagligen för att folk ljuger. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 HelenaB Ironi? Sarkasmer? Det missade jag helt Det var ju bara sanningen du beskrev 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 6, 2015 Author Share Posted October 6, 2015 Hijackar "min egen" tråd; Folk är i allmänhet inte intresserade av nya koströn - här är exempel på saker som jag gång på gång blir antingen dissad eller ingorerad för, när jag vill bjuda på min syn, i samband med att nån kläcker ur sig att fett, kolesterol, salt etc är dåligt: - bra fett är bra, det är snabba kolhydrater, t ex bröd som man bör minska på - bra att testa utesluta vete - bra att salta enligt smaklökarna - myter om kolesterol... - allt som står på 1177, Vårdguiden, Wikipedia etc är inte rätt. Wikipedia är inte open source utan styrs av VoF - tyvärr är en hel del läkare och vårdpersonal inkompetenta i signifikant omfattning - det finns massor av dålig forskning - träning är inget bra sätt att kompensera bra kost etc etc Ibland känner man sig som en utomjording... blir så trött. Man bemöts av tro på myter, referenser på Aftonbladetnivå etc. Tur att man hittat en bra kost som får en att inte ge tappt Blir illa berörd när jag tänker på att jag är intresserad och engagerad inte bara för egen del utan också för andras bästa, men ignorerad och dissad. Och jag blir mörkrädd när jag ser vad folk stoppar i sig, dag efter dag, hela tiden. Man kan bara hoppas att officiella riktlinjerna ändras väsentligt snart, vi kommer inte runt det berget... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 När jag handlar så är det massor av varor som jag bara går förbi, som aldrig skulle landa i min vagn. Och det är verkligen många varor som det gäller. Sen när jag står i kassan så brukar jag roa mig med att titta i andras korgar och då finns de ju där..så det är så många som aldrig läser innehållsförteckningen eller har någon som helst aning om nåt! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts