Jump to content

"Mer än hälften vill inte veta hur hälsosam maten är"

Xiro

Recommended Posts

Håller med Jala, verkligen knasig rubrik. Att testa folks hälsomedvetenhet kring maten på detta sätt är rätt tramsigt, och i ännu högre grad om man får skattepengar för det...  :blink:  

• Like 1

Sen räknar väl ingen kalorier längre? Om man nu inte är i obalans på något sätt eller ska utsätta sig för en "obalans" typ marathon-lopp?

Inom fitness-världen är det väldigt vanligt, speciellt bland kroppsbyggare som vill gå runt rippade hela tiden.

• 4 months later...

Hijackar "min egen" tråd; Folk är i allmänhet inte intresserade av nya koströn - här är exempel på saker som jag gång på gång blir antingen dissad eller ingorerad för, när jag vill bjuda på min syn, i samband med att nån kläcker ur sig att fett, kolesterol, salt etc är dåligt:

- bra fett är bra, det är snabba kolhydrater, t ex bröd som man bör minska på

- bra att testa utesluta vete

- bra att salta enligt smaklökarna

- myter om kolesterol...

- allt som står på 1177, Vårdguiden, Wikipedia etc är inte rätt. Wikipedia är inte open source utan styrs av VoF

- tyvärr är en hel del läkare och vårdpersonal inkompetenta i signifikant omfattning

- det finns massor av dålig forskning

- träning är inget bra sätt att kompensera bra kost

etc etc

Ibland känner man sig som en utomjording... blir så trött. Man bemöts av tro på myter, referenser på Aftonbladetnivå etc. Tur att man hittat en bra kost som får en att inte ge tappt :D

Blir illa berörd när jag tänker på att jag är intresserad och engagerad inte bara för egen del utan också för andras bästa, men ignorerad och dissad. Och jag blir mörkrädd när jag ser vad folk stoppar i sig, dag efter dag, hela tiden. Man kan bara hoppas att officiella riktlinjerna ändras väsentligt snart, vi kommer inte runt det berget...

• Like 6

När jag handlar så är det massor av varor som jag bara går förbi, som aldrig skulle landa i min vagn. :o  Och det är verkligen många varor som det gäller. Sen när jag står i kassan så brukar jag roa mig med att titta i andras korgar :ph34r: och då finns de ju där..så det är så många som aldrig läser innehållsförteckningen eller har någon som helst aning om nåt!

• Like 4