Nybörjarn Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Jag har ett normalt intresse för krigshistoria och då särskilt andra världskriget (med andra ord 80% av historien inträffade 1939-1945). Sedan jag blev intresserad av LCHF så har jag reagerat på en del saker om kost i olika dokumentärer och annat. Jag har inga referenser här eftersom det är ett hopkok av olika småbitar från olika håll men följande exempel har jag bland annat: 1. I många länder som deltog i kriget så försökte man ställa om matindustrin så att det skulle kunna tillverka så mycket energi som möjligt. I Storbritannien t.ex. så gav man särskilda subventioner till bönder för att odla upp betesmark. Under världskriget så motoriserades det brittiska jordbruket mycket genom sådana statliga stöd. Säd gav bättre avkastning per hektar och per arbetad timme. Produkterna av säd kunde också sparas länge och fraktas lättare eftersom de var torra (låg vikt per kalori). I England kunde staten också beordra bönder att lägga om produktionen och de som vägrade kunde bli av med sin mark. 2. I vart fall i USA, UK och Tyskland så hade man också särskilda informationskampanjer för att få folk att äta mer produkter från jordbruket, man påstod då att det var nyttigt men huvudanledningen var effektiviteten i punkt 1 (I Tyskland kanske också pådrivet av Hitlers vegetarianism, som grundade sig på moraliska skäl och inte hälsoskäl). 3. Man tillverkade sprängämne från fett (nitroglycerin från glycerinet) och behövde därför fett till krigsproduktionen. I vart fall i USA hade man stora kampanjer för att samla in matfett från befolkningen. I samband med det "informerade" man om att det var nyttigt att låta bli fettet och att det "tvärtom" gjorde mer nytta genom att ta livet av fienden. 4. I Sverige, som inte hade samma kampanjer, så uppmanade man bland annat folk att äta fett för att klara mörkläggningarna, eftersom det förbättrade synen och höll folk mätta längre. I dessa sammanhang var en kändis inblandad. Ancel Keys arbetade nämligen under kriget hos Amerikanska Arméns kvartersmästarkår och är mest känd för att ha utvecklat K-ransonen, en nödproviant för soldaterna att äta när bespisning saknades i fält.Jag undrar då om inte de kostrekommendationerna som Keys senare skulle komma att förse med "vetenskapligt stöd" egentligen har sitt ursprung i krigstidens nöd. Vad tror andra här om det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Jo, efter världskrigen och i USA dessutom efter depressionen blev det högsta prioritet att kunna försörja kaloribehovet för befolkningen via inhemsk produktion Detta sammanfaller dessutom med nya möjligheter för industrin att skapa produkter och vinster Inte minst inom vegoljeindustrier och sockerframställning öppnades helt nya områden När stat och industri har gemensamma drivkrafter står varken vett och sans eller omsorgen om individens hälsa speciellt högt i kurs om det ställer till med hinder på vägen för genomförandet av de nya djärva målen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Den här videon ger en intressant historisk tillbakablick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 http://www.vk.se/1122763/veganism-daligt-for-miljon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Intressant, verkligen intressant. Jag tror definitivt att det kan ligga något i den teorin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts