Jump to content

Socker vs Fett i djurförsök

Niclas-E
 Share

Recommended Posts

För något år sedan gick ett program på tv om två tvillingar, som även var läkare båda två.

De provade att äta dels en kost rik på kolhydrater och en kost rik på fett.

Även om jag nu inte kommer ihåg vad programmet hette så vet nog många vad jag pratar om.

Jag vill minnas att de i det här programmet pratade om en studie på möss som hade fått äta antingen bara socker, bara fett eller en blandning av socker och fett.

Både gruppen som åt socker och gruppen som åt fett kunde reglera sitt energiintag, men gruppen som åt blandningen förlorade förmågan och blev väldigt feta.

Någon som vet vilken studie jag tänker på och om det går att hitta den på "nätet"?

Tack för hjälpen

Såg ett program på Finlands TV om dom där tvillingarna. Tyckte att det blev relativt oklart sist och slutligen vad dom åt. Högfett-dieten verkade de facto vara en högprotein-diet. Det fanns några möss med på slutet tycker jag jag minnas. Det var inte heller så vetenskapligt - gick väl mest ut på att mössen gillade bäst att äta fett och socker tillsammans än var för sig.

Dom flesta försök på möss där man drar slutsater om att möss på högfetts-dieter tar skada, brukar visa sig vara en högsocker-diet med högts 40% energi från fett. Så när jag hör talas om djurförsök där rött kött och/eller fett/mättat fett visat sig vara "jätteskadligt" brukar jag försöka få tag på vad djuren på riktigt åt. (Det går att googla sig fram till vad maten till försöksdjur innehåller - dom får ju inte någon vanlig mat utan en industriell produkt. Sen kan man ju fråga sig också att var det fettet som var problemet eller dom olika soja-lecitinen eller annat strunt som djuren ju inte självmant skulle äta).

Förresten gäller samma sak även "människo-försök". Läste en gång igenom en doktorsavhandling i Nutrition här i Finland, som i tidningarna (och i abstrakten) framställdes som att LCHF-diet gav mera diabetes (tror att det var det) än lågfetthögkolhydrat-diet. När man läste igenom alla tabeller så var skillnaderna mellan den grupp som åt mest fett och den grupp som åt minst fett inte så stora  (44,8% versus 36,1 % av energin) - ingen av dem hade alltså ätit LCHF. Så råkade det också vara så att den gruppen som åt mest fett också drack mest alkohol (7,2% versus 0,9% av energin). Dessutom gällde ursprungsmaterialet en studie på rökande män på 80-talet och kosttillskott.

Hela studien finns här:

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/32388/glycemic.pdf?sequence=1

Tabellen jag tog siffrorna ifrån finns på sida 44

Ralf Sundberg har en fin föreläsning där han påtalar samma problem med ett djurförsök (finns ca 37 minuter in i föreläsningen):

http://integrativ-medicin.se/portfolio/insulinresistens-diabetes-och-metabola-syndromet/ 

• Like 1