Jump to content

Magproblem med D-vitamin?


montecelsus
 Share

Recommended Posts

Är det någon mer som upplevt problem med magen (förstoppning eller annat) när ni börjat använda D-vitamin?

Jag har nu 2-3 exempel på det. Och själv har jag misstankar på det efter att ha bytt från Holistic till Pure Pharma.

Bara lite nyfiken på om det är fler som upplevt samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon mer som upplevt problem med magen (förstoppning eller annat) när ni börjat använda D-vitamin?

Jag har nu 2-3 exempel på det. Och själv har jag misstankar på det efter att ha bytt från Holistic till Pure Pharma.

Bara lite nyfiken på om det är fler som upplevt samma sak.

Låter ytterst skumt att det skulle bero på D vitaminen märket, men who knows :o.

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat runt lite på internet och hittat lite info:

 

t.ex. http://www.livestrong.com/article/507595-issues-with-vitamin-d-and-the-stomach/

 

Fakta: Jag har tagit 2 tabletter (2x2500 IU) varje dag

 

Utöver magproblem har jag fått muskelvärk. Jag kan ju inte vara säker på att det hör samman med d-vitaminet men det började samtidigt. Jag skall nu testa ett uppehåll och se vad som händer. Jag är fullt frisk i övrigt. Normalvikt. Äter inget socker och lite stärkelse.

Link to comment
Share on other sites

 

Utöver magproblem har jag fått muskelvärk. Jag kan ju inte vara säker på att det hör samman med d-vitaminet men det började samtidigt. Jag skall nu testa ett uppehåll och se vad som händer. Jag är fullt frisk i övrigt. Normalvikt. Äter inget socker och lite stärkelse.

 

Muskelvärk känner jag igen, men jag började äta extra omega 3 och magnesium samtidigt som D-vitamin. Svårt att veta vad som orsakade det.

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat runt lite på internet och hittat lite info:

 

t.ex. http://www.livestrong.com/article/507595-issues-with-vitamin-d-and-the-stomach/

 

Fakta: Jag har tagit 2 tabletter (2x2500 IU) varje dag

 

Utöver magproblem har jag fått muskelvärk. Jag kan ju inte vara säker på att det hör samman med d-vitaminet men det började samtidigt. Jag skall nu testa ett uppehåll och se vad som händer. Jag är fullt frisk i övrigt. Normalvikt. Äter inget socker och lite stärkelse.

 

Aha!! det där är precis symptomen vad jag fick nu när jag fick hem Pure Pharma som jag fick hem förra veckan!! Trodde det var ena njuren som börjat med något och var till och med in hos läkare med kissprov och rubbet i Fredags och Måndags! Hade 3 i urea (bra ketos med andra ord), inga bakterier eller glukos (de kollade även diabetes då jag började kissa 1.5 liter inom 40 minuter och i övrigt började kissa varje timme plötsligt och skummade lite om kisset) Tog 2 stycken 2500!

 

Hoppas det inte är något om att doserna är fel i ampullerna så det är mer än 2500 i dem som varit med andra? Okej, då kanske man ska ta bara en dos av dessa och be läkaren lägga till D-vitamin till blodprovet av kreatinet den 13:e :)

 

Mina symptom var:

 

Svidande smärta över magen, precis under vänstra revbensbågen och direkt ut i ryggen därifrån.

Illamående.

Muskelvärk

Huvudvärk

Torr i munnen. Började dricka vatten hela tiden.

Blev väldigt trött plötsligt

Hård i magen också.

 

Men samtidigt står det på andra ställen som här:

 

http://www.livestrong.com/article/517778-can-too-much-vitamin-d3-make-you-sick/

 

Safety

According to the Linus Pauling Institute, vitamin D toxicity generally occurs at dosages of more than 50,000 IU a day, and it's rarely seen in healthy individuals who get less than 10,000 IU a day. The tolerable upper intake level, or UL, established for healthy adults and children ages 9 and older is 4,000 IU a day, or 100 mcg.

 

Kan väl knappast varit mer än 50 000 IU. Funderar på om det kan varit reaktion ihop med avtrappningen av metoprololen. Låg på 0.25 då när jag tog dem. Nu ligger jag sedan 2 dagar tillbaka på hälften av 0.25 och är lite bubblig i magen, men inte alls i närheten av hur det var i förra veckan.

 

Med tanke på att man producerar så mycket som i närheten till 20 000 IU under 15 minuter i sol så låter det lite misstänkt.

 

 

Sedan såg jag det här. Vad innebär det här egentligen? Något man på 2500-5000 IU behöver oroa sig för? Eller pratas det fortfarande om 20 000+ IU?

 

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/Vitamin-d3-maste-kompletteras-med-vitamin-k2/

 

 

 

Dr. Mercola har intervjuat Dr. Kate Rheaume-Bleue om vitamin D3 och vitamin K2. Hon säger:

 

”Det är otroligt många människor som tar megadoser av D-vitamin. Dessa megadoser kan orsaka skada om man saknar vitamin K2 vilket behövs för att kalcium ska slussas dit det ska. Vi ser inte ofta D-vitaminförgiftning men när vi gör det är symptomen kalciuminlagring i mjuka vävnader. I verkligheten är det en brist på vitamin K2 som orsakar detta.”

 

Detta är en anledning till att vi alltid rekommenderar en multivitaminmineral som bas oavsett vad man tar för övriga tillskott. Alla våra multivitaminmineraler innehåller K-vitamin. 

 

 

Tittar man i läkemedelsverkets dokument rörande ACO AD-droppar framgår följande:

 

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CFEQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.lakemedelsverket.se%2FSPC_PIL%2FPdf%2Fhumspc%2FD-vitamin%2520Olja%2520ACO%2520oral%2520drops%2520solution.doc&ei=REX9UPKPDsXTsgaOoYG4AQ&usg=AFQjCNGRQxOX--FAC1d_jS6-2k2dNSEGzQ&sig2=79db8MQHZGKawXeoekmdNA

 

 

4.9 Överdosering
 
D3-vitamin: Toxicitet: Låg akut toxicitet. Upprepad överdosering under lång tid innebär dock risk.
Stora individuella variationer. Dagliga doser om 3-4 000 IE till spädbarn, 4-5 000 IE till barn och 75-
100 000 IE till vuxna kan ge toxiska symtom. Symptom: Karaktäristiska hyperkalcemisymptom som
trötthet, eufori, omtöckning, illamående, viktförlust, törst, polyuri, nefrokalcinos, njursvikt. EKG-
förändringar, arytmier. Pankreatit. Behandling: Vid massiv dos ev. ventrikeltömning, kol. Solljus och
vidare D-vitamintillförsel undvikes. Kalciumkarens. Rehydrering. Diuretika (t ex furosemid) för att
säkra god diures. Vid hyperkalcemi ev bisfosfonater eller kalcitonin. Prednisolon 20 mg gånger x 3.
Symtomatisk behandling. 

 

 

Känns som det snarare är en reaktion ihop med något annat än överdos av D-vitamin. Såvida det inte gått något ofantligt jättefel när de fyllde doserna. Men då skulle det märkas av i väldigt stor utsträckning bland folk.

Men misstänkt sammanträffande symptom dock..

Link to comment
Share on other sites

Mina symptom var:

 

Svidande smärta över magen, precis under vänstra revbensbågen och direkt ut i ryggen därifrån.

Illamående.

Muskelvärk

Huvudvärk

Torr i munnen. Började dricka vatten hela tiden.

Blev väldigt trött plötsligt

Hård i magen också.

 

Muskelvärk

Huvudvärk

Blev väldigt trött plötsligt

Hård i magen...

 

stämmer på mig.

 

(Även om jag inte kan vara 100% säker på att detta hänger ihop med d-vitaminet. Hur skall man någonsin kunna vara säker på det? Men det är konstigt att det har ett så tydligt samband med perioden då jag tagit vitaminet/Pure Pharma. Och när det inte bara är jag utan minst en till i min närhet med liknade upplevelse.)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...