Guest Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 https://www.youtube.com/Freelea Så jag har snubblat över denna kvinnas kanal ett flertal gånger (inte helt säker på varför hennes videos rekommenderas för mig). Hur som helst. Hon förespråkar raka motsatsen till LCHF dvs. high carb och low fat. Sen förespråkas raw food, vegan food och inga kalorirestriktioner. Hon menar även att det inte är en "quick fix" diet (samma hör man om LCHF). Hur som helst. Skulle gärna vilja höra era åsikter, tankar och funderingar. Är allt hon säger fel, har hon annorlunda metabolism eller vad? Åt vi bättre på stenåldern och hur fett åt vi? Hur mycket kött åt vi? Hon kör med argumenten att vi behöver kolhydrater för må bra (hjärnan) och att Atkins (liknar LCHF) inte håller i längden osv. Ni får kika runt på hennes videos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Sorry, men jag tycker mest hon verkar vara exhibitionist. Budskapet går inte fram liksom. Orkar inte titta många minuter på sånt efter att man hört Jason och Aseem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Du kan lyssna på Denie Minger, en omvänd vegetarian, som gör mycket intressanta analyser av forskning kring mat och hälsa, hennes bok rekommenderas varmt. Death by Food Pyramid. På Ancestral Health Symposium 2014 gjorde hon följande föreläsning om forskning kring lågfett. Hon avslutar med att hon tror att det kanske är så att hälsan finns i ytterändarna av fett-spektrumet dvs antingen high fat eller low fat. https://www.youtube.com/watch?v=KFfK27B_qZY&index=23&list=PLbhWKPDKXIEAhNzG0GiCw7jE59KS6WH5w 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Hon verkar ha en hel del samröre med veg-dåren durianrider också som inte drar sig för att häckla och förlöjliga alla han hinner inom paleo och lowcarbrörelserna på youtube Båda dessa sponsrade bananätare är fina exempel på personer med totala hjärnsläpp som ger sig på alla som ifrågasätter veggarnas rätt att diktera dagordningen och i processen drar dom sig inte heller alls för att tala om hur äckliga feta och motbjudande vi som inte lever på bananer är Egentligen är det väl inte mycket att hetsa upp sig för speciellt som verkligheten i allmänhet kommer ikapp dylika personer så småningom när dom själva växer upp skaffar familj eller i värsta fall drabbas av något tråkigt pga den misshandel dom utsätter sina tärda kroppar för 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 - redigerat - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Hon ger tom sina hundar veganmat Hoppas hon åtminstone inte skaffar barn så länge hon är inne i den här vegillusionen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Sorry, men jag tycker mest hon verkar vara exhibitionist. Budskapet går inte fram liksom. Orkar inte titta många minuter på sånt efter att man hört Jason och Aseem. Exhibitionist? Kan hålla med om att hon upplevs som rätt aggressiv eller oförskämd. Du kan lyssna på Denie Minger, en omvänd vegetarian, som gör mycket intressanta analyser av forskning kring mat och hälsa, hennes bok rekommenderas varmt. Death by Food Pyramid. På Ancestral Health Symposium 2014 gjorde hon följande föreläsning om forskning kring lågfett. Hon avslutar med att hon tror att det kanske är så att hälsan finns i ytterändarna av fett-spektrumet dvs antingen high fat eller low fat. https://www.youtube.com/watch?v=KFfK27B_qZY&index=23&list=PLbhWKPDKXIEAhNzG0GiCw7jE59KS6WH5w Nu behöver ju inte en vegetarian äta low fat men hon jag länkar förespråkar visserligen det. Någon extrem fruktdiet. Ska kolla sen då det var lite långt. Hon verkar ha en hel del samröre med veg-dåren durianrider också som inte drar sig för att häckla och förlöjliga alla han hinner inom paleo och lowcarbrörelserna på youtube Båda dessa sponsrade bananätare är fina exempel på personer med totala hjärnsläpp som ger sig på alla som ifrågasätter veggarnas rätt att diktera dagordningen och i processen drar dom sig inte heller alls för att tala om hur äckliga feta och motbjudande vi som inte lever på bananer är Egentligen är det väl inte mycket att hetsa upp sig för speciellt som verkligheten i allmänhet kommer ikapp dylika personer så småningom när dom själva växer upp skaffar familj eller i värsta fall drabbas av något tråkigt pga den misshandel dom utsätter sina tärda kroppar för Hur vet man att dessa är sponsrade bananätare? Hon verkar ju äta betydligt mer frukt än banan. Är hennes "hälsoresa" falsk menar du? "Those who don't know what the fuck I'm talking about, read the book" (Ungefärligt citat) Nej, hon var svår att förstå. Men hon pratar om svält som en metod att ändra sin metabolism. Och då med effekten att man får tillbaka lika mycket fett när man börjar äta igen. Men sen fattade inte jag vad svält då hade för funktion. Annars har man ju hört att fasta ska ge goda effekter, så helt fel har hon väl inte? Va? Svält? Jag har kollat på flera videos och hon verkar ju påstå att man ska göra raka motsatsen dvs. inte svälta. Inga kalorirestriktioner och i hennes veckoplan föreslog hon att man skulle försöka få i sig uppemot 1000 kcal. Om man kollar på hennes videos där hon visar vad hon äter en vanlig dag så inser man vilka kopiösa mängder det är. Jag blir helt förstummad hur det ens är möjligt (menar inte att hon inte går upp i vikt bara utan att äta så mycket på en och samma gång). Hon ger tom sina hundar veganmat Hoppas hon åtminstone inte skaffar barn så länge hon är inne i den här vegillusionen Oj, det hade jag missat. Min hund äter BARF och han har inget med mig att göra. Anledningen till att jag fastnar är väl för att jag drar mer och mer åt att bli vegetarian (jag själv, inte min hund). Mest för att jag ogillar industrin. Får dåligt samvete samtidigt som jag inte ser kött som sådär "himmelskt gott" att jag inte kan leva utan. Jag äter till stor del fisk men även det kan jag avstå. Svårast är att sluta med mejerier faktiskt. Mejerier känns mer som onaturlig människoföda (så håller väl med Paleo-rörelsen där). Får/Getmjölk ska väl vara mer anpassat för oss men samtidigt tror jag inte på att mejerier öht är något nödvändigt eller något vi faktiskt konsumerade såsom vi gör idag. Dock har jag svårt att se hur jag ska kunna äta som Freelee the Banana Girl dvs. till större del frukt, exotiska frukter och fettsnålt. Jag ser inget fel i äta bra oljor, nötter, kokos osv. som alla är fettrika utan innehålla animalier. Jag lär väl snarare behöva naturens eget fett och protein för bli mätt. Att äta såna mängder frukt måste vara svårt. Däremot tror jag frukt och bär (inte bara bär) är bra godis istället för processat godis med sötningsmedel eller baka med sötningsmedel. Jag har aldrig ätit frukt helt obehindrat såsom jag kan stoppa i mig saker med socker eller sötningsmedel. Förstår inte skillnaden men det är något som sätter igång i hjärnan när jag äter socker/sötningsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Hon ger tom sina hundar veganmat Hoppas hon åtminstone inte skaffar barn så länge hon är inne i den här vegillusionen Stackars djur! Det är nästintill djurplågeri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Djurplågeri vet jag inte. Mycket av det torrfoder som folk köper till sina hundar är typ lika olämpligt för hundar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Djurplågeri vet jag inte. Mycket av det torrfoder som folk köper till sina hundar är typ lika olämpligt för hundar. Ja exakt. Det är helt galet att köpa torrfoder för hundar. Hundarna utvecklar sockersjuka, cancer, hjärt och -kärlsjukdomar, pga fel kost. Det anser jag vara djurplågeri. Våra husdjur har inte en möjlighet att välja vad de ska äta eller dricka. Allt styrs av oss människor. Stackars djur! Helst de som tillhör veganer eller torrfoderköpare. Titta på innehållsförteckningen på vilket torrfoder som helst. Spannmål står oftast på första plats. Det finns vissa torrfoder som innehåller väldigt lite spannmål eller annat utfyllnadsmaterial. Men för sjutton!! Hur gott är det för en vargsläkting att knapra på torra bitar dagarna i ända? Ge hunden en köttbit och ben........det är det som är hundmat! Tänkt dig själv att knapra torkad mat dagarna i ändra. Nä fy fasiken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stroker49 Posted June 3, 2015 Popular Post Share Posted June 3, 2015 Jag är av egen erfarenhet ganska kritisk till snygga unga smala människor som vet hur man håller sig smal. När jag var 25-30 visste jag exakt hur enkelt det var! Nä, ge mig någon i femtioårsåldern som haft vikt/hälsoproblem och klarat ut detta och håller det! 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Ja exakt. Det är helt galet att köpa torrfoder för hundar. Hundarna utvecklar sockersjuka, cancer, hjärt och -kärlsjukdomar, pga fel kost. Det anser jag vara djurplågeri. Våra husdjur har inte en möjlighet att välja vad de ska äta eller dricka. Allt styrs av oss människor. Stackars djur! Helst de som tillhör veganer eller torrfoderköpare. Titta på innehållsförteckningen på vilket torrfoder som helst. Spannmål står oftast på första plats. Det finns vissa torrfoder som innehåller väldigt lite spannmål eller annat utfyllnadsmaterial. Men för sjutton!! Hur gott är det för en vargsläkting att knapra på torra bitar dagarna i ända? Ge hunden en köttbit och ben........det är det som är hundmat! Tänkt dig själv att knapra torkad mat dagarna i ändra. Nä fy fasiken! Att bitarna är torra är knappast största problemet. Problemet är som du säger den höga andelen spannmål (speciellt när spannmålet består av vetemjöl) och att köttandelen i de flesta foder är köttmjöl vilket är mycket mer koncentrerat än färskt kött. Min hund får färskfoder från Vom og Hundemat men vi har även torrfoder hemma som lite knaprigt tillbehör, godis osv. Vi köper Standardt torrfoder eftersom det är svenskt, glutenfritt (spannmålet består av ris), innehåller blod osv. Väldigt kort innehållsdeklaration. Fungerar bra som tillbehör och godis men han älskar givetvis sitt färskfoder mest. Han får även rå kalkonhals och råa kycklinghalsar och kycklingvingar (väljer dessa delar mest för benen är extra mjuka och han är glupsk). När vi fick hem honom som valp fick han valpfoder från Royal Canin enligt uppfödarens rekommendationer... Sen testade vi massa skit från matbutiker (Doggy, Toppy, Pedigree osv.) men vi märkte speciellt på Pedigree att hans avföring var ORANGE. Han hade ofta magproblem så vi fick koka fisk och ris. När vi sen köpte Royal Canin vuxenfoder började han matvägra och annat hundfolk sa att man inte ska "ge med sig". Vi tyckte det kändes konstigt och jag började läsa på mer om vad en hund BÖR äta och kom snabbt in på BARF. Testade först något torrfoder med hög andel kött och inga spannmål eller nått sånt. Det fungerade INTE för köttmjöl är som sagt mycket mer koncentrerat än färsk kött = han blev lös i magen (så lös att han bad om att få gå ut och avföringen bokstavligen rann ut). Nu har vi gett honom färskfoder större delen av hans liv och han har ALDRIG matvägrat sen dess. Han älskar mat. Även saker vi ger honom för smaka som kött eller någon grönsak från vår måltid. Dock ratar han svamp. Även en melonbit ratade han nu sist. Tråkigt att min uppfödare (eller förskräckligt många uppfödare) är så opålästa på hundens näringslära. Foderföretag som Royal Canin ger uppfödare rabatt och gratis provpåsar de kan skicka med sina valpköpare för vi ska köpa samma osv. Nej, om jag någonsin föder upp hundar så skulle jag ägna en hel lektion åt att förklara vad en hund bör äta och inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted June 3, 2015 Popular Post Share Posted June 3, 2015 Jag är av egen erfarenhet ganska kritisk till snygga unga smala människor som vet hur man håller sig smal. När jag var 25-30 visste jag exakt hur enkelt det var! Nä, ge mig någon i femtioårsåldern som haft vikt/hälsoproblem och klarat ut detta och håller det! Haha. precis. I hennes ålder kunde jag äta vad som helst. Jag var alltid frisk, mådde bra, kunde festa till tidig morgon och gå till jobbet efteråt och se ut som en jävla nyponros dessutom. Jag cyklade och dansade, jag var smal och snygg. Min diet besod väl mest av kaffe, kaffebröd, pizzor och ostbågar. Och jag kunde inte förståååå hur folk kunde "tillåta sig att bli sådär feta". Det var ju faktiskt SKITENKELT. Bara röra på arslet, eller hur?? Karma is a bitch. A big, fat, bitter bitch. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Tänk om alla var snygga och smala i sin ungdom. Finns flera ungdomar som inte är det. Frågan är vad som funkar för oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Hon är 35, inte 25-30! I AHS-2-studien var veganer den enda gruppen som höll perfekt BMI, så det är en bra strategi för att hålla sig i form.Men även jag tycker freelee och durianrider är knäppisar. Inte för att dom har fel i allt dom säger, men det är så mycket drama runt dom där. Alldeles för mycket fluff, och jag tror inte personkult är en positiv greja att bygga på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 - redigerat - 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Hon ger tom sina hundar veganmat Hoppas hon åtminstone inte skaffar barn så länge hon är inne i den här vegillusionen Det är djurplågeri. Hundarna kan få diabetes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Se gärna ost-tråden om dom påstådda lögnerna från Keys. Det är inte sant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 - redigerat - 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Ja Lars, men om du läser genom den tråden så ser du att så inte var fallet. Han uteslöt länder som inte hade pålitliga data. Tex Mexiko låg väldigt lågt i dödsfall, men CVD var lika stort där som i andra länder. Dom hade bara inte ett system för att rapportera dödsfall på.Vad får dig att tro att han tjänade pengar på det eller att han ville skada någon?Även om det vore sant, vilket det inte är, så tror jag att liknelsen i det här fallet snarare vore "att misstro lipidhypotesen för att Keys ljög är som att inte bli vegetarian för att Hitler var det" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Källa http://thepaleodiet.com/vegetarian-vegan-diets-nutritional-disasters-part-1/ Före 1948 var veganism en dödlig diet eftersom man inte uppfunnit B12-supplement (om man nu inte roade sig med att äta hyggliga mängder avföring för det produceras ju B12 i nedre delen av tarmen..) Vad övrigt är är att människan har ätit animalier OCH vegetabilier i de mängder som funnits hyggligt lättillgängliga i varje område och varje årstid. Ingen kutur har frivilligt avstått från vare sig animalier eller vegetabilier OM de har funnits tillgängliga och som sagt, utan animaler dog de bara helt enkelt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Tur att man enkelt löste problemet med B12 dåEn kommentar till Lars: i videon pratade hon om att svält var dåligt, och att man ska undvika det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 - Glöm det - 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Ujuj, ta det lugnt. Ursäkta om jag var dryg.Du blandar ihop hans första studie från 1953 som innehöll 22 länder, med Seven Countries Study (SCS) som började 1958. Det finns anledningar till att utesluta dom andra länderna också. Dom nordiska länderna hade nyligen genomlidit andra världskriget, vilket sänke deras konsumtion, speciellt av animaliska produkter, under fler år tidsperiod innan undersökningen genomfördes. Därför hamnade dom relativt lågt på grafen. Det finns separata studier på de nordiska länderna som har visat på hur den minskade tillgången till animaliska livsmedel under denna tid ledde till lägre hjärtkärlsjukdom. Andra länder hade liksom Mexiko opålitliga data. Västtyskland hade haft stora förändringar i diet och immigration. Han har själv förklarat detta senare. Man kan förstås tycka att det vore bra om han förklarat det redan i samband med sitt publicerade material, men det är nog inte så mycket att hänga upp sig på.I den första studien hade han ännu inte insett att det fanns ett samband mellan mättat fett och CVD, utan kollade enbart på fett överlag. Det var hans två kritiker, Yerushalmi och Hilleboe, som noterade att det fanns ett bättre samband med animaliskt fett och protein än totalt fett. Pga det testade han i SCS den nya hypotesen om mättat fett i 7 länder, vilket visade sig stämma. Den första studien baserad på datat från SCS publicerades först 1970, vid den tidpunkten var det redan väl etablerat genom andra studier att mättat fett drivande bakom CVD. Det publiceras fortfarande nya studier baserat på den här kohorten. Som du kan se så är Keys bara en av väldigt många forskare som har rotat i det här datat.http://sevencountriesstudy.com/study-findings/publicationsVad hade hans fru med det hela att göra? Har du någon källa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Det var väldigt vad Seven Countries bubblar upp... Det förblir en epidemiologisk studie som genererade en iofs rimlig hypotes om att mättat fett och dietärt kolesterol orsakar hjärtsjukdom. Efter decenniers försök att testa hypotesen är den fortfarande obevisad. Vi kanske ska låta Ancel Keys vila i frid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Nåja, vi kommer väl aldrig vara överens om huruvida det är bevisat eller inte. Det var den första studien med 22 länder som generade hypotesen och den andra studien med 7 länder som bekräftade den (tillsammans med många andra studier) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Nåja, vi kommer väl aldrig vara överens om huruvida det är bevisat eller inte. Det var den första studien med 22 länder som generade hypotesen och den andra studien med 7 länder som bekräftade den. Visst, men den var ju också epidemiologi... http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6739443 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Ja visst, den hypotesen har ju också bekräftats av primär- och sekundärintervention, djurmodeller, randomized controlled studies, prospective cohorts, forksning på bakomliggande mekanismer osv. Effekten av statiner är att sänka kolesterol, vilket har visat sig vara effektivt. Det var detta som i slutändan satte punkt för den riktiga debatten om kolesterol som tidigare pågick bland etablerade forskare. http://www.jlr.org/content/47/7/1339http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3108295/ Men strunt samma, det var ju freelee det handlade om i den här tråden så jag ska inte deraila den här tråden mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Starta gärna separat tråd för den diskussionen, den är angelägen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Jag gömde några poster som var här ovanför, då jag tyckte konversationen spårade ur. Hoppas diskussionen kan fortsätta, den är intressant och angelägen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts