Jump to content

Kött-chips (torkat kött)

Nybörjarn
 Share

Recommended Posts

Jag brukar torka kött och sedan skiva i en elektrisk skiv-maskin (vad det nu kan heta). Det blir väldigt gott, som "wild chips" som man kan köpa för 300 kr/kg.
Jag tänkte berätta hur man torkar kött, eftersom jag till min förvåning märkt att folk i allmänhet inte vet hur man gör.

Ingredienser:
Magert kött, av valfri kvalité. 

Vatten

Salt 

Kryddor

(Ev. vinäger)

Utrustning:
Stor bunke eller hink

Galge
Viltsäck eller myggnät

Ståltråd
Skärmaskin eller kniv

Förfarande:

1. Man behöver en mager köttbit. Det kan vara precis vad som helst, "ytterfilé" (vilket är samma kött som kotletter) går bra, men jag bojkottar grisindustrin och då går fransyska också bra. Köp billigt kött, för det behöver inte vara mört alls.

2. Ju större bit desto längre torktid, det går att torka jättestora bitar men jag brukar köra med bitar som är ungefär 6-7 cm tjocka. Om man vill göra biltong så skär man skivor på ca 1-2 cm. 

3. Gör en saltlag med 4% salt (Ganska noga 6% blir jättesalt och 2% märks knappt) och andra kryddor efter smak. Jag brukar köra med främst enbär och timjan. Man kan göra den kall eller så kokar man kryddorna lite för att dra ur smaken ordentligt.

4. Lägg köttet i saltlagen, helst ska det stå svalt men rumstemperatur går också bra. Låt det stå i ett par dagar, större bitar ska ligga längre, biltong räcker med ett dygn. När man gjort det några gången så känner man på köttet när det är klart, det blir liksom mättat och tungt.

(Om du gör biltong så hoppar du över 3 och 4. Istället blöter man upp köttet med vinäger och salt, det behöver ligga och dra några timmar på varje sida om man inte har sådan tillgång till vinäger att man kan dränka bitarna helt. Sedan gnider man in kryddorna på ytan)

5. Häng upp köttet i något. Jag brukar hänga det på en klädgalge. Vissa delar av året är det viktigt att skydda köttet från flugor som annars lägger ägg i det. Jag har en viltsäck som jag använder, men vad som helst som håller flugorna ute men låter luften komma igenom fungerar.

6. Det tar olika lång tid beroende på storlek på köttbitarna och temperatur. Det ska helst hänga svalt och i drag. Men jag har hängt kött inomhus med bra resultat. Inte i solljus eller över ett element bara (då dunstar vattnet snabbt och drar med sig saltet till utkanten som då blir översalt och får äcklig spröd konsistens). När man klämmer på det så ska det kännas hårt. Det är inte jättekinkigt, om man hyvlar upp det för tidigt så är det bara att låta det torka lite till. Om det är biltong så är du klar nu.

7. Hyvla upp köttet i knappt milimetertjocka skivor så får man kött-chips.Om man vill kan man också doppa de färdiga chipsen i vinäger och låta dem ligga på tork ett par timmar. Man kan skära det i grövre skivor också, men då får man inte chips-känslan.

Jätteenkelt, nästan omöjligt att misslyckas, jättelite arbete till stor nytta och jättegott. När man väl gjort det en gång så vill man alltid ha kött hängande någonstans.

Man kan också äta köttet i tunna skivor innan man torkat det, då är det ju gravat fast utan socker.

(Redigerat efter att jag läst den nålade tråden om hur man ska göra)

• Like 7

Tusen tack för receptet. Det måste jag prova. Jag antar att det är bäst att vänta till hösten, så det kan hänga ute under någorlunda vettiga omständigheter. Men vad är biltong för något? Aldrig hört talas om det. :)

Kan man knyta i köttet i t ex en handduk när man hänger det till tork? Knyter man in en bit i taget i handduken?

Ska man använda vanligt salt med jod eller jodfritt salt?

Det går året om. Häng det i skuggan bara om det ska hänga ute.

Biltong är torkat kött på Sydafrikanskt manér.

Jag har aldrig slagit in det i handduk. Risken, tror jag, är att det blir en fuktig yta som bakterier trivs på och att det ruttnar, eller att det bryts ned genom autolys. När man torkar skinka så brukar man ju slå in dem i bomullstyg, men jag tror att man torkar dem varmt då

Men likaväl som myggnät borde man kunna hänga köttet i t.ex. ett "luftigt rum" av t.ex. ett gammalt lakan

Men en viltsäck kostar 150 kronor, en bit myggnät är ännu billigare.

• Like 1

Det får nog bli en viltsäck. Räcker det med en liten i storleken hare eller fågel om man torkar en fransyska i taget?

Jag har hittat det här blogginlägget om torkade äggulor. Gör man likadant med köttet och torkar varje bit för sig med ett snöre emellan eller kan man lägga alla bitarna i viltsäcken eller myggnätet?

https://grundligmatlagning.wordpress.com/category/agg/

Ja en liten räcker gott och väl.

Om säcken ligger emot köttet så kan flugorna komma åt det.

Jag har en klädgalge som jag tejpat fast två plankbitar på så att den kan hålla ut viltsäcken så att den hänger fritt utanför köttet. Sedan drar jag åt säcken kring galgens krok och hänger upp galgen. Det finns säckar med ringar i som spänner ut säcken.

En mer klassisk metod är att bygga en "torkbur", en kub av virke (typ läkt) som man klär med myggnät och hänger köttet i. 

Jag sticker ståltråd genom köttet (det går lätt när det är gravat) och knyter den runt galgen för att hänga upp det. Senast använde jag plastad ståltråd, sån man har till att knyta till plastpåsar och binda upp växter med som man kan köpa i rulle.

• Like 2

• 3 weeks later...

Nu har jag testat. Det blev riktigt gott. Ev tog jag köttet för tidigt, för det påminde om gravat. Resten av bitarna får hänga ett tag till. Äggulorna blev också bra, fast ganska salta, men som lite krydda över t ex en sallad,så fungerar de utmärkt. 

• Like 1