Jump to content

Calcium score 0, alle kolesterol ratioer bra, blir likevel pushet statin

bjornove

Recommended Posts

Min far døde av hjerteinfarkt 58 år gammel og jeg har derfor vært opptatt av om jeg er sterkt arvelig belastet.

Jeg er en mann, 55 år nå og mine prøver har de siste 10 år (siden jeg begynte med LCHF) vært gode:

Total kolesterol: mellom 5.7 og 6.4

HDL: mellom 1.7 og 1.9

Triglycerider, alltid langt under 1 (vanligvis 0.45-0.9)

Legen min vil svært gjerne gi meg statiner fordi, ifølge ham,  jeg ha:

Total kolesterol <5

LDL mindre enn 2

Mine siste prøver etter jeg tok Calcium score (som jeg fikk score 0 på)

HDL: 1.9

Total kolesterol: 6.2

Triglycerider 0.9 (denne er nok litt høyere enn den egentlig er siden jeg drakk rødvin kvelden før, + kaffe med fløte om morgenen noe timer før prøven, jeg vil tro egentlig verdi er rundt 0.5)

LDL: 4.0 (antar beregnet)

Alle mine ratioer er meget bra, Calcium score på 0 gir meg en "arterial age" på 39 år............

http://www.mesa-nhlbi.org/calcium/arterialage.aspx

Likevel så blir jeg anbefalt statiner. Nå er jeg heldigvis vitenskapelig utdannet innen biokjemi og jeg kan lese vitenskapelig literatur så jeg vet at min risiko for hjertesykdomer er lav. Blir litt oppgitt at legen bare ser på total kolesterol og LDL.

Jeg kommer selvsagt ikke til å begynne med statiner, har gjort det klart for legen min at jeg er uening med hans anbefaling om statiner

Jeg var selvsagt svært spent da jeg tok Calcium score testen og ble svært glad over et så godt resultat (kardiologen på senteret hvor jeg tok testen skrev "lav risiko for hjertesykdom" Jeg er nok ikke arvelig belastet og tror min far døde av usunn livstil og en sterk stressitasjon som ga ham hjerteinfarkt

Jeg har i alle år spist svært mye ost (Gauda, Port salut, Brie...) og har en hypotese om at mitt høye inntak av vitamin k2 er årsaken til Calcium score på 0

Har nå begynt med tilskudd av MK-7 og D3. Har i flere år tatt tilskudd av omega 3 og magnesium

• Like 4

Jag har oxå ärftligt påbrå för hjärtsjukdom på min mors sida.. och vi har alla höga blodfetter!

Grejen är när man kikar närmare på dödligheten i hjärtsjukdom av min mors släktingar så dör de i rätt hög ålder.. typ 80-90!  :huh: .. 

Något skall man dö utav till slut.. grejen är ju att de inte dör förtida på grund av sitt höga kolesterol!

Man kan rent utav anse att det förmodligen är en av de lindrigare formerna att avsluta sitt liv på.. nämligen att pumpen slutar slå mitt i natten?

Sen till din far.. man kan få hjärtinfarkt av en massa olika skäl, de med högre totalt kolesterol har en högre överlevnadsgrad.. så du kan fråga läkaren om han vill ta livet av dig?

Ditt HDL är högt.. önskar att mitt var lika bra, då det är en skyddsfaktor.

Har oxå börjat med K2.. och statiner kan jag hämta ut så mycket jag vill.. där är vissa läkare och jag inte överens om nyttan! :blink:

• Like 2

Jag tycker att Bjornoves läkare borde anmälas! Det är skandal att läkaren propsar på statiner, borde bli varnad och få böter. Tänk om du inte vore så klok som du är och bara hade följt läkaren, gud förbjude!