Jump to content

3 dagar med LCHF

majoren66

Recommended Posts

Nu börjar komma tankarna på kakor och söt vad ska jag göra? Ätit strikt LCHF proteiner,fett och lite grönsaker.

När tankarna börjar vandra mot sötsaker så är ett par kokta ägg med smör, salt och majonäs det enda rätta :)

• Like 7

Se till att du håller dej mätt med nyttiga saker och försök att hålla dej sysselsatt. Det är precis samma sak som att sluta röka... ju längre du klarar dej desto lättare är det. Jag tyckte det hjälpte att äta nåt starkt som chili eller vitlökssmör eller nåt riktigt salt

• Like 3

Guest jala

Torkad skinka utan socker med inrullat smör.Lägg i frysen och du har alltid tillgång till botemedel.Räcker förvisso inte så länge för det är så jäv...gott

Husmorstips mot sötsug; blanda lite äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick. Jag är inte hundra på att det hjälper mot en beroendehjärna, men äppelcidervinäger sägs vara bra för matsmältningen, så det kanske är värt att testa.

Såg att My rekommenderade amoniosyran L-glutamine, mot sötsug. Jag har inte testat den mot sötsug.  Den luktar as, men smakar inte fullt så illa. :)

Periodisk fasta, 16:8, har hjälpt mig. 16:8 innebär att man har ett ätfönster då man äter det man ska under 8 h per dag och fastar 16 timmar, eller mer om det känns bekvämt. Kör man periodisk fasta så får man bort en hel del skåpätande och lär kroppen att hålla sig lite lugnare. Alla gillar inte periodisk fasta, så där får man känna sig fram och se om det är något. 

Att faktiskt skriva upp vad jag äter i kostbevakningen.se hjälper också en del. Jag ser vad jag äter, vad jag behöver och vad det finns utrymme för. 

Nej, L-glutamin är det My rekommenderar. L-glycin är också intressant men av lite andra orsaker.

Tack för att du var uppmärksam Ostgoten.   :rolleyes: Jag har rättat i mitt ursprungliga inlägg.

L-glutamine är bra för matsmältningen och ska kunna motverka sötsug. L-glycine sänker kortisolhalten och är bra om man t ex har svårt att sova. Martinas.nu skriver en del om det på sin blogg.

Om jag inte är alltför sugen så funkar det med en kopp kaffe spetsad med kokosolja. Hittar man rätt valuta så kan mutor också fungera. Hitta något som trollet verkligen vill ha som inte är något ätbart och låt det välja.Det måste vara något som du annars inte skulle ha gjort/köpt. Du måste vara helt inne på själv, att avstå från mutan om trollet väljer kakan/sötsaken.

Den strategin har funkat för mig i 2 år och jag är sockerberoende.