Jump to content

Omega i ister och kyckling

Petra183

Recommended Posts

Rent allmänt sägs att vi får i oss för mycket omega 6 via kosten. Omega 6 kan ge upphov till inflammationer. Gräsbetat och ekologiskt kött är att föredra, framför konventionellt uppfött kött. Tyvärr är det dyrare och svårare att få tag på.

Någon som vet hur det är med omega 3 och 6 i icke-ekologisk kyckling? Bör man undvika den av det skälet?

Vad innehåller ister? Om man smälter ister av konventionellt uppfödd gris, vad innehåller då fettet? Omega 3 eller 6? Det ister som finns att köpa i livsmedelaffären är verkar vara danskt och ha tillsats av konserveringsmedlet citronsyra, så det känns inte helt OK.  Ister är gott och relativt billigt, så det vore en fördel om det vore nyttigt också. :)

Någon som vet och kan reda ut det hela på ett begripligt sätt? 

• Like 1

Enligt matkalkyl.se har ister från gris (oklart vilken sorts gris ..) en omega 6 - omega 3 realtion på 6,6 - 1 (fördel omega 6).

Hälften mättat fett. 40% enkelomättat. 10% fleromättat.

Ister gris är i stort set 100% fett och det står: "en väldigt låg näringstäthet, och produkten visar sig även vara mycket näringsfattig när alla ämnen räknas samman. I förhållande till RDI är produkten rikast på Selen som uppgår till ca 13 % av RDI."

Vanlig kyckling med skinn grillad har en omega relation på 8,5 - 1 (fördel omega 6).

Hälften enkelomättat fett. 15% fleromättat. 35% mättat.

Stekt lax har en omegarelation på 0,2 - 1 (fördel omega 3).

30% fleromättat. 24% mättat. 46% enkelomättat.

Jo en sak till. Hemköp har ister från svenska Angus-kossor. Hat glömt märket. Fanns i köttdisken som ett smörpaket. Jag har köpt och testat, det sprätter väldigt när man steker och är ganska smaklöst. Vet inte hur omegarelationen ligger. 

Jag köper inte danskt griskött och skulle inte köpa danskt gris ister.

• 1 month later...

Jag såg ett program med James Oliver som handlade om kyckling. Han hälsade på hos några nutritionsforskare på något laboratorium och frågade om Omega-halten i kyckling. De svarade att vanlig kyckling som säljs i affärerna har ingen  Omega 3 alls i sig. De kycklingarna får nämligen inte picka mask utan lever hela sitt liv på foder, ofta inomhus. Forskarna oroade sig över hur barnens hjärnor skulle utvecklas med så lite Omega- 3 i kosten. Var oroliga för att det skulle drabba "intelligensen" hos barnen. De förordade kyckling som fått gå ute och picka mask under sitt liv. De enda som har sådan kycklinguppfödning i Sverige är Bosarp. Sen finns det några småproducenter. Jag tyckte det här programmet var intressant och har efteråt alltid förundrat mig över att man i media aldrig diskuterar vad djur har ätit under sitt liv och hur de fötts upp. Utan man talar om andra ganska oväsentliga saker som "svenskt kött kontra utländskt".. Kan i sammanhanget nämna att vilt, där djuren har fått äta vad naturen ger, har hög Omega.3-halt. Men det kommenteras också ytterst sällan i media.

.

• Like 6