nwictorin Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Höll på att sätta morgonkaffet i halsen i morse när jag läste denna insändare från en dietist, i Sydsvenska Dagbladet! Evidensbaserad vetenskap anges som grund för påståendet. Vad får dietister och kostvetare egentligen lära sig, undrar jag...? http://www.sydsvenskan.se/asikter/politiker-som-tror-de-vet-battre-an-experterna-ar-en-fara-for-folkhalsan/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Ja, de får inte lära sig den senaste forskningen i alla fall.... Eller så är de bara inte mottagliga för något som ändrar deras inlärda världsbild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 De får lära sig skit och är dessutom otroligt spydiga och oförskämda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Jag har ett öga på chatten nu som Sydsvenskan har Jag blir f....n mörkrädd mitt på ljusa dan Tanten är totalt fettskrämd. Stackars skolbarn. Hon tycker politikerna tar fel beslut, men en guldstjärna till dem som vågar ta beslutet att barnen ska få smör och "fet" mjölk (om nu 3% är så fett) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Ögnade snabbt igenom, ja samma gamla mantra som vi hört innan. Hänvisar till massor med forskning, men inte en enda länk till vilken forskning. Och prat om mindre mängd kalorier i samma mängd mat och annan gammal skåpmat Några citat och kommentarer från mig: "Otroligt stort antal studier och tagit fasta på vad de flesta visar nämligen på ett klart samband mellan risken för hjärt/kärlsjukdom och intag av mättade fettsyror"Jaså - vilka då som inte dissekerats av Kostdoktorn och andra kunniga personer som vet hur man läser och tolkar studier??? "Jag anser att det finns så övertygande evidens för att vi alla borde minska det mättade fett till förmån för mer omättade fettsyror."Snygga ord förändrar inte fakta. Vilka bevis då? "risken för hjärt/kärlsjukdom minskar med ett ökat intag av omättade fettsyror"Börjar bli tjatigt... "Jag vet inte vad du menar med att det är många som vet att Livsmedelsverket har fel om smör och margarin" Hellooo - reality check!!! "Jag håller helt med dig om att vi borde minska på vårt köttintag"Vore det inte bättre att istället för att minska styra om till bättre kött?? För såväl vår hälsas som djurens bästas skull? "Birgit är också expert på frågor om skolmat och näringslära" (Kommentar från redaktionen på fråga om varför hon bjudits in) Jaha. "Och angående barnen så är det i tidig ålder som vi skapar våra goda eller dåliga matvanor och även lägger grunden för framtida hälsoproblem" Ja men där håller jag helt med. Och det är därför denna dam och hennes vänner är en livsfara för våra barn 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Det är ganska hemskt att konstatera att sättet på vilket en (stor) del av dietisterna argumenterar efter är ganska snarlikt det sätt som kreationister diskuterar mot dom som pga överväldigande bevis förstår att det är evolutionen som gäller Den "troende" dietisten VET att fett är farligt och om h*n avkrävs bevis hänvisar h*n till NNR som är en bunt papper som det överenskommits runt i princip efter att man hållit upp fingret i luften och avkänt stämningen hos andra auktoriteter man är van att blint lita till Några bevis bakom de "troendes" samlade skrifter (vet alla som bemödat sig att aktivt söka efter dessa) ....att de i dagsläget helt enkelt inte finns i sinnevärlden 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Jag misstänker att det finns starka krafter bakom dessa nonsens artiklar. De dyker upp med jämna intervall, och de verkar vara styrda. Det behövs en kartläggning av de ekonomiska förhållanden som dessa skribenter har. Troligen skulle mycket intressanta kopplingar dyka upp. Flera gånger skriver en viss person med betoning på sin titel, men personen har kopplingar till tex. Läkare för framtiden, en vegan-förening. http://www.lakareforframtiden.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts