DonVitor Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Eftersom jag bara äter två måltider om dagen så kan det kännas som ganska stora portioner för en del, men för mig är detta 1 portion. 130g Tofu (1/2 paket Markatta Tofu) 75g Champinjoner 40g Gul Lök 30g Paprika 12g smör 0.75dl Vispgrädde 2msk Vatten 2tsk Tomatpuré 0.5tsk Soja 110g blomkål Salt, peppar, och andra kryddor du gillar. 1. Skär Tofun i 1-1.5cm stora tärningar och krydda dem med paprikapulver, salt, svartpeppar (eller andra kryddor om du vill det, jag är inte din mamma... Lev ditt eget liv.) Låt Tofun ligga och dra sig i några minuter. Slå igång en stekpanna på medelvärme och lägg i hälften av smöret. Försök få lite färg på alla, eller iaf de flesta sidorna av dina tofutärningar. Tofun behöver stekas i minst 7-8 minuter för att få en trivsam konstistens så pannan får inte vara så varm att man bränner Tofun, men het nog att den tar färg. 2. Medans Tofun steks så kan du ju passa på att slå igång en kastrul med vatten för blomkålsriset. Om du inte gjort det redan så kan du ju även hacka Champinjonerna i fjärdedelar eller liknande. Jag gillar att ha dem ungefär samma storlek som tofubitarna. Hacka även löken så fint som du vill ha den. 3. När Tofun har fått färg och stått i stekpannan i närmare 10 min så kan du lyfta ut den och lägga till sidan. I med de andra 6g av smör, champinjonerna och efter ett par minuter även löken. 4. Medans champinjonerna och löken tar färg så tar du fram rivjärnet och river blomkålen. Vänta med att lägga blomkålen i kastrullen tills stroganoffen känns näst intill färdig då den bara behöver vara i vattnet 30 sekunder. 5. När löken börjar bli genomskinlig och svampen ser färdig ut så lägger du tillbaka Tofun i stekpannan och tillsätter vispgrädde, vatten, och tomatpuré. När det kokat till sig ett par minuter så kan du droppa i några droppar soja och krydda med de kryddor du gillar. Jag tar lite vitlökspulver, cayennepeppar, salt, svartpeppar, och ibland lite franska örter. 6. Slå av värmen på stroganoffen och slå blomkålen i det kokande vattnet. Rör omkring lite granna och gör dig sedan av med vattnet. Jag gillar att krydda mitt "ris" med salt, peppar, några droppar citron, och lite lite sambal oelek. Kcal: 551 Prot: 17g Fett: 45g Kolh: 16g Fibr: 9g Jag har ätit den här maträtten på strikt LCHF. Men förmodar att det kan vara svårt för de flesta som inte äter en nästan helt kolhydratslös första måltid som jag gör. Men om du antingen gör som jag, eller känner dig mer liberal med kolhydraterna så är det klart värt ett försök. Är någon intresserad av fler vegetariska rätter? Har testat en handfull hyffsat billiga och enkla vegrätter nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Tofu får jag mest magont utav! Näringsmässigt skulle jag hellre vilja testa Natto! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts