Jump to content

Vegetarisk LCHF?

Guest

Recommended Posts

Jag undrar om någon här äter vegetarisk LCHF? Alltså helt vegetariskt inte lakto-ovo-vegetarian/lakto-vegetarian/ovo-vegetarian.

Hej! Om du inte vill ha mjölk eller ägg så menar du väl vegan? Vegansk lchf kan bli svårt (eller åtminstone lite enformigt) medan det finns massa bloggar och böcker med vegetariska recept (men de är ju proppade med ägg, smör, ost, grädde etc).

Om du älskar kokos så kan du ju göra massa grönsaksgrytor/wok och ha ordentligt med kokosolja, kokosgrädde och annan olja i (helst inte solrosolja). Eller ta ett vanligt lchf recept typ korvstroganoff med blomkålsris och byt till sojakorv och sojagrädde/creme fraiche. Fröknäcke med nötsmör och vego-ost kanske funkar?

En toppengrej jag hittat i London (och tror LCHFklubben har dem) är bön-pasta, alltså pasta gjort på bönor och smaken är jättegod! Och konsistensen mycket godare än shirataki/zeronudlar.

Problemet kan bli att du inte får i dig tillräckligt med fett, om du inte gillar att dricka olja :) men veganska feta livsmedel är väl nötter och frön, avokado, oliver och kokos i alla former, dessa skulle du nog behöva äta mycket av varje dag.

• Like 1

Visst, man kan äta helvegansk LCHF men utesluter man både ägg och alla mejeriprodukter så ska det till en högskoleutbildning i nutrition för att veta alla tillskott som man behöver komplettera med....nästan halva alfabetet: A, B12, D3, K2 vad gäller vitaminer och ytterligare vad gäller mineraler som har sämre biotillgänglighet i vegetariska produkter än i animaliska. Omega 3 (långkedjigt) går bara att finna i vissa algprodukter. Man behöver också ha koll på att få i sig fullvärdigt protein med alla aminosyror. Allt detta går att åstadkomma med en lång rad tillskott men det är inget som jag skulle vilja kalla naturlig kost... och en av grundtankarna bakom LCHF är ju liksom att det ska handla om just naturlig kost. Lycka till!

• Like 5

Hej! Om du inte vill ha mjölk eller ägg så menar du väl vegan? Vegansk lchf kan bli svårt (eller åtminstone lite enformigt) medan det finns massa bloggar och böcker med vegetariska recept (men de är ju proppade med ägg, smör, ost, grädde etc).

Om du älskar kokos så kan du ju göra massa grönsaksgrytor/wok och ha ordentligt med kokosolja, kokosgrädde och annan olja i (helst inte solrosolja). Eller ta ett vanligt lchf recept typ korvstroganoff med blomkålsris och byt till sojakorv och sojagrädde/creme fraiche. Fröknäcke med nötsmör och vego-ost kanske funkar?

En toppengrej jag hittat i London (och tror LCHFklubben har dem) är bön-pasta, alltså pasta gjort på bönor och smaken är jättegod! Och konsistensen mycket godare än shirataki/zeronudlar.

Problemet kan bli att du inte får i dig tillräckligt med fett, om du inte gillar att dricka olja :) men veganska feta livsmedel är väl nötter och frön, avokado, oliver och kokos i alla former, dessa skulle du nog behöva äta mycket av varje dag.

Jag älskar väl inte kokos men jag gillar det. Beror på vad man har det till. Till grytor gillar jag det.

Jag har testat bönpasta faktiskt, vet inte om det är de du menar. Typ gjord på gröna bönor, svarta bönor osv. Finns att köpa på ICA Maxi faktiskt. Håller med om att de är mycket godare än shiratakinudlar. Sjögräsnudlar är krispigt också men bönpastan är klart godast.

Haha, på tal om dricka olja. Köpte havregrädde (6 kh per 100 g) som består av havre, rapsolja och så två st konserveringsmedel tror jag. 13% fett. Blev sugen på varm choklad igår så tog 2 dl sånt och kanske 1 msk kakao och typ krm honung (skrapade ur det sista som fanns kvar på sidorna ur burken). Det blev SÅ skummigt. Riktigt gott faktiskt! Ändå tyckte jag havregrädden smakade konstigt rent. Men 2 dl var för mycket för när den skummade så fick 2 dl som vanligtvis få plats i min mugg inte plats. Men där kan man ju säga att jag så gott som drack fett. Blev så mätt att jag fick hälla ut det sista.

Visst, man kan äta helvegansk LCHF men utesluter man både ägg och alla mejeriprodukter så ska det till en högskoleutbildning i nutrition för att veta alla tillskott som man behöver komplettera med....nästan halva alfabetet: A, B12, D3, K2 vad gäller vitaminer och ytterligare vad gäller mineraler som har sämre biotillgänglighet i vegetariska produkter än i animaliska. Omega 3 (långkedjigt) går bara att finna i vissa algprodukter. Man behöver också ha koll på att få i sig fullvärdigt protein med alla aminosyror. Allt detta går att åstadkomma med en lång rad tillskott men det är inget som jag skulle vilja kalla naturlig kost... och en av grundtankarna bakom LCHF är ju liksom att det ska handla om just naturlig kost. Lycka till!

Nu tror jag inte mejerier är någon större naturlig del av människans kost egentligen (håller väl med Paleo-rörelsen lite där).

Jag testade i förrgår att köra veganskt men det gick inte så bra. Kände mig hungrig. Åt rostade rotfrukter med falafel, säkert någon avokado eller två (provade med hummus men det var inte alls gott) och havreglass med svenska jordgubbar. Det sista var väl inte nödvändigt men var mest nyfiken på testa och kanske orsakade en viktuppgång den dagen.

Jag äter vegetarisk LCHF varje dag, men för säkerhets skull brukar jag dryga ut det med lite kött, fisk eller ägg.

Visst. Man kan tolka det hur man vill.

Be dem oxå ta in Pers bok.. "Ideologin och pengarna bakom kostråden", om de inte redan har den!

http://www.adlibris.com/se/bok/ideologin-och-pengarna-bakom-kostraden-9789172411425

En superbok som borde ingå i de flesta utbildningar som handlar om näringslära och kost över huvudtaget!

Förklarar hur mycket kan gå snett.. när man i själva verket vill väl!

För tro inte en endaste sekund att Illuminati eller någon annan påhittad illvillig organisation ligger bakom några konspirationer som lett till dagens kostråd!

Citerar fritt ur minnet och vid bästa förstånd!

"Vägen till helvetet är kantat av goda förutsatser!

Nu blev du nyfiken på den boken oxå va?

• Like 1

Shit vad gott! Köpte med havregrädde pga. fick 3 för 2 typ. Alltså det är skitgott att göra varm choklad på. Främst för att det skummar så (vispa det i kastrull men bara några få slag).

Fast skrev först 2 dl men det blev för mkt för min mugg. Tog 1,5 dl nu men för mycket det med. Ska testa med 1 dl nästa gång.

Den här gången tog jag inte något sött alls. Tog fram en liten påse med socker (som man tagit från något fik) för tänkte ha i lite men smakade av efter ca 1 msk kakao o det var inte bittert så lät bli sockret.

Äntligen något gott och varmt att dricka. Försöker sluta med kaffe nämligen för överkonsumera det och får ont i magen.

Vill man ha det sött vid något tillfälle kan man slänga i valfri sötma men lite kakao gjorde det inte bittert i varje fall.